Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

17 år og sen pubertet, hvad gør man?

Redigeret 5 oktober, 2010, 15:03 i Teenagere
Hej NetDoktor!

Jeg er en 17-årig dreng fra Sønderjylland, som stadig ikke har fået det endelige pubertetsgennembrud. Jeg har aldrig gået til lægen med det, da jeg ikke ved hvordan jeg skal gå til lægen. Skal jeg ringe og bestille tid, eller bare gå derop?

17 år er mange, og for udebleven pubertet, er det pludselig rigtig mange. Jeg er på det seneste år vokset fra 170 cm til 185 cm. Desuden er hårvækst startet under armene og i skridtet, men ellers ikke andre steder. Har fået lidt dun over munden. Mine brystvorter er lige så lyserøde, som de altid har været.

Mine forældre var også selv ufattelig sent i puberteten kan jeg huske de fortalte mig en gang. Alligevel vil jeg helst ikke snakke med dem om det her. Jeg er trods alt 17 år, og de må vel have forventet et gennembrud. Jeg har endnu ikke haft behov for barbering.

Min hårvækst startede for alvor i vinter, men henover sommeren er absolut intet sket. Mht. penis og testiklernes størrelse, så er det stadig en mere drenget penis end en mandling penis.

Hvilke tilskud kan man tage, før det går stærkere? Det er jo et meget stort problem, da samtlige på min alder jo er gået i puberteten. Vi snakker om 1-2% af danske drenge, der endnu ikke er gået i puberteten på dette tidspunkt. Søger hjælp, så jeg kan få min selvtillid igen. Mine muskler virker heller ikke udviklede og store, trods jeg altid har dyrket sport i form af badminton og cykling.

Søger især svar på diverse hormontilskud man kan tage, og hårvæksttilskud. Selvtilliden og tro på egne evner er i bund - og har aldrig haft en kæreste, da de ved at se på mig, godt kan se at der ikke er meget mand over mig. Min stemme er blevet dybere i løbet af det seneste år, men strubehovedet er endnu ikke særlig synligt.

Ønskes billeder af noget, så skriv venligst. :-)

kh anders

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anders

    Nu har du skrevet ind på debatten, hvor det bare er os almindelige brugere, der prøver at hjælpe hinanden.
    Mit råd til dig er derfor, at du ringer til din læge i tidsbestillingen (de fleste steder vist mellem 9-ca. 11.30). Telefonnummeret kan du finde på dit sygesikringskort, på nettet eller i telefonbogen.

    Hvis du vil skrive til lægerne her på Netdoktor, kan du bruge dette link.
    http://premium.netdoktor.com/dk/portal/ate/accept.jsp

    Min nevø havde samme problem, så jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan det må være. Held og lykke med det.

    Mange hilsner
    Helene
  • Indstillinger
    Hej Anders.

    Det her er et debatforum - ikke en brevkasse.

    Det her er absolut noget du kan og bør tale med dine forældre om! Faktisk forstår jeg ikke hvorfor du ikke har nævnt det for dem og spurgt DEM om hvordan du kommer til lægen.
    Man kommer til lægen ved at ringe og bestille en tid. Dine forældre ved hvem din læge er - og det står på dit sygesikringsbevis.
    Du skal da ikke gå med tankerne alene.

    Der er ikke nogen der kan fortælle dig hvad der vil ske via internettet. Det er udelukkende din læge der kan vejlede dig omkring eventuelle hormontilskud, for det skal der tages blodprøver for at finde ud af.

    Måske er du "bare" sent på den, hvilket lyder okay sandsynligt når begge dine forældre var det og du trods alt HAR fået pubertetstegn, men du bør da lige få lægen til at tjekke om alt er som det skal være.
Log in eller Registrér for at kommentere.