Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Så hurtigt han har fundet en ny

Redigeret 27 oktober, 2010, 10:01 i Sorg og krise
Hvordan kan det være at vi er så forskellige. Jeg valgte at flytte fra min mand gennem 12 år i jan. i år. Jeg er stadig ikke kommet mig ovenpå vores skilsmisse, og er stadig utrolig ked af det.
Han fandt en ny pige 2 måneder efter og er stadig sammen med hende.
Det var min beslutning at flytte, af flere årsager, men følelserne var og er der stadig.
Hvordan kan man så hurtigt blive glad for en ny, når man var meget glad for det gamle?
Jeg forstår det ikke...
Måske er det ikke det mest interessante emne, men det gør ondt på mig at se ham med en ny, og jeg kan ikke forstå man kan få ægte følelser for en anden, så hurtigt efter et brud...
Snøft:(
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    det kan man godt hvis han aldrig har haft følelser for dig
  • Indstillinger
    ja og hvor rar er den tanke, at man er blevet holdt for`nar´i så mange år... øv det gør mig ked:((
  • Indstillinger
    Jeg tvivler meget på, at han har holdt dig for nar i 12 år.
    Det kunne jo også tænkes, at han er én af dem, der lukker af og skynder sig ud at finde en anden for ikke at mærke, at noget gør ondt. Så er det ikke dig, men den nye, der bliver holdt for nar.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Det tyder på, at din eksmand er af den type, der ikke kan være alene. Han må for enhver pris have en kæreste, så han slipper for sit eget selskab og de påtrængende tanker, der kan melde sig efter en skilsmisse, når man sidder alene med sig selv om aftenen.

    Du gik fra ham. Hans selvværd har med dermed sikkert fået et knæk, og hvad er nemmere end at få en ny kæreste som en nem og hurtig måde at få bekræftigelse på. Jeg synes jeg kender talrige eksempler på denne model.
    På den måde slipper han for at forholde sig til jeres forliste forhold og alle de følelser det medfører.

    Der var vel en grund til, at du gik?? Og jeg læser ikke dit indlæg som et ønske om at få ham tilbage, men mere som et ønske om, at han også havde taget sig lidt tid til at efterrationalisere og finde sine fødder igen. Det er hårdt og slemt så længe det står på, men mange års samliv efterlader sine spor der hverken kan eller skal viskes ud på et øjeblik.

    Sådan er det i hvert fald for mange af os. Og vi kommer styrkede ud på den anden side og er blevet klogere på os selv og vel også lidt klogere på livet.
    Men nogle mennesker tror jeg for enhver pris vil undgå den fase. Den er jo ubehagelig og pinefuld, men også lærerig og udviklende.

    Når du har fået det lidt mere på afstand, vil du muligvis se på hans livsstil med et skuldertræk og og glæde dig over, at du tog det valg du gjorde. Og ikke er den kvinde der formentlig er blevet valgt som hans redningsplanke.

    Bedste Hilsner
  • Indstillinger
    hej ... jeg er en ung kvinde på 25 som har samme oplevelse som dig lige pt.
    jeg er flyttet fra min eks for 5 mdr siden og vi gik fra hinanden for 4 mdr siden og han har fundet en ny 3 mdr efter .
    og jeg er rigitg ked af det for et eller andet sted havde jeg håbet vi fandet sammen igen . men den nye han har fundet er 5 år yngre end ham .
    jeg mødte ham for 4 1/2 år siden til en fest og det var bare kærlighed ved første blik vi var sammen fra den dag af og han flyttede til min by hos mig et halvt år efter .
    vi boede der i 2 år og havde det rigitg godt, så flyttede vi op til hans by og det gik fint det først år men det sidste år gik rigitg dårligt han begyndet et køre fra mig lade mig være alene hjemme hver dag for at han kunne køre ud til sine venner og sidde og ryge hash, hvilket han skjulte for mig. vi havde hus og havde snakket børn.
    og nu går jeg stadig her 4 mdr efter vi er gået fra hinanden og er mega ked af det og føler mig så til grin . når jeg har snakket med ham i tlf så lyder han bare så skide smart og mener man jo har lov at komme videre og det gør ondt at høre.
    jeg har tabt mig 10 kg på 2 mdr , jeg tænker ik på andet end ham og hende og er begyndt at tænke om han mon har været mig utro . jeg får det mere og mere dårligt jo mere jeg tænker over det... jeg føler ikke jeg kan komme videre...
  • Indstillinger
    Hej Lonni,

    Du har i nogle år haft en kæreste, I har haft det godt sammen, men det sidste år af jeres forhold har I ikke haft det godt. Han har valgt at gøre andre ting, og det formoder jeg ikke du havde det særligt godt med.

    I har så afsluttet jeres forhold og er flyttet hver for sig. Han har så fundet en ny, og jeg ved egentlig ikke, om det så er meget hurtigt i og med, at I ikke har fungeret sammen et helt år forinden. Som du beskriver det, har han jo heller ikke opført sig særligt pænt over for dig det sidste år, hvor I havde det dårligt.

    Hvis et parforhold skal kunne fungere, så skal begge parter være indstillet på at gøre en indsats, og i og med at han bare valgte at hænge ud med vennerne og ryge hash, har han jo ikke vist interesse i at få det til at fungere – tage hensyn. Du bekymrer dig, om han har været dig utro, og det har han. Ja, jeg ved naturligvis ikke, om han har været sammen med andre damer, men han har ikke været tro mod jeres forhold, og det er det, der er det væsentlige, og derfor han ikke er noget for dig at samle på. Kan du ikke prøve at overbevise dig selv om, at det faktisk er en god ting, at du har fundet ud af det, inden I fik børn?

