Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jeg stoppede i 48 uger, men begyndte at brænde mig igen..

Redigeret 25 oktober, 2010, 20:16 i Selvskade
Ja, jeg stoppede i lang tid efter at have skåret og brændt mig på arme og ben gennem 9 år.

Jeg troede at jeg var stoppet. Kunne lade være selvom jeg havde det dårligt, men så faldt jeg i igen. Nu skader jeg mig meget ofte igen..

Jeg har ikke rigtig planer om at stoppe. Det gør min hverdag lidt mere tålelig.

Jeg har forresten fået nyt brugernavn. Har skrevet herinde før..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Jonas

    Jeg har vist ikke set dine tidligere indlæg.
    Det er rigtigt synd, at du er startet igen.
    Har du fået hjælp tidligere? Altså terapi?

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg går fast til samtale et par gange om måneden. Der er osse personale der støtte mig hele døgnet, men jeg kan ikke stoppe..

    Jeg skjuler mine ar indtil jeg er klar til at snakke om det. Der går som regel et par dage..

    I går gjorde jeg det slet ikke, men jeg har det ikke godt i dag.. har ikke gjort noget endnu..
  • Indstillinger
    Hej :)

    Jeg har selv været svært selvskadende. Jeg var helt opslugt af det og kunne ikke kontrollere det.
    Jeg var indlagt på psyk i tre måneder før jeg fandt ud af handle udenom. Jo; trangen dukker stadig op fra tid til anden, og når jeg har det dårligt kører det virkelig rundt i hovedet på mig, men jeg føler alligevel at jeg er langt fra at handle på det.

    Personligt mener jeg at svær selvskade kan sammenlignes med misbrug. Og derfor tror jeg også at det er noget vi må leve med på livstid. Men det betyder ikke at vi vil blive ved at benytte os af de selvskadende handlinger - jeg mener bare, at jeg tror, at tankerne vil blive ved at dukke op i forbindelse med svært håndterebare følelser.

    Prøv at tale med din behandlere om hvorvidt det er muligt at komme i dialektisk adfærdsterapi (DAT). Det var meget brugbart for mig i forbindelse med at skulle ændre tanke- og handlemønstre og blive klar over hvad det egentlig var der lå forud for trangen til at skade mig selv.

    Du er holdt op før, så du kan holde op igen. Jeg tror, at det er vigtigt, at du anser det her som at være faldet i, og ikke tænker, at det er tilbage for at blive. Jo hurtigere du kommer igang med for alvor at kæmpe for at få kontrol over trangen igen des lettere er det.

    Du vil have gavn af at tage fat i personalet når trangen melder sig - og FØR du handler på den. Lav en aftale med dem om, at I så skal sætte jer ned og prøve at finde ud af hvorfor trangen kom. Hvad tænkte du på før? Eller var der nogen der sagde et eller andet der trickede noget i dig?

    Positive tanker herfra :)
  • Indstillinger
    @anna84

    Tusind tak for dit gode svar. Jeg får rigtig meget ud af at læse det.. vil snakke med personalet når de møder ind :)

    Det hjælper meget at høre fra en der er stoppet.
Log in eller Registrér for at kommentere.