Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har min kæreste en depression?

Redigeret 23 oktober, 2010, 19:48 i Familie og venner
Hej (jeg er en mand)
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg kan gøre for at hjælpe mig kæreste. Hun har tidligere været noget deprimeret og har fået nogle piller mod angst og nogle andre mod panikanfald.
HUn er stoppet med at tage pillerne for lidt over et år siden. Vi har været kærester i 5 år nu, men der er ved at opstå et problem ved at hendes appetit for sex er faldet meget det sidste år. Vi er nu nede på under en gang om ugen og jeg tror at ofte når vi har sex, er det mest noget hun gør for min skyld, men ikke så meget fordi hun selv har lyst.
Jeg skrev et brev til hende hvor jeg forklarede problemet ud fra min synsvinkel (at jeg var ked af at vi ikke havde sex noget oftere...) og foreslog om vi skulle finde os en sexolog evt. Hendes reaktion efter at have læst brevet var den samme som når vi andre gange har talt sammen om det samme. Hun var irriteret over "endnu en ting jeg brokkede mig over/endnu en ting hun nu skulle blive bedre til". Det skal siges at jeg altså ikke generelt stiller mange eller urimelige krav, men vi har også et problem om at hun nogle gange er i voldsomt dårligt humår (konstant irritabel og næsten umulig at snakke med) flere dage i træk (og nej det er ikke PMS). Hun siger hun i forvejen bruger enormt meget energi på at skulle holde sig tilbage fra at spise hvad hun vil. Hun er smule overvægtig... At hun skal bruge energi på at holde sig i form, og bruge energi på at styre sit temperement, når verden ikke vil som hun vil.
Har nogen et bud på hvad disse symptomer indikerer? Lider hun stadig af en depression eller hvad? Det skal siges at hun selv er læge (gynækolog) men er altså bedre til at hjælpe andre end hun er til at hjælp sig selv).

På forhånd tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er ingen her der kan sige om hun har en depression... Men det lyder da bestemt ikke som om, at hun har det særlig godt. Og det er vel hovedsagen her.

    Mon ikke du i stedet for at bringe sex eller andet du syntes hun burde (rimeligt eller urimeligt er lige meget) på bane skulle sige til hende, at det virker som om, at hun ikke har det særlig godt. Og SPØRGE hende, hvad der er galt.

    Du kan også bare en dag i sofaen simpelthen spørge "Hvordan har du det egentlig?".
    Eller i de situationer du nævner "Hvorfor er du ked af det lige nu?" eller "Hvad er det du er så frustreret over lige nu?".
    Spørg hvad du kan gøre for hende.

    Jeres sexliv er ikke det som det her handler om. Det bliver ikke anderledes så længe I har det som I har det - og derunder hun har det som hun har det.
  • Indstillinger
    Hej

    Om din kæreste har en depression, kan jeg ikke sige, men når hun før har haft depressioner og panikangst, så har hun nogle ubevidste følelsesmæssige problemer. Det er højst tænkeligt, at de påvirker hende så meget, så hun simpelthen ikke har overskud til at tænke på sex.
    Der er nok ingen tvivl om, at det stresser hende, når hun ved, at det er et problem for dig, at hun ikke har lyst til sex. Udfra hendes kommentar ("endnu en ting jeg brokkede mig over/endnu en ting hun nu skulle blive bedre til), lider hun tydeligvis under en utilstrækkelighedsfølelse d.v.s. mindreværd. Så er krav, pres og forventninger, som hun ikke kan leve op til med til at give hende skyldfølelse og få hende til at føle sig endnu mere utilstrækkelig og få endnu dårligere selvtillid. Altså en ond cirkel.
    Derudover har hun vægtproblemer, der er med til at gøre humøret og selvtilliden dårligere. Vægtproblemer er ofte symptom på følelsesmæssige problemer. Så dyrker hun formentligt motion af pligt og det dræner hende yderligere for energi.

    Seksuelle problemer handler ikke meget om sex. Det handler om, hvordan man har det med sig selv og med partneren i det hele taget. Det handler meget om evnen til at kommunikere med følelsesmæssig åbenhed. Derfor tror jeg, at din kæreste vil have gavn af nogle samtaler med en psykolog/terapeut eller at I begge ville have godt af samtaler med en parterapeut.

    For dit vedkommende er det forståeligt, at du har brug for sex. Men som jeg ser det, så må du nok lægge det behov til side et stykke tid, hvis du ønsker at få Jeres forhold til at fungere på længere sigt. Hvis din kæreste (eller I begge) får hjælp udefra. Ellers tror jeg ikke noget ændrer sig.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Kære Jongleur51

    Depressioner, angst, menstruationssmerter, vaginisme, manglende orgasme eller sex lyst, tørhed og mange andre symptomer, er symptomer hvoraf svarene ligger i hendes underbevidsthed.
    Jeg ved godt du ikke skrev om alle de andre symptomer men det er noget der virkeligt bør interessere hende i kraft af hendes profession.
    Sandsynligvis vil hun ikke være overbevist af ovennævnte men så igen. Så kan hun jo heller ikke modbevise, at jeg ikke har ret. Det ligger trods alt meget langt ude for hendes felt. Undgå at tænke ude af boksen. Der skal arbejdes dybt inde i boksen!

    Læger er typisk konstant i hypnose og derfor lette at hjælpe via årsagsopsøgende hypnoterapi.

    Hvad kender du til årsagsopsøgende hypnoterapi?

    Når sygdom og sindsstemninger, er ubevidste adfærd.

    Årsagsopsøgende hypnoterapeuter er deres klienters guider. Så klienterne selv hurtigt guides til den underliggende årsag til lige meget hvilken ubevidste adfærd personen vil vide noget om og ændre.

    Svarene til alle ubevidste adfærdsmønstrer, er i hvert enkelt individ!

    En årsagsopsøgende hypnoterapeut vil guide hende i hendes underbevidsthed. Så hun på den måde, er den der selv finder årsagen til hendes angst, depression mv. Og selv ændrer sin ubevidste adfærd.

    Få session er typisk rigeligt som løsning af angst, depression og genfinde sin sex lyst og ofte rækker en session.
    Par terapi med årsagsopsøgende hypnoterapi, er fundamental behandling hvor al vrede, angst, depression, irritation, jalousi ændres og gensidig kærlighed, lyst og forståelse for hinanden mv. meget hurtigt fuldstændigt opnås.

    Go2hypno
Log in eller Registrér for at kommentere.