Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stor knude i mit bryst

Redigeret 19 september, 2011, 04:41 i Brystkræft
Godmorgen folkens =)

Jeg har i ca. 1 uges tid følt at mit højre bryst er ømt, uden og egentlig at undetsøge det. I foregårs ramte jeg mit bryst, hvilket gjorde dels ondt, så jeg prøvede at mærke efter.
Da jeg så mærker efter føler jeg en stor hård knude midt i brystet! :( Mit venstre bryst er helt normalt - glat indeni. På trods af at jeg kun er 18 år, så er jeg utrolig nervøs og deprimeret! :(

Er der nogen af jer der har oplevet det samme som jeg? Det ville gøre mig utrolig glad hvis jeg fik nogle svar..

På forhånd tak

- Malsi

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du kontakter din læge - og det primært for at få ro i sjælen. Kræft er sjældent noget, der starter med at være ømt, så mit gæt er, at det er en kirtel, der "driller" lidt, hvilket er normalt for din alder, men det ved jeg ikke. Derfor skal du med det samme ringe hen til din læge, fortælle det her, og få en tid, så du lige kan få det undersøgt.

    Men - prøv at tage det roligt - som du beskriver det, er det IKKE et typisk symptom på brystkræft.
  • Indstillinger
    Hejsa.

    Jeg skriver også bare for at berolige dig. Man får ikke brystkræft i din alder.
    Jeg opdagede selv en knude for et par år siden (er 26 år nu), og min læge sendte mig til ultralydsscanning. Lægen der skulle scanne mig var vildt forarget over, at jeg kom (som om det var mig der havde bestemt det), fordi "MAN FÅR IKKE BRYSTKRÆFT I DIN ALDER". Det endte med, at det var helt almindeligt brystvæv.

    MEN eftersom du har ondt og det er en stor knude skal du selvfølgelig til lægen. Det ville jeg også mene du skulle alligevel når du er nervøs.
    Jeg forstår faktisk overhovedet ikke, hvorfor du har gået med det i en uge. Men mon ikke det har noget at gøre med at du er bange for, hvad lægen vil konstatere det er.
    Jeg tror som Lotte, at det er betændelse i en kirtel i brystet. A la en indvendig bums.
    Ring til lægen idag.
  • Indstillinger
    Det er nogle læger slemme til at sige, men hvem ved om de har ret.
    Jeg hælder nu også mest til det er noget andet på grund af ømheden, men man ved det ikke, så derfor bør man straks henvende sig hos lægen.


    http://www.kraeftcenter-kbh.dk/aktivite ... rystkraeft
  • Indstillinger
    Til Anna: LOOOL jo man kan sgu godt få brystkræft som ung.... risikoen er lille, men den ER tilstede.. (så bl.a en udsendelse i tv engang om 18-25årige der havde haft brystkræft, + kender en personligt der har haft det som 21årig!!)

    Til Malsi92: Jeg har det samme. opdagede for nogle måneder siden en rimelig stor knude i venstre bryst, som gjorde ondt og det var ømt. var ved læge, som sendte mig til ultralydsscanning (både for at være sikker, selvom hun var rimelig sikker på at det "bare" var en hævet mælkekirtel, men også fordi jeg havde leukæmi som barn, så for at være helt sikker). jeg var ved scanningen og de sagde det samme, men igen ville de gerne være sikre, så de tog vævsprøver fra knuden som jeg så ville få svar på.. svarene viste at det var en godartet cyste.
    cysten blev dog ved med at gøre en del ondt nogle måneder inden den forsvandt... skæbning vil det så nu, sådan at jeg får sådan en øm og rimelig stor (som en valnød, og mærkes ca ligedan også) cyste ca en uges tid op til min menstruation, som så går væk efter 1-2 uger igen... nu ved jeg hvad det er, så nu er jeg ikke bange, og opsøger ikke læge... men synes stadig at du skal opsøge din læge.. for at få svar på hvad det er... og hvis hun virker til at være den mindste smule i tvivl så bed om at få det scannet og evt få taget en prøve af det, for ar være helt sikker!
  • Indstillinger
    Jeg er kun 16 år gammel, men jeg har også den sidste månedstid haft en stor og hård knude som er let at skubbe rundt med i mit højre bryst, og den er til tider øm. Jeg er tidligt udviklet og fik bryster i en meget tidlig alder, så jeg har ikke taget det ilde op. Jeg har dog søgt læge, og jeg er både blevet undersøgt af min læge og på sygehuset. Begge steder mærkede de bare på knuden, og sagde, at det sikkert ikke var noget.
    Jeg er dog blevet nervøs. Jeg har læst om symptomer på brystkræft rundt omkring på internettet, og nogle af symptomerne er knuder, hævede lymfekirtler, indtrækning af huden og rynkedannelse, appelsinhud og rødme på brystet. Jeg har denne knude, og også mine lymfekirtler er hævede. - Særligt under armene og i nakken og på halsen. Desuden er huden omkring brystvorten blevet lidt..... rynket og hævet.
    Det var min læge som henviste mig til sygehuset, hvor der skulle tages stilling til, om jeg skulle have foretaget den mammografi-scanning eller hvad det nu hedder. Men de mærkede bare på knuden, og så sagde de, at det ikke var nødvendigt med mammografi. Men knuden bekymrer mig. Jeg vil ikke tage sorgerne på forskud, så jeg prøver at sige til mig selv, at selvfølgelig er det ikke kræft. Men jeg vil meget gerne have knuden fjernet - også sevom det ikke er kræft, for den generer mig, og jeg synes den er pinlig at have med hensyn til min kæreste og når han rører ved mit bryst.
    Nu har jeg været ved lægen igen, og er blevet henvist til sygehuset igen. Men jeg er bange for, at de bare sender mig hjem igen...

