Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Black-Out

Redigeret 21 november, 2010, 10:27 i Åben debat om hjernen
Hej, jeg er en dreng på 16.

Jeg for black-outs eller nogen der ligner det. Det sker ikke vis jeg er fysisk aktiv, men der imod vis jeg koncentrerer mig alt for meget.

Det er ligsom min hjerne kortslutter, og så er jeg væk i 1 - 10 minuter, når jeg "vågner" ved jeg ikke hvad de andre har talk om, eller hvad vi er igang med.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min ene søn led i samme alder, som du, af noget tilsvarende. Det var epilepsi, som dog forsvandt helt igen senere.
    Du kan blive undersøgt for om det skulle være det samme.
  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Der er en form for epilepsi, hvor man får sådanne black-outs, hvor man ikke kramper eller nogle af de andre mere kendte symptomer på epilepsi.

    Hvis du har oplevet det mere end én enkel gang, vil jeg også sige, at du helt klart skal til lægen. Det kan også have en stor påvirkning på, hvordan du fungerer i skolen. En neurolog sagde engang til mig, at mange børn, der har denne form for epilepsi ofte blev beskyldt for at være fraværende og ikke følge med i timerne. Det er dog ofte tilfældet med denne type, at folk ikke selv opdager det, fordi man ofte er væk kun et enkelt minut. Så måske er det noget andet.

    Men uanset hvad, så burde du smutte forbi din læge til at tjek.

    Held og lykke med det.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    hej Exielez123

    Jeg synes, at du skal bestille en samtaletid med din læge, hvor du kan få talt med lægen om din oplevelser og din uro. Så kan lægen sammen med dig finde ud af, om du skal se tiden an eller skal igennem nogle undersøgelser for at finde ud af, om du fejler noget og/eller, hvad det er.

    Du skal vide, at det ikke er usædvanligt, når man er en ung mand på 16 år, at have sådanne "black out"s. Din krop og hjerne kæmper/arbejder hårdt hver dag for at udvikle dig til en voksen mand. Så du har hormoner, der "pisker rundt i kroppen og knoppen", du har muskler, der skal vokse for at støtte dit skelet og den måde det skal kunne arbejde på, og så skal du sørger for at give krop og hjerne de helt rigtige forhold at vokse på.

    For at din krop og hjerne bliver maximal, så udseende, styrke, udholdenhed og klogskab bliver allerbedst, skal du have den rigtige kost (væske+mad), du skal sove ca. 8timer hver nat og gerne på det samme tidspunkt hver nat, og du skal være fysisk aktiv ½-1time hver dag (udover gang/cykeltur/tur til køleskabet).

    Det kan virkelig godt være vildt nederen, alt det man skal gøre for at blive maximal, men det er altså det, der skal til, hvis du vil gøre det meste for at undgå sygdom, forkert voksning og skadet hjerne. Og hvem vil ikke germe være maximal, så man har det allerbedst.

    På netdoktor.dk kan du finde mange gode tip - vi kan også skrive mere sammen, hvis du vil. Jeg har selv som 16-årig sovet for lidt, spist forkert og været forkert aktiv, så du kan måske bruge nogle af mine erfaringer.

    Varme og venlige hilsner Helle
Log in eller Registrér for at kommentere.