Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

D vitaminer

persille1persille1
Redigeret 12 januar, 2011, 05:15 i Vitaminer og mineraler
Jeg bliver forvirret over alle de forskellige måleenheder.


240 IE plus 25 mikrog. plus 3,75 ,ug plus 20,ug
Er det for meget eller for lidt. Jeg håber på lidt hjælp.

Det ,ug er naturligvis forkert skrevet, men jeg ved ikke hvordan man ellers skal skrive det.
Eventuelt kan man bruge ordet: my.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tror efterhånden de er ude på at forvirre, så man køber endnu mere uden at vide, hvad man gør.

    Er du forvirret ??

    http://dindebat.dk/aben-debat/187888-hj ... ng-ml.html
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Hvem mener du, er ude på at forvirre? Jeg tror, at det bare er forskellige traditioner, der gør, at nogle angiver D-vitamin i internationale enheder og andre i mikrogram. Men du har da ret: De kunne jo godt skrive begge dele, så man var fri for at regne!

    Hvis jeg var dig, ville jeg bare skrive mikrogram i stedet for µg, hvis du ikke har et tekstbehandlingsprogram med det græske bogstav, som vi normalt kalder my og som grækerne skriver µ.

    Vi har jo diskuteret sagen før, og dengang fandt jeg et link, der fortalte, at 400 IE D-vitamin svarer til 10 mikrogram D-vitamin, sådan at de 240 IE fra din levertran svarer til 6 mikrogram. Jeg kan godt se, at det link, jeg dengang fandt, ikke fungerer længere. Så må vi jo finde et nyt:

    http://osteoporosedoktor.dk/forebyggels ... %B8devarer

    Ja, 40 IE D-vitamin svarer til 1 mikrogram D-vitamin.

    Du får derfor i alt 54,75 mikrogram D-vitamin.

    Og så spørger du, om du får for lidt eller for meget. Det kommer sandelig an på, om du mangler D-vitamin eller bare skal forebygge D-vitamin-mangel. Og det kommer an på, hvem du spørger.

    Når du har taget levertran i årevis, sådan som du har fortalt, går jeg ud fra, at du ikke mangler D-vitamin, men at du bare skal forebygge en mangel.

    Men der er jo stor forskel på anbefalingerne, også hvad angår forebyggelse. Traditionalisterne vil nok mene, at du får i overkanten, og de moderne vil sige, at du sagtens kunne tage mere, og at du også kunne have gavn af mere. F.eks. skulle D-vitamin jo kunne virke blodtryksnedsættende. Jeg har dog ikke mærket noget til den virkning, selv om jeg har forsøgt mig med op mod 100 mikrogram i en periode. Om D-vitamin virker blodtryksnedsættende, vil selvfølgelig afhænge af, hvad årsagen til det forhøjede blodtryk er.

    Men sammenfattende vil jeg mene, at en daglig dosis D-vitamin på 54,75 mikrogram er helt fint.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 23 oktober, 2010, 05:28
    Tak for svar.

    Forvirre og forvirre, tag det ikke så tungt, det var bare noget jeg skrev, fordi jeg bliver irriteret over de ikke kan skrive ens måleenheder.

    Jeg har altså et eller andet med tal. Min hukommelse opfører sig underligt.
    Jeg kan læse det, men et øjeblik efter er det væk. Derfor bliver jeg forvirret.

    citat
    Du får derfor i alt 54,75 mikrogram D-vitamin.
    citat slut

    Det var bare det, jeg var interesseret i at vide.
    Det er mig umulig at huske. Når jeg begynder at regne, forsvinder tallene ud af mit hoved.
    Jeg fatter ikke, hvad der sker. Men du kan tro, jeg ikke er glad for det.
  • Indstillinger
    Hvor meget D-vitamin må jeg tage?

    Anbefalet daglig dosis er 7,5 microgram (milliontedele gram) for mænd og kvinder op til 60 år, Ældre, gravide og ammende bør indtage 10 microgram pr. døgn.

