Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hjælp til rifter i endetarmen (muligvis hæmoride??)

Jeg har i en del måneder haft en kløende irritation ved endetarmen. Jeg kunne via et spejl se der er op til flere revner, men det klør også indvendigt (ikke langt oppe). Når jeg er i bad og de kommer i kontakt med vand og sæbe svier det rigtig meget, og det klør utrolig meget efter toiletbesøg. Der er også blod på papiret.

Jeg ved ikke om det er en hæmoride, eller om det er rifterne alene der forsager det. (Ved ikke hvordan du "identificerer" en hæmoride). Hvad skal jeg have fat i for at få de revner til at heale? Der er jo gået de måneder og det har ikke ændret sig.

Kommentarer

• Kontakt din læge, fortæl det, som du har skrevet her. Muligvis vil han/hun lige kigge på det, og så vil du med stor sandsynlighed få en virkningsfuld salve, der afhælper problemet i løbet af kort tid.

Hvorfor i alverden gå med noget sådant i flere måneder? Det må dog være udsøgt ubehageligt.
  • Det er ikke til at dø over i de måneder det har været, og så er jeg heller ikke vild med tanken om at en skal kigge dér, på nogen måde. Især ikke hvis lægen skal tjekke for andet. (vil simpelthen ikke have en finger op...............)

Kan man ikke forklare dem at man bare vil have salven når nu man kender problemet, eller få en der ikke behøver recept???
  • Du har gået med noget, der ikke læger sig selv i flere måneder.

Jeg ved da ikke, om lægen uden videre kan give dig noget, eller lige skal se på det. Det må du spørge din læge om. Det her er et debatforum - ikke en lægebrevkasse.

Men - selvfølgelig vælger du selv. Et minut, der ikke er sjovt hos lægen - eller et sådant ubehag i årevis. Husk - lægen er totalt ligeglad og har set det masser af gange før, men lægen er ikke så ligeglad at han/hun ikke ved, at det ikke er så morsomt for dig, især hvis du lige fortæller, at du har det skidt med noget sådant, hvorfor der naturligvis tages hensyn til dette ved en undersøgelse.

Åhh, hvor jeg egentlig synes, det er ubegribeligt, at mange mennesker går rundt med ubehagelige gener - endda i årevis, bare fordi de synes, visse dele af kroppen er mere pinlige end andre dele.

Vi har allesammen en endetarm! Så det er slet ikke mærkeligt.
  • Jeg har i længere tid haft vedvarende rifter i endetarmen/endetarmsåbningen og hidtil fået Doloproctcreme men da det åbenbart ikke virker godt nok til at rifterne heler opsøgte jeg min læge, han giver mig så Betnovat 0,1% salve (binyrebarkhormon) men efter at have læst at det er til eksem, tør jeg ikke at bruge det.
    Hvad er lægens synspunkt desangående?
    Med venlig hilsen
    Jannie
  • Det her er et debatforum, ikke en brevkasse, så du skal være heldig hvis der tilfældigvis er en læge der dukker op.

Samme lægemiddel bruges ofte i mange forskellige sammenhænge, så når du har fået det af lægen er jeg overbevist om, at det kan bruges til dit problem.

Er det vigtigt for dig at få svar fra en fagperson kan du gå på apoteket i dag og spørge. Elles må du ringe til lægen mandag morgen og spørge hvorfor han/hun har givet dig noget mod eksem.
  • Hejsa

Så lige dette indlæg, ved ikke om der stadig er nogen derude...

Jeg har haft rifter ved endetarmen i en periode over 3 år nu, synes jeg har prøvet meget (Div. afføringsmiddel, div. cremer og salver), det sidste jeg er blev rådet til er diltiazemhydroclorid basiscreme, det hjælper da okay, men springer stadig op, og i den periode hvor det springer op, har jeg bare lyst til at grave mig ned, det er så smertefuldt at jeg ikke kan sove eller slappe af, det svier, kløer, kramper, mest af alt gør det bare ondt...
    Har snakket med en speciallæge på kalundborg sygehus, han rådet mig til en operation. Et indgreb hvor man snitter i lukkemusklen, som så skulle gøre at den ikke kramper ved afføring...
    Men... Da jeg ikke kan finde ud af om den hjælper mig på sigt, er jeg ikke helt tryg ved at skulle i fuld narkose, hvis det viser sig at det kun virker indtil jeg får endnu EN hård afføring...
    Synes det er vildt at læse at over halvdelen af danmarks befolkning lider af dette på et tidspunkt i livet, hvorfor er det så, så svært at finde en holdbar løsning på, og en lige vej til mål, uden alle disse svingninger undervejs...
    Tænker at opsøge en diætist som ville kunne hjælpe mig til lind kost, som gør man ikke skal spise afføringsmiddel...

Nå men, ved ikke om der er nogen der har prøvet det samme måske...
  • Hej du :O)
    Jeg var til lægen idag med en hæmoride.
    Det var første besøg hos han - o han tog det flot , og jeg fik det så godt bagefter , du trækker bukserne ned til dine knæ ligger på siden , og undersøgelsen tog kun 2 min max, self var det pinligt, jeg har gået med mit som dit stratede , og endte så ud i det der hedder 3-grad og skal nu for kniven- min læge sagde at hver 3 dansker har hæmodrider , så tænke lige på hvormange de ser på en uge... kom afsted for din egen skyld inden det bliver værre , jeg er så træt af . ,at jeg ikke selv kom afsted før, bare fordi min ide om at det er pinligt holdte mig tilbage :O)

Kh Pernille
  • Her er et råd, som har hjulpet mig i mange år. Køb en flaske Masin hos Matas. Et glas vand og 17 dråber, så får du dejlig lind afføring. Du vil blive glad for det.
  • Da jeg fik diagnosticeret min rift, sagde min (special)læge at den slags godt kunne vare et år. Han fik ret :-(

Hvad der - efter godt og vel et år - hjalp mig af med min rift, var: Diltiazemcreme, der muligvis hjalp på helingen, men ISÆR: Movicol der giver lind afføring, hvilket er ret afgørende. De sidste 3 måneder troede jeg gang på gang at NU var det ovre, men det var det så alligevel ikke, og jeg måtte have gang i Movicol'en igen nogle dage. Nu er det - bank under bordet - snart en måned siden der har været nogen blødning, og jeg har ikke haft brug for Movicol'en.

Movicol er et hvidt pulver man får i breve og opløser i et glas vand. Håndkøb.
Log in eller Registrér for at kommentere.