Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kan jeg have en stofskiftesygdom trods "normale tal"?

Redigeret 3 januar, 2012, 13:45 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej Alle. Har tidligere i min ungdom fået konstatret en betændelse i kirtlen, som blev behandlet med binyrebarkhormon. Journalen fra dengang findes ikke mere. Har diagnosen Kronisk Trærhedssyndrom. Mine tal ligger indenfor normalen, men på et tidspunkt var TSH lidt forhøjet, hvilket ikke skulle betyde noget, sidste gang lå den på2.23.
Mine symptomer: Konstant træt, har overhovedet ingen energi, manglende kræfter i arme og ben, mit syn er helt godnat, tørre øjne synsforstyrrelser, føler at jeg er blevet meget dårlig til at huske og koncentrer mig, er stoppet i venstre side af hovedet - ikke forkølet. bliver i perioder hæs. Føler at det strammer på halsen. Har nattesved og hjertebanken. I det hele taget er jeg ikke helt mig selv mere.
venter på at få fortaget en scintigrafi af skjoldbryskkirtlen.
Har fået taget mange blodprøver, som viser normale værdier.
Jeg håber nogen kan fortælle mig om disse symptomer kan stamme fra stofskiftet?
Hilsen juni44

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja jeg synes da godt nok at det lyder som om der er noget galt og ja man kan være stofskiftesyg selv om tallene er indenfor normalområdet, så bare klø på med at blive undersøgt ordentligt og få undersøgt om du har antistoffer også. vh Petra
  • Indstillinger
    Hej Petra.
    Tak for dit svar.
    Det kan være svært, at blive undersøgt for stofskiftesygdom når ens tal ligger indenfor normalområdet.
    Men jeg venter som sagt på at få foretaget en ultralyd og scintigrafi af kirtlen,
    så håber jeg af den vej at få det af- eller bekræftet.
    Jeg har en fornuftig læge, men han kender ikke til, at der kan være sygdom når mine tal er normale.
    Ved du noget om dette?
    juni44
  • Indstillinger
    Hej,

    Det er vigtigt, at du får taget en blodprøve for TPO-antistoffer. Er denne forhøjet, betyder det, at du danner antistoffer mod din skjoldbruskirtel, hvilket kan medføre de symptomer du beskriver - også selvom dit tsh ikke er for højt.
    Der findes forskellige typer stofskiftesygdomme og det er ikke allesammen der medfører et forhøjet tsh. Det er heller ikke unormalt at stofskiftet først kan have været for højt for senere at blive for lavt. Er der tale om for lavt stofskifte, er denne ofte en sygdom der udvikler sig meget langsomt.
    Men hvad betyder det, når du skriver, at du tidligere i livet har fået konstateret en betændelse i kirtlen? Fik du ikke taget prøver af tsh osv. dengang?
    Jeg håber, du slipper for en stofskiftesygdom, men synes da du bør blive undersøgt nærmere med de symptomer du beskriver.

    Bedste hilsner :)
  • Indstillinger
    Hej Juni44

    Jeg er en pige på 27, jeg er 1,72 høj og vejer 49 kg. Jeg har været så uheldig at jeg har været i udlandet på hospitalet to gange, med lidt af hvert... Men hvor de to læger spørger mig hvorfor jeg er så tynd? De råder mig til af få undersøgt mit stofskifte! Det gjorde jeg så efterfølgende, men de har intet fundet. Jeg har fået radioaktivt jod, men det var en fejl påstod overlægen da jeg kom for at få min resultater. Jeg har også alle de symptomer du skriver om, bare i perioder, og så har jeg en god appetit, men jeg tager intet på. Så jeg kan godt følge dig.... Håber du finder ud af det...held og lykke
  • Indstillinger
    Da jeg blev behandlet for en slags betændelse i kirtlen med binyrebarkhormon, var der også noget med mine biskjoldbruskkirtler, men ikke noget som har kunnet konstateres senere. Men jeg ligger lavt i D-vitamin, på trods af at jeg tager ret store daglige doser 35ug.
    Det sidste halve år er mine symptomer blevet meget forværret, jeg fik i det tidlige forår taget en CT-scanning af kranspulsåren, det var med jodholdigt kontrast, en stor portion synes jeg. Måske kan dette lave ravage i stofskiftet.
    Der var heldigvis ingen forkalkning. Mit kolesterol ligger på 7, men er ubehandlet fordi det gode kolesterol hos mig også er højt og derfor skulle udligne det onde (siger min læge).
    Jeg har fået tid til ultralyd og scintigrafi d. 8 nov.
    Tak for de svar, som jeg har fået på mit indlæg.
    Ha en god weekend ;-)
  • Indstillinger
    hej :
    jeg er grænseovergang bor i sverige og går til læge i danmark hos en spicallæge på helsingør syghus og jeg fik noget blodprøve her i oktober månder og fik jeg vide at den er normal selv om var min T3 og T4 forhøj fik jeg vide det btyder ingen ting og jeg blev ved med at forklare at jeg har det skit men det var normal sagde de . det samme blodprøve fik jeg dem og viste en egen læge her hun tog mig meget alvoligt og høret efter hvordan jeg har de og fik masse blodprøve dagen efter ringede hun til mig at sagde at du skal stare på medicin med det sammen i dag og hun sagde også de boldprøve fra danmark er ikke abslut normal jeg tage 10 stk piller om dagen både til forhøj stofskifte og til hearte banken så man skal ikke altid tro på hvad de siger !jeg har faktist overveje at klage ove dem men jeg ved ikke hvor? er hvordan ?V H
  • Indstillinger
    Mulla7: Jeg er journaliststuderende på SDU og vil meget gerne i kontakt med dig og høre mere om, at du har oplevet, at lægerne i Danmark og Sverige har set meget forskelligt på din sygdom. Du må meget gerne skrive en mail til mig: saran10@student.sdu.dk
  • Indstillinger
    Hej med jer.
    Jeg har fået konstateret en hormonel knude i min venstre skjoldbruskirtel (har fået foretaget biopsi og tømning af væske/blod) men mine ts3 og ts4 er normale. Jeg får piller for at sænke min puls. Ville høre om der var andre som kortvarigt kan føle de får et 'anfald' hvor man føler at trykket stiger i hovedet og der kan være kraftnedsættelse i dele af kroppen.
Log in eller Registrér for at kommentere.