Hjem Kvinder PCO

Ung med PCO

Redigeret 23 november, 2010, 16:24 i PCO
Har i dag fået konstateret (eller - det er meget sandsynligt) PCO. Jeg er en pige på 17 år og går i gymnasiet på 3.g. Jeg fik min menstruation som 13/14-årig og blødte regelmæssigt og normalt, indtil jeg startede i 1.g, hvor jeg ikke havde menstruation i 14 måneder. Herefter startede jeg på p-piller, indtil jeg stoppede med dem i sommerferien, for at se om jeg ville få det naturligt og det har jeg så ikke fået.
I dag sagde min læge jeg muligvis har PCO - jeg har dog læst om det og synes den eneste symptom jeg har er udebleven menstruation. Jeg har ikke uønsket hårvækst (måske en anelse på overlæben), min BMI er på 22 m.m. Er til gengæld MEGET træt - jeg sover ALT for tit 3-4 timer om eftermiddagen efter skole og falder i søvn i timerne op til 2-3 gange om ugen - kan simpelthen bare IKKE holde mig vågen.
Min mor kommenterer nogle gange mine madvaner - hun siger, hun synes jeg spiser ret meget. Jeg spiser sjældent slik, drikker og går til fest i weekenderne og jeg spiser ellers normalt og rimelig sundt - havregryn hver morgen og rugbrød, frugt, gulerødder til frokost.
Ville bare høre om nogle kan fortælle mig, hvordan det er at være ung og have PCO. Hvilken indflydelse vil det have på mit liv både nu og senere hen? Og det med motion og kost - er det vigtigt at jeg spiser sundt og dyrker regelmæssig motion? For jeg må ærligt indrømme, at jeg alt for sjældent dyrker motion pga. travlt med skole og manglede overskud og motivation.

Kommentarer

  • hej...

    Jeg er 20 år, jeg fik konstateret at jeg havde PCO da jeg var 18 år..

    Jeg vil sige jeg har meget svært ved det med og have pco, og måske vide man måske ikk får børn? - selvom der er så meget de kan gøre nu til dags, så er der alligevel en stopper for mig ved og vide jeg måske ikk for børn..

    Jeg har tabt mig 15 kg indtil videre - og håber på et videre vægttab..

    Du er velkommen til og spørge mere indtil det hvis du har brug for det..
  • Har en veninde med PCO, og hun har 2 børn i dag. Så det kan godt lade sig gøre. Begge hendes er kommet til på helt normal vis. Det eneste hun har gjort er at tabe sig....

    PCO forsvinder aldrig med kan ligge i "dvale" når man er normal vægt. Ved PCO har man manglende/nedsat æggeløsning. Men som min veninde har fået at vide så har man (i de fleste tilfælde) igen helt normal æggeløsning hvis man taber sig.

    Så selv om man har et normalt BMI kan man sagtens have PCO, der er bare ikke sikkert det betyder det helt vilde.
  • http://www.pcoinfo.dk/For-laeger/Diagno ... odproever/

    Her kan du læse hvordan sygdommen diagnosticeres og hvorfor.

    Og hvis der er noget kroppen har godt af så er det ordentlig mad. Slik er sukker. Ikke andet. Frugt er sukker og fibre og proteiner og vitaminer og mineraler og ja - velvære. Det er kommet ud af et træ og ikke bagenden på en fabrik.
  • Hejsa

    Jeg fik tilbage i 2007 konstateret PCO, efter 2½års undersøgelser. Havde ingen cyklus, store cyster i underlivet, men ikke nævneværdigt uønsket hårvækst eller overvægt, som ellers er typiske tegn. Jeg blev henvist til fertilitetsbehandling, men blev i de indledende undersøgelser scannet, hvor jeg var 14 uger henne med min dejlige søn. Dette trods jeg ikke havde blødt i flere år...

    At leve med PCO, er ligesom mange andre lidelser, lige så forskelligt som dem der lider af dette, så det er svært at give konkrete råd.

    Jeg har erfaret at sund kost er mega-vigtigt for at have det godt i min krop. Efter jeg har født, har jeg fået en cyklus, dog noget ustabil, men der kommer en blødning ca. hver 3 - 7 uge - jeg bliver lige lykkelig hver gang :) Jeg har altid været choklade-afhængig og er det stadig. Mærker dog en tydelig fysisk forskel, når jeg lader chokoladen blive i butikken. Når jeg har været nede og ikke kunne tage mig samme til at leve sundt, har jeg promte oplevet at min cyklus ændre sig og trætheden komme hurtigere end normalt.
    Endnu bedre har jeg det, når der kommer lidt motion på programmet. Det skal tilføjes at jeg ALDRIG har holdt af motion og hader at svede! Så det har været og er stadig en kamp at tage mig sammen. MEN jeg er blevet mor og jeg vil gerne have et langt og godt liv, så jeg må "investere" i min krops sundhed, ligesom jeg sender bilen til service hos mekanikeren, for at sikre mig at den fortsat kan køre, for jeg gider ikke gå eller cykle på arbejde...

    Motion er mange ting - har du det som mig, kan det være en god idé at lave små udfordringer i dagligdagen. Fx. stå af bussen stoppestedet før og gå - også i regnvejr. Jeg har været glad for at blive sat af bilen 5 km fra mit hjem, med god musik i ørerne, små hændvægte (½ liter vandflaske) i hver hånd. Så er der ingen vej udenom - jeg må gå hjem med armene i fuld sving... Og ja folk glor, men det er ikke dem som har en udfordring med deres krop, så lad dem bare. Wuptii, jeg fik frisk luft, trænet lidt arme og gået 5 km samt hørt god musik eller Mads og monopolet...

    Jeg falder stadig i chokoladen alt for ofte og det er jeg ked af. Så jeg kæmper stadig med dette. Nogle anbefaler ekstra mørk, men det ændre ikke noget... i ugen op til en blødning må jeg bare have chokolade. Jeg har dog indført "3 dage uden" som kan være næsten umulige at overleve, hvorefter jeg kan holde mig fra chokoladen indtil næste blødning, dog ikke hvis jeg bliver budt fx. til fest.

    Kort fortalt - motion og sund kost er helt klart med til at forbedre tilværelsen, især når man lider af PCO. Jeg kan i hvert fald mærke forskellen. Håber det giver dig lidt inspiration - skriv endelig hvis du har spørgsmål.

    Hilsen Linda
Log in eller Registrér for at kommentere.