Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Flyskræk - hjælp

o86o86
Redigeret 14 oktober, 2010, 07:06 i Angst
Hej derude.. Jeg står og skal på ferie på fredag, og er skide nervøs.
Jeg var på Cypern i sommers, og da vi fløj derned blev jeg total angst. Jeg svedte koldsved, kunne ikke rigtig slappe af og var hele tiden opmærksom på alting. Total paranoid..
Sådan har jeg ikke altid haft det. Før i tiden har jeg aldrig haft noget imod at flyve. Det har faktisk stortset ikke rørt mig. Men det er det åbenbart begyndt på. - Hvorfor, det aner jeg ikke..
På flyveturen hjem skulle vi afsted om natten, og landede i DK tidligt om morgenen. Da vi landede havde jeg endnu ikke sovet. Jeg havde siddet lysvågen, uden overhovedet at være blevet træt, fordi jeg var pisse bange. Jeg er sikker på der sker en elektronik fejl eller et eller andet. Har ingen tiltro til piloten :(

Det skal lige siges at mit værste mareridt er at styrte ned i et fly.. Tror det er en slem måde at dø på, fordi man har så lang "tænketid" inden det sker. Skal ikke kunne sige hvordan det er, men det er den ide jeg har omkring det.

Nå, men som sagt skal jeg på ferie på fredag og skal flyve i 2 x 6 timer.. Det bliver de længste 12 timer i mit liv! Er der nogen som har et godt råd eller lignende til ikke at tænke så meget over det, og måske en ide til hvordan man kan slappe af og evt få sovet lidt?

Normalvis er jeg ikke bange for at dø, hvis man kan sige det sådan. det er ikke noget jeg skænker en tanke i min hverdag. Det er altså kun når jeg er oppe over skyerne og ved der er 12.000km ned til fast grund. - jeg er ærligtalt lige ved at skide i bukserne når jeg sidder deroppe :p

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ærgerligt, at du ikke har skrevet lidt før.
    En mulighed kunne have været nogle sessioner hos en hypnoterapeut. Hvis det er noget, du kan tænke dig, kan det jo tænkes, at du kan finde én, der kan give dig en tid i denne uge.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Du skal tænke på den spændende tur og de store oplevelser du vil få.
    Tænk på, at kaptainen og piloten vil gøre alt for, at sikkerheden er i
    top for alle ombord. Det er jo også deres liv og luft trafikken er mere
    sikker end alt andet og bla bla bla.... Du ved det hele.

    Nogen gange er tingene svære og det er ens tanker og fantasier, som er
    løbet af sporet nogen gange.Desuden forandrer vi os i forhold til, hvad vi har turdet før og derfor bliver vi pludselig bange for noget, vi har kunnet. Det er
    bare en naturlig ting, og denne gang skal du jo også længere væk og det er også anderledes.

    Du har prøvet at flyve før uden problemer og du gør det også denne gang,
    fordi det er en del af, at vi skal opleve verden.

    Nyd din tur rigtig meget.

    mvh
    Anne
  • Indstillinger
    Jeg giver Helene ret - prøv om du kan nå en session inden du tager af sted, men kan du ikke det, så prøv om du kan tænke lidt rationelt - og det er meget vanskeligt, når man har det sådan, jeg ved det.

    Hvis du skal ud i trafikken inden på fredag, så er risikoen for at du slet ikke overlever til den flyvetur altså langt større. Det sikreste sted på denne jord at opholde sig, er rent faktisk i en flyvemaskine.

    Kan du prøve at forlige dig med tanken om, at det faktisk er det eneste sted - bortset fra din seng - hvor du mest sikker?

    En anden ide er at gå ind på f.eks. Kastrup Lufthavns hjemmeside og se på ankomster og afgange. Se en gang på hvor mange der er og tænk over, at sådan er det hver eneste dag - og tænk over, at det kun er en enkelt lufthavn ud af jeg ved ikke hvor mange, og tænk over, hvor sjældent du i grunden hører om, at et fly er styrtet ned. Muligvis det kan hjælpe dig til at være lidt mere rationel til at dæmpe på din angst.

    bedste tanker - og god rejse
  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Jeg er ikke ret glad for at flyve, men det er nok ikke så slemt som dit.
    Men jeg vil gerne fortælle, hvad jeg gjorde i sommers, da jeg skulle flyve 12 timer til Syd Amerika.

    Jeg har det personligt bedst med at sidde ved vinduet, så jeg føler lidt kontrol. Så jeg stiller mig meget tidligt til check-in og fortæller, at jeg har flystræk, og derfor gerne vil have en vinduesplads forrest i flyet, hvor der ikke er så meget larm. Og det plejer slet ikke at være noget problem, når bare man checker ind blandt nogle af de første.

    Jeg havde alopam med i tasken til at tage angsten, hvis det blev for slemt. Som på turen derned, hvor jeg sad midt i flyen mellem to personer. Med den medicin kunne jeg sove og slappe nogenlunde af. Jeg fik ikke et chok, hver gang flyet hoppede lidt. Det er ikke fordi jeg synes, at man skal tage medicin til alt, og det er op til dig selv, hvordan du har det med medicin. Alternativt kunne du prøve Stærk Baldrian, der er beroligende i en langt mindre grad end alopam.

    Generelt er det måske en idé, at du gør dig nogle tanker om, hvad du er bange for, og hvad du kan gøre i flyet, hvis nogle af de ting sker på turen. Og om der er noget du kan gøre inden du skal flyve for at afhjælpe det.

    Jeg håber du får en dejlig tur.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    1000tak for jeres svar :) Der er jo ikke så meget at gøre ved det nu, men jeg vil prøve at have jeres råd i baghovedet under turen! ;o)

    Har fået nogen såkaldte "slumretabletter".. Ved dog ikke hvad de hedder rigtigt, men satser på de kan hjælpe mig en lille smule..

    God efterårsferie til jer alle
Log in eller Registrér for at kommentere.