Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Cutting

Redigeret 30 november, 2010, 05:49 i Selvskade
Hej jeg er en pige på 15 år. Jeg er igang med at projekt om cutting. Det ville være rart hvis flere end en person kunne besvare mine spørgsmål:
Alder:
Køn:
Hvor gammel var du da du begyndte at skærer i dig selv?
Hvorfor begyndte du?
Hvad brugte/bruger du til at gøre det?
Er der nogen der ved, du gør det?
Har du søgt om hjælp?
Hvor tit gør du det?
Synes du det hjalp, at skærer i dig selv?
Hvor på kroppen gør du det?
Prøver du at skjule det?
Har du et råd til unge, som prøver at skærer i sig selv?

Jeg søger efter en der vil interviewes personligt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er mange andre der har stillet de samme spørgsmål herinde før, så du kan læse de tidligere tråde om det samme.
  • Indstillinger
    Ja men, jeg spørg igen fordi når der er en person der har svaret på mine spørgsmål spørg jeg også personen om jeg må skrive svarerne på min folder til projektet. Så det nytter ikke noget jeg kopiere svarerne fra andre uden deres tilladelse om at det må stå på min folder.
  • Indstillinger
    Alder: 29 år
    Køn: kvinde
    Hvor gammel var du da du begyndte at skærer i dig selv? 20år
    Hvorfor begyndte du? pga sorg og frustration efter min mor, mormor og hest døde
    Hvad brugte/bruger du til at gøre det? jeg bruger alt, dvs knive, barberblade, glasskår, porcelænsskår, indimellem bruger jeg mine negle til at skrabe sår på hænderne
    Er der nogen der ved, du gør det? ja in familie, veninder og behandlere ved det
    Har du søgt om hjælp? jeg er i behandlingssystemter - er indlagt
    Hvor tit gør du det? det varierer meget. i nogle perioder er det flere gange om dagen. andre gange kan der gå uger/måneder imellem
    Synes du det hjalp, at skærer i dig selv? det hjælper kortvarigt. derfor jeg i perioder gør det meget.
    Hvor på kroppen gør du det? jeg gør det primært på armene. en også på ben og mave
    Prøver du at skjule det? jeg skjuler friske ar. men nej, jeg kan sagtens gå i kortærmede bluser om sommeren. men friske sår (der er syet) skjuler jeg
    Har du et råd til unge, som prøver at skærer i sig selv? søg hjælp. snak med en god veninde, evt en lidt ældre du stoler på
  • Indstillinger
    Alder: 24 år
    Køn: Mand
    Hvor gammel var du da du begyndte at skærer i dig selv? ca. 15år
    Hvorfor begyndte du? Min skizofreni var under opsejling og jeg havde en alvorlig depression.
    Hvad brugte/bruger du til at gøre det? Jeg startede med at skære mig med hobbyknive. Senere blev det grillknive og nu bruger jeg cigaretter, som jeg brænder mig med. Jeg skal bruge en stor smerte.
    Er der nogen der ved, du gør det? ja, alle jeg kender ved det.
    Har du søgt om hjælp? Ja, efter et par år med selvskade startede jeg hos en psykolog.
    Hvor tit gør du det? Det er meget forskelligt. Nogle gange ofte på en dag. og andre gange kan der gå hele måneder
    Synes du det hjalp, at skærer i dig selv? Det hjælper meget lige når det står på, men så får jeg det dårligt over at have gjort det og så starter det forfra.
    Hvor på kroppen gør du det? Jeg startede på armene, men nu bruger jeg også begge ben.
    Prøver du at skjule det? Jeg skjuler kun de nye.
    Har du et råd til unge, som prøver at skærer i sig selv? Søg hjælp hurtigt. inden det udvikler sig.
  • Indstillinger
    Alder: 25
    Køn: kvinde
    Hvor gammel var du da du begyndte at skærer i dig selv? 12
    Hvorfor begyndte du?
    Hvad brugte/bruger du til at gøre det? barberblade, knive, glasskår, skarpe sten, knækket kreditkort, elt med en skarp kant
    Er der nogen der ved, du gør det? ja
    Har du søgt om hjælp? ja
    Hvor tit gør du det? stoppede i 2007 efter 10 år med næsten daglig cutting
    Synes du det hjalp, at skærer i dig selv? ja
    Hvor på kroppen gør du det? armene
    Prøver du at skjule det? ikke længere, men dengang, ja.
    Har du et råd til unge, som prøver at skærer i sig selv?
    Søg hjælp hos din læge, skolepsykolog eller eller psykiatrisk skadestue. Selvskade er ligesom at pisse i bukserne, det varmer et øjeblik, og så har du problemerne.
  • Indstillinger
    Alder: 14 år
    Køn: pige
    Hvor gammel var du da du begyndte at skærer i dig selv? 14 år
    Hvorfor begyndte du? Kærlighed;/
    Hvad brugte/bruger du til at gøre det? en kniv
    Er der nogen der ved, du gør det? Neej kan ikke få mig selv til at sige det
    Har du søgt om hjælp? neej.
    Hvor tit gør du det? næsten hver dag
    Synes du det hjalp, at skærer i dig selv? det er en dejlig følelse at få en anden smerte fremkaldt end den man har indeni
    Hvor på kroppen gør du det? på armen
    Prøver du at skjule det? jaa jeg går kun i langærmede trøjer
    Har du et råd til unge, som prøver at skærer i sig selv? hmm... Altså nu vil jeg selv sige at jeg er rimelig ung men når man først har gjort det en gang kan man ikke lade vær! første gang jeg gjorde det kunne jeg næsten ikke vente med at komme hjem for at gøre det igen.
    Håber ikke det er forsent jeg svare:D
  • Indstillinger
    Vi er to piger der også har projekt opgave om konfliktløsning omkring Cutting, vi skal bruge nogle nogle som gider svare ærlig på disse spørgsmål.
    - Er det en konflikt i har haft med jer selv, da i begyndte at skade jer?
    - Har i følt der var en løsning til at stoppe, hvis det var det i ville?
    Vi ville vær rigtig glade hvis i gad at svare på det. Vi har nemlig fået meget ud af de andre svar i har givet til den anden :-)!
Log in eller Registrér for at kommentere.