Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Undervægt

Redigeret 24 oktober, 2010, 15:22 i Sjældne sygdomme
Hej! Jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle placere dette emne så det blev bare her.

Det undrede mig bare da jeg lavede en søgning herinde at der kun kom et 1 hit om undervægt - er der virkelig ikke andre der har det problem?

Jeg har været undervægtig hele livet (er en pige). Min BMI er på 16,2 og jeg burde veje MINDST 6 kilo mere end det jeg gør nu - jeg har prøvet alt og det virker bare ikke!

Er der andre der står i samme situation eller har været det og har nogle gode råd?

Det skal siges at mit stofskifte er normalt, jeg har prøvet diverse diæter, har ingen spiseforstyrrelse - derimod har jeg faktisk en rigtigt god appetit (elsker kød osv.), jeg dyrker motion sjældent og går ikke op i at spise sundt men får frugt og grønt hver dag. Drikker også en masse vand (1-2 liter om dagen). Dog er mine forældre og søskende forholdsvis slanke (de er alle normalvægtige) Så måske er det bare i generne (desværre?)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver:
    "...jeg dyrker motion sjældent og går ikke op i at spise sundt men får frugt og grønt hver dag."

    Det er såmænd nok en del af problemet. Selvom du er undervægtig SKAL du dyrke motion og du SKAL spise sundt. Det er en stor misforståelse at tro, at du vil tage på af at spise burgere og sidde stille frem for at spise sundt og motionere.
    Desuden er det hamrende usundt ikke at få motion og at spise generelt usundt - uanset vægt.

    Du skal igang med at røre dig. Gå en rask tur så du får pulsen op hver dag. Dyrk decideret motion tre gange om ugen (fitness, svømning, dans eller hvad du er til). Ved at komme igang med ordentlig motion får du sat gang i musklerne, og ud over at muskler vejer får de dig også til at få lidt mere fylde på kroppen.

    Og du skal spise noget mere; eller rettere, du skal spise flere kalorier. Mange flere.
    Spis sundt, ofte og meget. Få tre store og tre små måltider om dagen. Få masser af de SUNDE fedtstoffer. Steg kød osv. i olivenolie, dryp oliven-, hørfrø- eller avocadoolie på salater, kom gerne olie i smoothies og på havregrynene, drik letmælk i stedet for mini- eller skummetmælk, spis groft brød og sørg for rigeligt med protein.
  • Indstillinger
    Det er såmænd nok en del af problemet. Selvom du er undervægtig SKAL du dyrke motion og du SKAL spise sundt. Det er en stor misforståelse at tro, at du vil tage på af at spise burgere og sidde stille frem for at spise sundt og motionere.
    Desuden er det hamrende usundt ikke at få motion og at spise generelt usundt - uanset vægt.

    Du skal igang med at røre dig. Gå en rask tur så du får pulsen op hver dag. Dyrk decideret motion tre gange om ugen (fitness, svømning, dans eller hvad du er til). Ved at komme igang med ordentlig motion får du sat gang i musklerne, og ud over at muskler vejer får de dig også til at få lidt mere fylde på kroppen.

    Og du skal spise noget mere; eller rettere, du skal spise flere kalorier. Mange flere.
    Spis sundt, ofte og meget. Få tre store og tre små måltider om dagen. Få masser af de SUNDE fedtstoffer. Steg kød osv. i olivenolie, dryp oliven-, hørfrø- eller avocadoolie på salater, kom gerne olie i smoothies og på havregrynene, drik letmælk i stedet for mini- eller skummetmælk, spis groft brød og sørg for rigeligt med protein.

    Det glemte jeg måske lige at tilføje men jeg har dyrket sport fodbold og badminton i omkring 7 år men stoppede for 3-4 år siden. Derefter har jeg også i længere sammenhængende periode dyrket motion i et fitnesscenter - lige meget hjalp det. Grunden til at jeg ikke dyrker motion regelmæssigt nu er ikke at jeg tror jeg tager på af det - jeg er bare for doven ;-) (men jeg dyrker dog stadig motion, bare ikke regelmæssigt).

    Og mht. min kost gør jeg stort set som du skriver - bruger primært også kun olivenolie og majsolie osv. Spiser kun groft brød og drikker kun sødmælk :-)
  • Indstillinger
    Hov det var kun denne del der skulle sendes:

    Det glemte jeg måske lige at tilføje men jeg har dyrket sport fodbold og badminton i omkring 7 år men stoppede for 3-4 år siden. Derefter har jeg også i længere sammenhængende periode dyrket motion i et fitnesscenter - lige meget hjalp det. Grunden til at jeg ikke dyrker motion regelmæssigt nu er ikke at jeg tror jeg tager på af det - jeg er bare for doven ;-) (men jeg dyrker dog stadig motion, bare ikke regelmæssigt).

    Og mht. min kost gør jeg stort set som du skriver - bruger primært også kun olivenolie og majsolie osv. Spiser kun groft brød og drikker kun sødmælk :-)

    Men tak for dit svar!
  • Indstillinger
    Okay :)
    Men er du sikker på, at du får kalorier nok? Måske du skulle prøve at tælle kalorier i en uge for at få et overblik. Du kan benytte en af de sider der er på nettet (madital eller madlog).
  • Indstillinger
    Hej! Din historie lyder ret meget som min, nu ved jeg ikke hvor høj du er, men jeg i lang tid omkring 180 høj og vejede lige omkring 50 kg, jeg synes ikke at jeg lavede andet end at spise, men jeg kunne bare ikke tage på. Jeg var ret træt af at blive mistænkt for at være anoretiker hele tiden af nye folk jeg mødte (de behøvede ikke kende mig i lang tid før de fandt ud af at jeg spiser mindst lige så meget som alle andre). Jeg tog ca. 10 kg på på 3 måneder da jeg begyndte at tage p-piller, så i dag vejer jeg omkring de 60 kg, hvilket stadig er lidt undervægtigt, men nu kan jeg acceptere min vægt. Og jeg kan finde tøj i normale forretninger som jeg kan passe! Jeg ved ikke hvad jeg ville have gjort, hvis jeg ikke havde fået p-piller, men det viste sig i hvert fald at være løsningen for mig. Det er selvfølgeligt ikke optimalt at få p-piller alene med det mål at tage på, men på den anden side er det heller ikke sundt at være SÅ undervægtig!
    Held og lykke med det! Føler med dig!
Log in eller Registrér for at kommentere.