    Du er ret så ung, og kan sagtens finde et godt liv igen, der bare ikke er med ham, men her og nu er du langt nede, og har brug for hjælp til at komme videre. Har du ikke en god ven/veninde du kunne tale fortroligt med? Gerne en der er lidt mere voksen og moden? Det ville være en god ting, men alligevel vil jeg foreslå dig at få en snak eller to med en psykolog, der kan hjælpe dig til at finde noget selvtillid igen, for det er hårdt at blive vraget, men du skal have hjælp til at finde ud af, at han ganske enkelt ikke var god nok til dig, og det tror jeg en psykolog kan hjælpe dig med. Det koster, ja, men jeg tror du vil finde at pengene er givet godt ud, for at du kan få lidt værktøjer til at komme videre.

    Mht. en psykolog, så kan det også være, det skal være en parforholdsterapeut; prøv at kigge lidt rundt på nettet og se, om du kan finde en, der har netop noget sådant som ”speciale”, og forhør dig i forvejen, når du bestiller tid.

    Held og lykke – håber du kan bruge ovenstående, og at du vil melde tilbage.
  • Indstillinger
    tak for dit hurtige svar lotte123. jah for han forandrede sig rigitg meget til sidste. og jeg ved ikke om det ville hjælpe mig på nogen måde hvis jeg fandt ud af om han har været sammen med nogen andre i mens vi var sammen tror bare jeg ville komme længere ned i det sorte hul jeg er i.. nej jeg er på et punkt glad for at jeg ikke er i det mere. men andre gange kan jeg tænke tilbage på det hele og bare tuder for han har virkelig ikke behandlet mig ordenligt jeg siger da heller ike jeg fejlfri men at han bare er så ligeglad det såre og gør ondt, nogen dage føler jeg ik jeg fortjener at have det godt og tror heller ike jeg tør finde en ny hvis den nye også er sådan..
    jeg har en tid ved min læge i næste mdr, jeg har nogel gode veninder og en dejlig familie jeg kan snakke med men føler lidt nogen gange at jeg ikke vil belemre dem med mine problemer. og føler det tager en krig at komme videre i mit liv.
  • Indstillinger
    Kære Lonni,

    Når du har gode venner og en dejlig familie, så belemrer du dem under ingen omstændigheder med dine problemer, for de holder af dig og kan se, du har det dårligt, hvorfor de med stor sandsynlighed meget gerne vil hjælpe dig, men almindeligvis så vil man jo heller ikke "kaste" sig over dig, så det er dig, der skal søge deres hjælp, og jeg tror du vil opleve, at de virkelig gerne vil lytte til dig og hjælpe dig. Nogen gange må man bare selv bede om den.

    Prøv lige at læse dit sidste indlæg igen - prøv en gang om du kan overbevise dig om, at det vist var rigtigt godt, at det forhold blev stoppet, for noget tyder da på, at der blev suget al energi ud af dig - den kan du bruge meget bedre.

    Varme tanker - og skriv bare igen her; der sidder mange kloge folk og læser med, der kan komme med indspark til dig.
  • Indstillinger
    Kære Lonni

    Jeg er meget enig med Lotte i det, hun skriver.

    Men jeg tror ikke, det handler ret meget om din kæreste – det handler om DIG. Det handler om, hvorfor du hænger fast i det der har været og ikke er i stand til give slip og se fremad. Det er naturligt, at man går igennem en sorgproces, når man mister men for mig lyder ikke som om, at det er tabet af din kæreste, der er det egentlige problem.
    Problemet er måske snarere, at du hænger fast, fordi du tror, at du kan ikke igen kan finde noget, der er lige så godt senere.

    Det lyder som om, at din selvtillid er helt i bund. Du skriver, at du har gode veninder og en dejlig familie og alligevel føler du, at du belemrer dem, hvis du deler dine problemer med dem. Du har levet i et forhold, hvor du ikke blev behandlet ordentligt. Af og til føler du, at du ikke fortjener at få det godt. Du er bange for at finde en ny kæreste, hvis den nye også er sådan.

    Jeg kender det hele fra mig selv, som jeg havde det før i tiden. Så derfor må jeg sige til dig, at der desværre er en stor risiko for, at du igen vil finde én, der nedbryder dit selvværd, hvis ikke du først får styrket det, så du ikke igen finder dig i dårlig behandling.

    Hvis du finder dig selv og dit eget selvværd og dine egne grænser, så vil du også finde din egen glæde og værdien i dig selv. Så vil du ikke være så afhængig af en kæreste. Og så vil du bestemt ikke længere længes tilbage til en kæreste, der ikke behandlede dig godt. For så kan du mærke, at du simpelthen er for god til at lade dig nøjes. Du fortjener det bedste. Et menneske, der jokker på dig og mennesker der ikke respekterer dig og lytter til dig, er IKKE det bedste for dig. Det nedbryder dit selvværd og din selvtillid yderligere.

    Derfor vil jeg anbefale dig, såfremt du har råd til det, at få nogle timer hos en psykolog eller en terapeut, så du kan arbejde med dit selvværd og din evne til at sætte grænser.

    P.S.: Hvis du opretter din egen tråd, så får du automatisk en mail, når der er svar på dine indlæg. Lige nu får Tanya, der oprettede tråden, en mail når der er skrevet nyt i tråden.


    Kærlig hilsen Helene
  • Indstillinger
    hej helene2 ...
    tusind tak for dit svar og jeg giver både dig og lotte ret. jeg er bange for at finde en ny og blive såret igen..
    hvordan opretter man en tråd? og hva er det
Log in eller Registrér for at kommentere.