    - Laura
  • Indstillinger
    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... ebryst.htm

    Læs dette, så bliver du sikkert mere rolig.
    Jeg har selv engang fået fjernet en knude, som ikke betød noget. Jeg forstår godt du gerne vil undersøges. Det er bestemt ikke rart at være nervøs, det er jo i tankerne hele tiden.
    Sig til lægen på sygehuset du gerne vil have en forklaring på hvad det er, så du ikke går og bliver ved med at være nervøs.
  • Indstillinger
    Hej Laura,

    Du skal naturligvis fortælle på sygehuset om denne nervøsitet, og jeg vil foreslå dig, at du tager din mor eller en anden voksen med dig, der kan støtte dig i dit krav.

    Det er med overvejende sandsynlighed en mælkekirtel, der kan være endog meget øm, men altså er en naturlig ting hos kvinder, og den skulle du nødigt have fjernet, da du vel gerne vil kunne amme dit barn til den tid.

    Men - du er nervøs og bekymret, hvilket din læge har forstået, og derfor skal du naturligvis have foretaget denne mammografi, ligegyldigt hvor fjollet man på sygehuset mener, du er. Lad dem om det.

    Det er dig og dit helbred, det drejer sig om.
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg er 26 og har også fundet en stor hård knude i mit ene bryst fornylig. Jeg havde i nogle uger haft meget ømme bryster og fandt knuden ved selvundersøgelse.
    Jeg har været til egen læge, og hun mente ikke at der var nogen grund til bekymring. Men at vi selvfølgelig skulle holde det under observation.
    Hendes forklaring var at det kunne være mine lav-dosis p-piller der gik ind og forstyrrede hormonbalancen så meget at brystvævet blev påvirket.
    Blev faktisk lidt chokket over den melding. Trodede jo man trygt kunne tage p-piller når man ellers er sund og rask..!

    Så jeg vil høre om der er nogle af jer andre der bruger en lav-dosis p-pille, og har oplevet samme symptomer??

    Jeg selv har brugt: Minero og gestanette, som indeholder det samme..
  • Indstillinger
    Hej Janni,

    Jeg tror da din læge har ret. Medicin - ligegyldigt hvilken, og derfor også p-piller - er godt for noget, men skidt for noget andet.

    Derfor bør man altid tænke sig grundigt om, inden man indtager medicin. Prøv en gang at tænke efter: Du skriver selv, du er sund og rask, men alligevel finder du det i orden at være medicineret; du finder det i orden at forhindre din krop i at have ægløsning og dermed normal menstruation, og det kan der være mange gode grunde til, men du er altså også nødt til at forholde dig til, at også p-piller har en betydning for din krop. Det er hormoner, du tilfører din krop, også selv om det er lav-dosis.

    Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at der er så megen fokus på hormonforstyrrende stoffer i cremer, plastik osv. Der tales om at dette eller hint skal og bør forbydes, fordi det er så farligt - samtidig med at en stor del af den kvindelige befolkning fuldstændigt kritikløst og helt bevidst propper det i munden hver eneste dag.

    Jeg vil foreslå dig at følge din læges råd - der skal holdes øje med din knude, men du kunne da også vælge at lægge disse p-piller væk og på den måde finde ud af, om den knude forsvinder af sig selv med tiden. Så kan du så senere overveje, om du stadig vil byde din krop dette hormontilskud, som den ligegyldigt hvad, ikke har særligt godt af.
Log in eller Registrér for at kommentere.