Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gastroskopi

Ronni1980Ronni1980
Redigeret 7 november, 2010, 14:24 i Åben debat om mave-tarmproblemer
hey alle

jeg skal på onsdag på sygehuset og ha undersøgelse med Gastroskopi
og jeg er skide nervøs for det er meget ubehageligt eller gør ondt , nogen der har prøvet det som kan fortælle mig hvordan og hvorledes ??

vh Ronni
«134

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har aldrig prøvet det, men min søn har og det var ikke så sjovt. Det gjorde ikke ondt, men han fik brækfornemmelser. Det var ikke på sygehuset.

    Der har min bror lige få den samme undersøgelse.
    Han fik noget beroligende og fik noget bedøvende at drikke. Så han syntes ikke det havde været særlig slemt. Ikke halvt så slemt, som han havde frygtet. Ondt gør det ikke, men ubehageligt alt efter, hvor flinke de er til noget bedøvede.
    Nogle kan klare at få noget i halsen, jeg kan ikke, så da halslægen skulle kigge med et spejl måtte han lokal bedøve mig. Det blev gjort med en spray.
  • Indstillinger
    Jeg har prøvet det 3 gange, og det har aldrig gjort ondt.

    Men selve undersøgelsen er ikke ret behagelig, men du kan hjælpe dig selv meget ved bare at træk vejret dybt igennem og så hold din hage ned mod brystet, for gør du ikke det så bliver det meget ubehageligt og svært at styre din bræk refelkser.

    Men undersøgelsen er jo heldigvis meget hurtigt overstået, og der aldrig 2 gastroskopier der forløber ens.

    Min første gastroskopi var et H at komme igennem fordi det her med at trække vejret dybt og holde hagen ned mod brystet det havde jeg ikke fået afvide. De 2 andre gange vil jeg sige det var til at holde ud når det nu ikke kunne være anderledes. Men jeg har 3 forskellige oplevelser af samme undersøgelse, og det os fordi det ikke er samme læge.

    Men der osse nogen mennesker der slet ikke finder undersøgelsen ubehagelig og det har noget at gøre med vores bræk refelks (nogens er voldsommer end andre´s) og vores selv kontrol.

    Nogen mennesker går jo helt i panik og det gør ikke undersøgelsen mere rar.

    Ved ikke om du skal have taget biopsier men det gør heller ikke ondt, føles bare lidt sjovt i maven.
  • Indstillinger
    ok skal prøve at huske det med hagen mod brystet :)

    Jeg fik taget blod prøver og urin prøver og målt puls og blod tryk og alt så fint ud,

    Så det er ik til at sige hvad der er galt, har gået med smerter i maven gennem længere tid, men har normal afføring og spiser fint, kun de skide smerter, så håber de kan se noget på ultralyds scanning imorgen eller på gastroskopien, så man kan få af vide hvad man fejler??
  • Indstillinger
    Okay, krydser finger for de finder ud af hvad det skyldes. :o)

    Men ja husk det fordi det vigtig og det altså ikke altid lægen og dem der hjælper lægen der lige husker fortælle det med hagen ind til brystet.
  • Indstillinger
    Det er noget mærkeligt noget med de mavesmerter. Min veninde lider også af mavesmerter og har været gennem de samme undersøgelser uden man fandt noget. Men nu kommer det interessante, hendes mor har haft de samme smerter i meget lang tid. Endelig fandt lægerne ud af, at hendes tarme ikke fungerede som de skulle. Hun får noget medicin, som hjælper.

    Min veninde skal nu forsøge sig med den samme medicin.
  • Indstillinger
    Hvordan gik din undersøgelse ?
  • Indstillinger
    Hej alle

    så er jeg hjemme efter en gaskotropi undersøgelse ned gennem halsen, føj det var sku ik rart, de fandt ingenting alt så fint ud,

    så imorgen skal jeg ha en koloskopi gennem måsen :) uhh det glæder jeg mig hellere ik til,
    håber bare man snart kan få et svar på hvad der er galt

    nogen der har prøvet koloskopi som kan sige hvordan det er gør det ondt osv. er det ligeså ubehageligt som gasskotropi, for det var sku slemt ?????
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 15 oktober, 2010, 01:34
    Tjae, siden du spørger, min veninde og min søn syntes absolut ikke det var rart. Det gjorde ondt at få pustet luft ind.

    Jeg er også rædselslagen ved tanken om jeg nogensinde skulle have noget ned gennem halsen. Jeg får kvælningsfornemmelser bare ved tanken.
    Jeg turde ikke at fortælle min søster også havde været igennem det og der var 4 mennesker, der holdt hende.
    Det er mange år siden, så det er vel bedre i dag. Men SKAL jeg, VIL jeg have noget bedøvelse. De skulle vist prøve det selv.
    Nogle har let ved det, men andre er ved at kvæles hvis tandlægen kommer lidt for langt tilbage. Det ved min tandlæge, han skal passe på.

    Jeg vil langt hellere have ondt i maven end kvæles.
  • Indstillinger
    Ronni

    Så det godt det overstået nu, men de tog vel vævsprøver/biopsiér ?

    Jov jeg har været til koloskopi hele 7 gange :p Det klart mindre ubehageligt end gastrokospi, dog vil jeg så sige det kan gå ondt, men det ikke sikkert det gør ondt, det forskelligt fra gang til gang.

    også kommer det an på hvordan tarmene har det, jeg havde betændelse, blødene sår, og bylder på min tyktarm så jeg synes jo det gjore pænt ondt vær gang de ramte på de steder, men de var flinke nok og gav mig mere smerte stillende undervejs, og holdte pauser så man ligesom kunne klare det.

    også fordi jeg havde en infektion i mave tarm systemett så bevægget mine tarme sig meget hurtigt og det gjore det svært for lægen at komme rundt uden at jeg altså kunne mærke det.

    Jeg var det jo så mange gange fordi de skulle holde øje med betændelsen, og som betændelsen forsvandt og jeg helet sammen der synes jeg det gik nemmere og nemmere.

    Jeg vil så sige jeg har aldrig mærket noget til de har pustet luft ind.


    Men du skulle gerne få beroligende og smerte stillende lige før undersøgelsen, og det virker godt.
  • Indstillinger
    Der kan man se, hvor forskelligt det opleves. Min veninde fik også beroligende og smertestillende, men det gjorde ondt med luften.

    Min søn havde også betændelse og den første gang var slem, den næste knapt så slem.
    Jeg fik en undersøgelse en gang for noget andet og havde fået at vide, den gjorde ondt. Jeg mærkede ikke noget. Meget afhænger sikkert både af den bedøvelse, der gives og lægen.
Log in eller Registrér for at kommentere.