Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Luftrøret lukkede i - nu er det sket to gange

Redigeret 17 oktober, 2010, 07:19 i Astma
Hej alle.

To gange har jeg nu oplevet, at mit luftrør lukker helt i. Den ene gang var jeg i gang med at spise, og kom så til at suge noget ned i luftrøret, og så lukkede det sammen. Jeg trak vejret med en meget voldsom lyd for bare at få en smule luft ind. Efter et par minutter på denne måde, åbnede luftrøret sig igen, og jeg kunne trække vejret normalt.
Anden gang spiste jeg ikke noget, men jeg snøftede ind og lavede en slags synkebevægelse, og denne gang klappede luftrøret helt i. Der over overhovedet inden luft, der slap ned til lungerne med kraftig vejrtrækning (meget ubehageligt). Først da jeg hev luft ind med alle kræfter, kom der lidt derned, og efter et par minutter løsnede det igen.
Har nogle af jer hørt om det?

Jeg har ikke astma, så vidt jeg ved, men jeg kan godt opleve mindre vejrtrækningsproblemer i nogle situationer. Jeg er ikke overvægtig og træner en del fitness. Jeg er 47 år.

Mvh. Helle.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Har du overvejet at tage til lægen? Det syntes jeg da ville være det mest logiske at gøre.
  • Indstillinger
    Jeg har bestilt tid ved lægen, men vil gerne undersøge så meget som muligt inden.

    /Helle.
  • Indstillinger
    Hej...jeg har faktisk oplevet noget lignende én gang for ca 14 dage siden. Blev ret bange og har tænkt over det siden. Jeg har ikke været ved lægen men overvejer om ikke det var en ide. Jeg er meget interesseret i at høre hvad din læge siger om det...hvad det kan være og hvad man kan gøre ved det. På forhånd tak. Søren
  • Indstillinger
    Min svigerdatter har også prøvet det samme. Det forsvandt igen efter det havde været der et par gange. Eller det har ikke været der længe. Hun blev bange, fortalte hun. For hun kunne ikke få luft før efter et stykke tid. Det er noget mærkeligt noget. Jeg er spændt på, hvad lægen siger.
  • Indstillinger
    Tilstanden har et navn eller en diagnose.
    Jeg har selv lidt af det, og to gange har familien ringet 112. Det er meget ubehageligt.
    Det er en halslæge man skal opsøge. Det kan også skyldes refluks.
    Min halslæge forklarede mig, at det er en beskyttelsesfunktion, og som sådan såre naturligt, selvom det er ubehageligt. Men det kan også være farligt, hvis tilstanden varer for længe.
    Linette.
  • Indstillinger
    Hmm kan det mon være spiserørskatar?

    For det har jeg haft sidste år. Det blev heldigivs ikke så alvorlig i mit tilfælde, men led af halsbrand i mindst 2 perioder, hvor det gjorde ondt, når jeg synkede, så vejrtrækningen kunne godt blive påvirket. Jeg blev testet for bakterier i maven (tror jeg det var). Det havde jeg ikke, så lægen gav mig recept til spiserørskatar. Det hjalp efter nogle dage.

    Du kan læse mere om spiserørskatar/brok her:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... skatar.htm
  • Indstillinger
    Linette1, du skriver halslægen også udtalte, det kunne være farligt, hvis tilstanden varede for længe.
    Fik du at vide, hvad man eventuelt gjorde. ?

    Du har forresten ret i, det er halslægen man skal opsøge. Det tror jeg, at jeg siger til min svigerdatter. For hvem ved om det kommer igen. Hun har været en del opskræmt over det, hvilket jeg godt kan forstå.
  • Indstillinger
    Det kan dreje sig om "vokal cord dysfunktion", søg på diagnosen.
    Da familien her havde ringet 112, trådte man hurtigt i aktion med at give ilt.
    Der kan være andre årsaer til at luftrøret lukker, eller rettere sagt, er det stemmebåndene der effektivt beskytter lungerne.
    Den dag jeg fik det værste anfald, oplevede jeg lige netop, at lidt mavesyre krildrede og med det samme lukkede stemmebåndene effektivt, så var jeg væk.

    Er det astma giver man ventoline.

    Linette
  • Indstillinger
    Mange tak for oplysningen. Jeg har sendt dit svar til min svigerdatter, så kan hun kigge på det.
Log in eller Registrér for at kommentere.