Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Protein i urinen

Redigeret 7 maj, 2012, 08:51 i Nyresygdomme
Hej,

jeg er 21 år og fik af min egen læge for 1½ måned konstateret blærebetændelse med et større indhold af protein. Hun gav mig noget medicin, som jeg skulle tage i en uge, hvorefter jeg skulle komme og tjekkes igen. Det gjorde jeg så og efter den uge, var der hverken bakterier eller proteiner. Vi blev enige om, at jeg skulle komme igen om en måned og tjekkes. Det gjorde jeg så og der var ikke nogen tegn på blærebetændelse, men indholdet af proteiner var +2. Er det for meget?

Jeg har ingen symptomer på hverken urinvejeinfektion eller blærebetændelse i øjeblikket, men har en tildels skummet urin. Er dette tegn på at jeg stadig har proteiner og er der dermed grund til bekymring? For man læser jo så meget på nettet om, at det kan være tegn på forskellige nyresygdomme og det skræmmer mig meget.

På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg glemte lige at fortælle, at min læge i forbindelse med den 2. urinprøve (hvor hun konstaterede, at der hverken var protein eller bakterier i urinen), lavede en blodprøve på mig og den var helt okay. Kan man vha. af en blodprøve (nyretal) "spotte" en nyresygdom f.eks.?
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg går og tænker på om din protein i urinen, mon skyldes at du har haft blærebetændelse, og så varer det lidt før alt er ok igen, så prøv at få taget en prøve lidt senere igen.

    KH Annika
  • Indstillinger
    Hej Annika,

    jeg fik lavet en blodprøve igen i sidste uge og den var helt fin, mine urintal var iorden og der var hverken tegn på infektion eller betændelse.

    Det eneste jeg oplever pt er skum i urinen, men den svinger også. Nogle gange er der meget, mens andre gange er der kun lidt eller intet.

    Tyder det ikke på, at mine nyrer ikke fejler noget? For i såfald ville proteinindholdet jo bare øges hver gang?

    Det skal også lige siges, at i de dage hvor der var mest skum i urinen, havde jeg også mesntruation. Så, jeg tænker, at det måske også kunne hænge sammen?

    På forhånd Tak.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg har en smule protein i min urin vist nok 0,5. Og min urin kan til tider også skumme meget. Men jeg har snakket med andre jeg kender godt, og de siger at det kan deres urin også sagtens gøre, så jeg prøver at tage det roligt, så jeg synes bare du skal glæde dig over at din sidste prøve var fin, men det er da altid en god ide at være opmærksom.

    KH Annika
  • Indstillinger
    Hej Annika,

    ja, det er rigtigt nok, men man læser jo så meget om, at det kan være tegn på alle mulige nyresygdomme, så man bliver jo lidt bekymret.
    Men jeg håber, at det ikke er noget farligt, siden jeg slet ikke har nogle andre symptomer.
  • Indstillinger
    svar til Annika1
    Har lige læst dit svar vedr. skummende urin. Jeg har det også selv, (ingen bakterier) og skal til endnu en kontrol. Undrer mig over at så mange andre har det.
    Skal man tænke nå ja, eller hvad. Jeg ved godt at det er tegn på protein, æggehvidestof som hos gravide kan være tegn på svangerskabsforgiftning.
    Det er så ikke lige aktuelt for mig, heller ikke menstruation, men hvad skyldes det så og hvor alvorligt skal man tage det.
    Har sendt et spørgsmål til netdoktor panelet.

    Vh groundhog
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg tror ikke man kan gøre så meget ved protein i urinen, så længe at kroppen ikke tar skade af den smule der er , man kan jo også se om man skulle få væske i kroppen af det, og for højt blodtryk.
    Men jeg synes det er rart at gå til kontrol, og så håbe på at der ikke sker forværring , det gør jeg, og så tænker jeg over at jeg ikke skal indtage for meget af den medicin der står man skal passe på ved nedsat nyrefunktion, og spare på alkoholen. Tja det lyder lidt klogt, men jeg er jo ikke læge, men prøver at passe på mig selv, jeg er jo også en dame i 50 erne.

    Hilsen Annika
  • Indstillinger
    Hej Annika.
    Jeg lider af en nyre sygdom. Med for høj protein. Og meget skummende urin. Jeg får medicin mod for højt Blodtryk og vand skrivende. Mine nyretal startede med at ligge på 300 for et års tid siden men er nu faldet til 224 jeg går til kontrol hver 2 måned ca.
  • Indstillinger
    Hej
    Heg har lavet en urin stix, og jeg har fundet ud af at jeg har protien i urinen, men det er 1+ er det farligt?
    Og kan det gøre sådan at jeg ikke kan få børn eller hvad?
    Jeg er bekymret. Men jeg har ikke noget blod i urinen. Alt er normalt.
    Har kun protien 1+ er det farligt?
Log in eller Registrér for at kommentere.