Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

til fest

Redigeret 20 oktober, 2010, 04:36 i Angst
Hej
Jeg har svært ved at være sammen med mange mennesker. Jeg er blevet inviteret til min søsters kærestes svendegilde og jeg har det bare så skidt over at melde fra. Men der kommer rigtig mange og de fleste kender jeg ikke, og derudover skal vi også spise noget, og det er bare den værste situation for mig. Jeg er begyndt at sulte mig igen (har en spiseforstyrrelse), blandt andet fordi jeg er nervøs over det. Jeg tænker at det nok er bedst at melde fra, men jeg synes også samtidig at det er enormt irriterende at jeg ikke bare kan klare det. De har sagt at det er helt iorden hvis jeg ikke kommer, men jeg har bare dårlig samvittighed over det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Luna

    Forstår, at det er pest eller kolera.
    Jeg forstår godt, at du ville ønske, du kunne deltage uden problemer, men det er jo desværre ikke muligt. Så når du har det så skidt med at tage afsted, vil det måske være bedre at skåne dig selv for det? Det er jo heller ikke rigtigt til glæde for andre, hvis du har det dårligt med det.

    Du skriver, at de har forståelse for det, hvis du ikke kommer. Kunne du så evt. komme efter maden? Eller lige komme forbi inden spisningen og sige tillykke? Eller aftale mede dem, at du kommer og deltager så længe du kan? Eller at du vil være der en time?

    KH Helene
  • Indstillinger
    Har selv stået i samme situation mange gange pga. mine psykiske problemer...

    Enten:

    Beslutter du dig for at du ikke skal med.
    Dermed basta, og så overvejer du det ikke længere. Ikke noget "jeg ser på det...". Hvis det er nødvendigt for at slippe tanken, så laver du en aftale med en veninde om at se film den dag.

    Beslutter du dig for at være der som en af de første.
    På den måde kan du stå et sted og hænge med en sodavand i hånden, evt. sammen med en fra familien, og så kommer alle gæsterne over til dig for at give hånd når de kommer - og du undgår at komme ind i et rum med en hel masse folk du så bør gå rundt imellem og give hånd til.

    I min familie har vi gjort det sådan, at jeg har fået en plads ved et bordhjørne der ikke står op ad væggen; på den side af bordet hvor jeg kan kigge ud over lokalet.
    På den måde har jeg overblik hvilket gør mig mere tryg og der bliver ikke et hul hvis jeg forlader selskabet.
    Når jeg ikke har kunnet sidde stille pga. uro, så har jeg fx. gået rundt og fyldt vandflasker op, båret fade ud og på anden måde hjulpet med at fylde op af mad og drikke.
    Andre gange har jeg siddet ved siden af min morfar som har brug for hjælp med at hente mad fra buffeten, hælde drikkevarer op osv.; så har jeg haft noget konkret at have fokus på.

    Tag en bog med så du kan gå ind i et tomt rum og holde en pause fra selskabet.

    Nu spiseforstyrrelsen er opblusset (jeg håber, at du har gjort din behandler opmærksom på det!!!) forstår jeg godt, at det er meget uoverskueligt.
    Men folk holder næppe øje med hvor meget du spiser, og hvis du tager et stykke kød, lidt kartoffel/pasta eller hvad der er og så en masse salat samt lidt brød, så er der ingen der bemærker noget OG du kan spise din mad uden at gå i panik. For det ER en okay portion.

    Håber du kan bruge det til noget :)
    Det vigtigste er, at du lægger en plan. Og tal med din familie om det!
  • Indstillinger
    Tusind tak for jeres svar. Det er nogle gode råd.
Log in eller Registrér for at kommentere.