Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg Diabetes

Redigeret 11 oktober, 2010, 13:29 i Åben debat om diabetes
Min far døde af Diabetes for ca 5 år siden. Er Diabetes arveligt? hvor stor er sandsynligheden for at jeg har eller får Diabetes? kan jeg få det senere? jeg vil virkelig gerne have nogle svar og nogle gode råd.. Hilsen hende den bekymrede

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er ikke så vidende om diabetes, men den smule, jeg er bekendt med, vil jeg da gerne dele med dig.

    Først din overskrift, og dit spørgsmål der. Det kan du meget let få svar på, ved at henvende dig til din læge, der lynhurtigt kan tage en prøve.

    Diabetes kan være arveligt belastet, men det er ikke ensbetydende med, at du så absolut får sygdommen. Jeg kender ikke sandsynlighedsberegningen for at du kan arve den. Ja, du kan godt få det senere. Diabetes er en sygdom, man kan få hele livet, og man kan også få den, selv om den ikke er arvet.

    Men - du kan gøre en hel masse for at undgå sygdommen, eller begrænse dens skader. Diabetes kaldes jo også for den "sunde" sygdom, og da du eventuelt kan være disponeret for den, gælder det for dig om at tænke i de baner, og det handler om sund levevis. Undgå fedt og sukker, spis masser af grøntsager, pas din vægt, sørg for god motion.

    Jeg vil foreslå dig at kontakte diabetesforeningen og der få råd og hjælp til din kost fremover, og det vil i det hele taget være fornuftigt af dig at følge de kostråd, der er for diabetikere, og det behøver slet ikke at være noget offer; det er dejlig, rigelig og god mad, og hvis ikke du har diabetes, så er du jo så heldig, at du jo godt kan "snyde" en gang i mellem.

    Hvis du passer på dig selv og alligevel får diabetes, så kan du sagtens alligevel komme til at dø af alderdom.
  • Indstillinger
    Hej,

    Først et spørgsmål, hvilken type diabetes døde din far af?

    Jeg har selv diabetes type 1, den er arvelig, men springer som regel 1 generation over, dette er kun typisk, det behøver langt fra være sådan hver gang. Derudover kræver type 1 også at der skal være arveegenskaber for det i begge sider af familien. Jeg fik kun diabetes type 1, fordi der både var gener for det i min far og i min mors side af familien.
    Hvornår den kommer til udbrud har ofte noget at gøre med miljøet. Men hvad hel præcis der får den til at bryde frem, hvis man kan sige sådan, ved jeg ikke. Jeg fik min sukkersyge da jeg var 11 år, hvilket igen, er meget typisk for type 1. Men igen afhænger det af rigtig mange ting.

    Hvis du derimod taler om type 2, er det en hel anden sag. Der hænger det nemlig sammen med hvordan du lever - nogle mener den også kan være arvelig, men jeg mener personligt den ikke er det. Det man arver er nok nærmere om man har nemt ved at blive stor, og derfor større risiko for at få sukkersyge og andre sygedomme som man også kan få forøget risiko for at få, ved overvægt. Type 2 hænger meget sammen med at man spiser forkert, og bliver for tyk, og bare ikke bevæger sig nok.

    Har en veninde der er blevet rask igen, efter type 2, fordi hun har tabt sig nok. Hun skal selvfølgelig stadig passe på at hun ikke tager på igen og får sukkersyge igen (Jeg bør nok lige sige som sidebemærkning til dette, at det ikke er alle der kan blive rask af type 2 igen).
  • Indstillinger
    okay. Det gav mig lige en hel del at tænke over. min far havde type 1. Jeg er rigtig glad for jeres gode råd, det er i hvert fald noget jeg kan bruge, rigtig mange tak begge to..
Log in eller Registrér for at kommentere.