Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

er det en kønssygdom eller hvad?

Hej, da jeg først kan komme til læge engang i næste uge vil jeg gerne lige have bekræftet eller afkræftet min frygt.
Jeg var til fest onsdag aften, hvor jeg havde (desværre) ubeskyttet sex med en dreng. (vi er begge to 17) jeg var selvfølgelig stram i starten, men han blev ved med at prøve at få hans penis ind i mig selvom jeg ikke var våd nok. først efter et kvarter efter gik det. jeg blev opstemt og våd, så vi kunne fuldføre samlejet. det skal lige siges at på selve dagen tog jeg min sidste p-pille, og min mens. plejer først at komme en to dage efter, men lige efter vi havde haft sex gik jeg på toilet, og kunne se at jeg blødte meget. så ved ikke om det var min mens. der kom med det samme?
men hvert fald, dagen efter blødte jeg, så begyndte på min nye p-pille pakke, og nu er det kun svag rød blod, næsten ingen så tror det bare var min mens. men det svier når jeg tisser, og klør lidt nogle gange, og når jeg bare sidder kan det godt svie forneden, selvom jeg bare sidder stille, og hvis jeg prøver at trykke lidt på mine skamlæber kan det godt gøre lidt ondt.
Så jeg ved ikke om det bare er ømhed efter at vi prøvede selvom jeg ikke var våd nok, og jeg er blevet lidt risset eller revnet eller noget i den stil? her til aften, torsdag, er det ikke så slem som det var i morges og i går aftes. det er gået lidt væk den svien.

Hvad tror i det kan være?

Mhv. Katrine 17 år.

Kommentarer

• Du var "selvfølgelig" lidt stram i starten - det må da i det hele taget have været en ret ubehagelig oplevelse for dig? Hvorfor masede han sådan på i stedet for at I havde gjort også dig klar til denne omgang sex?

Jeg kan ikke svare på, hvorfor du begyndte at bløde efterfølgende, med mindre det også var din seksuelle debut? Det var det forhåbentligt ikke? Men det lader til, at der virkelig er blevet maset med dig.

Men - når du dyrker ubeskyttet sex med en, du ikke aner, hvor har været før, så kan du sagtens have pådraget dig noget kønsoverført, så det er fornuftigt, at du kommer til læge.

Husk lige - at noget kønsoverført er ikke bare ubehageligt, en del kan være ganske vanskeligt at komme af med igen og noget kan sådan set også være livsfarligt.

Husk dog det kondom - hver gang, og fra start til slut.
  • Nej, du har ikke symptomer på en kønssygdom. Hvis man er blevet smittet med en kønssygdom kommer symptomerne ikke så hurtigt. Men selvom du ikke får nogle symptomer de næste uger, kan du sagtens have fået en kønssygdom. Det kan man nemlig godt have uden at have nogen som helst symptomer. Derfor skal du til læge og blive testet for kønssygdomme om en måneds tid. Klamydia er meget udbredt, og man kan blive steril af det hvis ikke det bliver behandlet, og derfor skal du testes.

At du blødte bagefter og dagen efter er sikkert fordi du ikke var våd nok - og hvis du var jomfru kan det også bløde pga. af at jomfruhinden blev brudt - og du så har fået nogle rifter. At du er øm på skamlæberne skyldes sikkert at der er blev presset og gnubbet. Det er trods alt et følsomt område.

Kløen kan både hænge sammen med ovenstående og med svamp. Man kan godt få svamp/skedekatar efter sex fordi ph- og bakteriebalancen bliver ændret af hans safter.
    Hvis det bliver ved skal du tage til lægen og få kigget på det så du kan få det rigtige at behandle det med.

Jeg håber at du er okay psykisk! Hvis du føler at du blev presset skal du altså tale med din mor om det selvom det kan virke grænseoverskridende.

Jeg noterer mig at du skriver, at du begyndte på din næste p-pille pakke dagen efter.
    Som jeg forstår det tog du den sidste pille onsdag og begyndte på næste pakke om torsdagen, altså dagen efter.
    Det forstår jeg ikke.
    Hvis du får sådan nogle p-piller hvor der er 21 i hver pakke, så skal du tage en p-pille om dagen i tre uger, holde en uges pause og begynder på næste pakke. Du er beskyttet hele tiden.

"Menstruation" hænger sammen med cyklus med ægløsning, og det har man ikke når man tager p-piller. Man har en kunstigt fremkaldt blødning når man holder pause i p-pillerne.
    Nu da du begyndte på den næste pakke dagen efter du tog den sidste får du næppe din månedlige blødning denne gang. Man KAN bruge den metode til at udskyde blødningen en måned hvis man fx. skal på ferie.
    Men du kan godt komme til at få pletblødning i løbet af den næste måned.

Sidst men ikke mindst tror jeg du vil have godt af at tage et kig på sexsygdomme.dk så du kan blive inspireret til at huske kondomet - hver gang.
  • Jeg tror heller ikke på at du har klamydia. Det er klamydia der give svie og en brændende fornemmelse når man tisser.

Men det er alligevel en god ide, at du tager til lægen for at aflægge en urin prøve. Bare rolig, der er ikke noget pinligt i det. Lægerne modtager mange patienter med den slags problemer. Lægerne har tavshedspligt.
Log in eller Registrér for at kommentere.