Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

angst for mennesker

Redigeret 27 oktober, 2010, 10:40 i Angst
Hvad gør man hvis man tror der er noget galt med en men ikke tør/har mod til at søge læge. Jeg tør kun skrive på nettet af en eller anden grund og mistænker mig selv at have en slags fobi over for mennesker. Det er kun ganske få mennesker jeg kan føle mig tryg ved. Hvis jeg er sammen med andre mennesker (især nogle jeg ikke kender) bliver jeg urolig, får det skidt fryser helt fast og kan ikke koncentrere mig.



Jeg ved godt der er stavefejl i "beskeden", jeg har det med at stave forkert selvom jeg godt ved hvordan ordet staves.

Jo og nogle gange har jeg det med ikke at give nogen mening. Så hvis i ikke forstår hvad jeg skriver så sig lige til så skal jeg nok prøve at omformulere mig.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du

    Dit indlæg er fint formuleret, helt forståeligt og uden stavefejl.

    Først vil jeg sige, at der IKKE er noget galt med dig. Der er mange mennesker, der har det, ligesom du har det. Det er IKKE en medfødt defekt eller sådan noget, hvis det er det, du frygter. De symptomer du har, er der en udefra kommende årsag til. Derfor er det muligt at få det bedre.

    Men – det kræver, at du overvinder din angst og søger hjælp udefra. Jeg ved, det er svært, men det er en nødvendig grænse at overskride, for det er ikke noget, du selv kan klare. Første skridt kan være at bestille en tid hos din læge. Det kan være, at det vil gøre det lidt lettere for dig, hvis du på forhånd skriver et brev til din læge, hvordan du har det. Måske tilbyder din læge e-mail konsultation, så du kan skrive, hvad det handler om. Eller måske har du en ven eller veninde, du kan betro dig til og som kan hjælpe dig med at kontakte lægen.

    Din læge vil formentligt henvise dig til en psykiater, da det er den behandlingsmulighed, der er i systemet. Gennem en psykiater har du mulighed for at blive henvist til gruppeterapi. Alternativt kan du selv opsøge en psykolog eller en terapeut men det er desværre dyrt.
    Måske er der andre muligheder men det vil din læge eller psykiateren i givet fald oplyse om.

    Jeg ved, at selv tanken om at ringe til lægen, kan virke angstfremkaldende. Men kan du definere, hvad du er angst for? Hvad frygter du vil ske?

    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Jeg er ikke sikker på hvad det er jeg helt præcist frygter. Jeg fryser bare fast og min hjerne siger til mig konstant det er en dårlig ide eller at det er okay at udsætte det. Jeg får ondt i kroppen af at tænke på at gå til lægen eller ringe til nogle. Jeg var til session her får nogle dage siden og var lige ved at blive væk pga. jeg var nervøs. Fik heldigvis tvunget mig selv afsted, og det var jo slet ikke så slemt som jeg bilder mig selv ind og det ved jeg godt at det ikke er med lægen heller men aligevel siger jeg til mig selv at det er en dårlig ide eller jeg sagtens kan udsætte det og at det ikke er vigtigt.
  • Indstillinger
    Dine tanker forværrer din angst.

    Jeg vil foreslå dig, at du gradvist vænner dig til tanken om, at du snart skal kontakte lægen. Det kan du gøre ved HVER DAG i den næste tid at tænke på, at nu skal det snart være, fordi det ER vigtigt. Faktisk det vigtigste i verden, hvis du vil have det bedre. Men der er ikke noget, der haster, det bliver først, når du er parat. Du ved, at når du er parat, så vil du gøre det og så vil det første og sværeste skridt være taget.

    I virkeligheden er det ikke lægen, der er farlig og det er du også godt klar over, for du skriver, at du ved, at det ikke er så slemt, når først du gør det. Det er rigtigt. Det er følelsen af, at du er ved at gøre noget farligt. Men det er du IKKE. Det er IKKE farligt at kontakte din læge men dine tanker får dig til at tro det. Gentag det for dig selv igen og igen og igen. Det er IKKE farligt, at du fortæller, hvordan du har det og giver udtryk for, at du har brug for hjælp. Der sker IKKE nogen katastrofe, selvom lægen ser/hører, at du er nervøs, hakker, stammer og måske græder. Lægen har oplevet det før.

    Skriv gerne igen.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Tak for dit gode svar.

    Jeg vil prøve at fortælle mig selv at det ikke er farligt og førsøge at tvinge mig selv til tanken om jeg SKAL til lægen.
    Jeg ved også hvor svært det kan være at skille sig af med en vane, men det burde da være til at overkomme, håber jeg. :)
  • Indstillinger
    Giv nu dig selv den tid, du har brug for til at vænne dig til tanken. Prøv at respektere din angst - den er der af en positiv årsag. Den vil givetvis prøve at beskytte dig mod noget, den af én eller anden grund mener er farligt for dig. DU kan bevidst fortælle den, at den tager fejl for med dit hoved ved du godt, at det ikke er farligt at gå til lægen.

    Hvis du har lyst, må du meget gerne undervejs fortælle mig, hvordan det går.

    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hej du unge mand som har besvær med at tage til lægen . det er du ikke ene om jeg har det på vejen til læge Hvornår skal jeg have en tid hos lægen for det passer med bussen og hvad tid skal jeg gå hjemmefra for at nå bussen . jeg er begyndt at køre med en veninde det letter mig .men jeg udsætter stadig lægebesøg til det piner mig i meget lang tid . akut der bruger jeg vagtlægen i weekenden. Helene har fat i du skal overbevise dig selv . hele tiden om at komme afsted og lægen er flink ved dig. og vil lytte til dig. det vil være en god ide at have en god ven der kan gå med dig hen i ventesalen hos lægen til du selv bliver fortrolig med at komme der. du har da taget et stort skridt ved at skrive her. du må tænke positiv og på hvor meget du kan og vær stolt over dig selv når du tager et nyt skridt ud i verden. pøj pøj hilsen spider68
  • Indstillinger
    Det med at tage en ven med lyder faktisk til at være en rigtig god ide. Tak!
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg tror du lider af socialfobi. Det kender jeg godt, og der er hjælp at hente. Du kan - hvis det er for svært, ringe til denne "angst telefon" og snakke med dem på det her tlf.: AngstTelefonen 70 27 92 94. Du kan også få fat i en psykolog og få psykologtimer i hjemmet.

    Her kan du læse mere om socialfobi: http://www.slipangsten.dk/angst-typer/s ... angst.html

    Det skal nok gå det hele :-) Held og lykke med det!

    Kram, Joom
  • Indstillinger
    Problemet er at min socialfobi er værst når det gælder telefon snak ^^
  • Indstillinger
    Hej!

    Jeg har godt nok aldrig haft decideret socialfobi (hvad jeg medgiver at det grangiveligt virker som om at du har) men jeg har haft angstanfald og jeg kan godt forestille mig hvordan du har det. Kunne du måske prøve at "lokke dig selv med en gulerod"? F.eks. at du lovede dig selv noget du særligt gerne ville have (et stykke chokolade eller noget i den dur) og så brugte den som en slags "lokkemad" for at tage kontakt til lægen?

    Jeg har egentlig ikke nogen råd, der er bedre end dem du har fået - nemlig at tage en ven med og i øvrigt at vænne dig til tanken om at komme af sted til lægen - jeg ville bare lige ønske dig held og lykke.
Log in eller Registrér for at kommentere.