Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

145 over 44mmHg?!?

Redigeret 5 oktober, 2010, 15:52 i Blod og blodsygdomme
Hejsa. Jeg er Gymnasieelev på første år. Vi er ved at afslutte vores første SO projekt (Et projekt der strækker sig over flere fag). Vores overemne er Krop og sundhed.

Jeg har siden jeg var lille været meget fysisk aktiv, og da jeg var 10 til 14 svømmede jeg på konkurrence niveau, og spillede fodbold på meget højt plan i Farum. Da vi så skulle have taget blodtryk viste maskinen 145 over 44, og efter hvad jeg har lært er 145 et forholdsvist højt blodtryk, mens 44 er ualmindeligt lavt. Jeg har derfor besøgt min læge, fordi jeg (og min lærer) mente, at mit blodtryk var meget mærkeligt. Hos lægen var resultatet næsten det samme, men efter 5-6 tests var mit blodtryk på omkring 120 over 45, 120 normalt, men 45 stadig meget lavt. Min læge sagde jeg ikke skulle være bekymret, og at jeg kun skulle komme igen, hvis jeg fik brystsmerter. Jeg spillede "hyggefodbold" i idræt, og fik et kortvarigt jag i brystet, og tænkte ikke mere over det.
Hvad kan konsikvenserne for mit lave Diastoliske blodtryk være, for lægen fortalte mig ikke, hvad det kan betyde for mit helbred?

På forhånd tak

Andreas Breaum

PS. Jeg vil meget gerne have nogle forskellige aspekter på, hvad det kan betyde for fx mit helbred, da vi skal inkludere det i vores rapport.
Log in eller Registrér for at kommentere.