Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

svie og knopper

Hej
Håber virkelig nogen, kan hjælpe mig. Jeg havde for 3 uger siden sex med en sød fyr, jeg mødte i byen. Det var første gang i lang tid jeg havde sex, men det gik fint. Nu har jeg kløe og svie i underlivet, og kan ikke finde ud af, hvad det er. Synes også der er nogle sår/knopper, og det gør virkelig ondt.

Hilsen den fortvivlede pige

Kommentarer

  • Indstillinger
    Af sted til lægen.

    Hvis sår/knopperne er herpes skal du se at have behandling! Og det får du kun ved at komme til en læge.

    Smerterne i underlivet kan også være en underlivsbetændelse; måske forårsaget af klamydia, og underlivsbetændelse skal uanset hvad der har forårsaget det behandles hurtigst muligt for at undgå dannelse af arvæv.

    Det kan også være at det bare er en gang svamp og rifter på grund af samlejet, men du skal se at få det tjekket skal du.

    Jeg vil anbefale dig at ringe til lægevagten og insistere på at blive set på. Ellers bliver det da en noget træls weekend.
  • Indstillinger
    Klokken er lige nu 14.30 - du bør kunne få fat i egen praktiserende læge indtil klokken 16.00, og der bør du lige forhøre dig, hvordan du skal forholde dig.

    Lægevagt er til akut opstået sygdom, og ikke noget man går og venter til lægevagten åbner med.

    Lægevagten vil givet spørge ind til, om du har haft ubeskyttet sex, og har du det, så er dine problemer nu givet i forbindelse med det, og det kan således sagtens være noget kønsoverført. Der skal tages prøver osv. og det gør en lægevagt ikke, men vil henvise dig til egen læge på mandag.

    Så mit råd til dig er, at du får fat i egen læge nu.
  • Indstillinger
    jeg er enig med de andre, afsted til lægen, og få dem til at tjekke dig ordenligt. jeg gik med herpes i en uge før det blev opdaget, og det var bestemt ikke rart. Det var netop også knopper og hudløshed der sviede og som nu er ved at blive til sår.
    men få det tjekket hurtigt.(:
  • Indstillinger
    Jeg nævnte bare lægevagten fordi min egen læge kun er til at komme i kontakt med om morgenen.
    Hvis lægen-/lægevagten med det blotte øje kan konstatere at det drejer sig om herpes eller kønsvorter, så kan vedkommende udskrive en recept på salve eller piller der kan lindre.
    Så kan egen læge tage prøver på mandag og tjekke for klamydia m.m.
    Så jeg mener ikke, at det er værd at gå og vente hele weekenden med smerter, kløe og ubehag.
  • Indstillinger
    Bare for at slå fast - egen læge SKAL være til at få kontakt med mandag til fredag fra. kl. 08.00 - 16.00. Hvis egen læge er gået tidligt hjem, SKAL der være en henvisning til en kollega.

    Det er korrekt at egen læge ikke sidder ved telefonen, men det bør en sekretær gøre, som netop kan videregive eventuelle akutte opringninger.

    Jeg ved det af erfaring. Jeg er flyttet nogle gange i mit voksne liv, har derfor også skiftet læge, og de få gange, hvor jeg virkelig har fejlet noget akut, har jeg sagtens kunne komme til hos egen læge - også selv om det har betydet overarbejde for lægen.

    Desværre vil jeg nok påstå at dette her tilfælde sikkert ikke vil blive vurderet til at være så akut, at det ikke kan vente til næste uge og vel er det ubehageligt, men medmindre lægen vurderer noget andet eller der er opstået akut feber, så er det altså heller ikke så truende, at det ikke kan vente. Det kan være, det så vil være en ide at gå på apoteket og købe noget dulmende i håndkøb, indtil der bliver tid til en konsultation.

    Men - ingen tvivl; der skal kigges på det, og det snarest. Jeg mener bare ikke man skal sidde flere timer og vente på at egen læge lukker, for at kunne kontakte en fortravlet lægevagt.
Log in eller Registrér for at kommentere.