    Undgå at overskride den anbefalede daglige dosis, med mindre du har talt med din læge om det.

    citat slut

    Så får jeg jo langt mere end anbefalet, selv om det måske er for lidt.

    Jeg fik, da jeg købte vitaminpiller, en æske gratis D vitaminer med i købet.
    Derfor blev jeg noget betænkelig.
  • Indstillinger
    Ja, hvad skal man sige. Her anbefales langt mere.

    http://ing.dk/artikel/90948-ny-undersoe ... liv#debate
  • Indstillinger
    Du kan aldrig få for meget D-vitamin..
    Man kan ikke få en overdosis af det, du kan måske føle ubehag men ikke andet ...
    Jeg tager selv omkring 4, D3piller om dagen, da jeg har haft rigtig meget mangel på det.. tror den ene piller indholder 25mg er ikke sikker..
  • Indstillinger
    En læge fra Helsingfors universitet skriver:

    D- vitaminforgiftning.
    D-vitaminet er et fedtopløseligt vitamin og oplagres derfor i kroppen. Hvis dagsindtaget er over 5000 IE er der risiko for symptomer på overdosering. Doser på over 25.000 IE om dagen i længere tid fører til forgiftning. Symptomerne er en usædvanlig kraftig tørst, kløe i øjne og hud, utilpashed, opkastninger, diarre og hyppig vandladning.
    En laboratorieundersøgelse vil afsløre en øget mængde kalcium i blodet, og på røngentbilleder kan man se kalkophobninger i blodkar, lever, lunge og mavesæk.


    Fedtopløselige vitaminer:
    A vitamin
    D vitamin
    E vitamin
    K vitamin


    En anden skriver:
    Overdosering kan forårsage nyrebelastning med forhøjet blodtryk til følge og i værste fald nyresvigt Nyrebelastningen skyldes forhøjet kalk-fosforindhold i blodet, som kan give kalkaflejringer i nyrer og blodkar.
  • Indstillinger
    Selvfølgelig kan man overdosere D-vitamin, netop fordi det er fedtopløseligt, så jeg harmes meget over at meda91 kan finde på, at skrive noget så tåbeligt, at man ikke kan få for meget D-vitamin.

    Man bør ikke skrive uden at vide bare en lille smule:-)

    Jeg vil lige supplere persilles indlæg med dette link:

    http://www.jerk.dk/vitaminD.htm

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Selvfølgelig kan man få for meget D-vitamin. Eksperterne på området anbefaler at man max tager 10.000 IU (250µg) dagligt. Vigtigt er at få målt sit D-vitamin niveau og justere dosis efter disse målinger. Hvor meget man har brug for er afhængig af ens vægt, så kraftige mennesker har brug for noget mere end slanke. Hvis man stiler efter det optimale niveau på 150 nmol/l og vejer 70 kilo, skal man ca. have 140 µg dagligt for at opretholde dette niveau. Jeg tager selv 250 µg dagligt (vejer 83 kg) uden for sommerperioden og har ikke haft bivirkninger.
    Meget vigtigt er at man IKKE tager Calcium tilskud, da D-vitamin øger optagelsen fra vores kost. Normalt får vi rigeligt med Calcium, men mangler til gengæld Magnesium, som derfor er vigtigt af tage sammen med D-vitamin. D-vitamin har andre co-faktorer såsom K2-vitamin, Zink og ikke mindst Bor. I Danmark får vi ca. 1 mg Bor gennem kosten og vores drikkevand, men har brug for ca. 3-4 mg. Men spiser man en halv avocado, 25 gram nødder og 25 gram rosiner dagligt er man godt dækket ind. Bor kan dog købes i ex. England som kosttilskud (3 mg). Bor har vist sig at have anti inflammatorisk effekt og samme egenskaber som Hormonterapi selv i små doser 6-8 mg. Det løfter niveauet af østrogen for kvinder og testosteron for mænd på en naturlig måde (ingen bivirkninger) hvilket er vigtigt når man når op i årerne.
Log in eller Registrér for at kommentere.