Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Får ondt i knæ hvis jeg har det bøjet.

Redigeret 27 oktober, 2010, 15:16 i Fod- og knæskader
Jeg lavede en fitness øvelse forkert for 4 år siden (lunges knæet gik ud over tæerne). Det resulterede i at mit knæ gjorde ondt under/over knæskallen når det var bøjet nogle minutter. For at få smerten væk blev jeg nødt til at strække det, hvor smerten tiltog som jeg strak benet, indtil der kom en forløsning når det sagde knæk. Herefter ingen smerte så længe det var strukket. Dette døjede jeg med i en lille uge. Herefter føltes knæet 'blot' svagt i ca. ½ år, og jeg passede derfor på ikke at overanstrenge det.
Mit knæ har herefter været ok indtil for nogle dage siden hvor jeg kørte bil (automat gear), og jeg vågnede op med de samme problemer som jeg havde for 4 år siden (smerte ved bøjet knæ, forløsning når det udstrækkes).

Håber der er en som ved hvad det kan være, og hvad jeg kan gøre?

Hilsen

Jacob

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa. :)
    Jeg har lidt af det samme, og var til undersøgelse på sygehuset for en uges tid siden.
    Hun mente at det enten kunne være smerter i knæskallen eller noget med menisken.
    Her er et link til hvor du kan læse lidt mere om det, og helt nede i bunden er der links videre til bla. noget om smerter i menisken, korsbånd osv.

    Jeg håber det kan bruges. :)
  • Indstillinger
    Tak for svar!
    Men forstod ikke lige hvor linket var? Eller skal jeg selv finde det på siden? :)
  • Indstillinger
    Hej Jacob!

    Umiddelbart synes jeg at det lyder som om du lider af Chondromalacia patellae - CMP.

    Det er en smerte indeni/bag ved knæet, der specielt opstår efter at have haft knæet bøjet i et stykke tid - det bliver også kaldt "biografknæ" eller "runner's knee".

    Der er en artikel om det her på ND. Jeg kan ikke huske om det står i artiklen, men man mener at smerterne opstår pga. at den brusk, der er i knæskallen, bliver slidt forkert af en anden knogle (de rent anatomiske aspekter har jeg ikke sat mig så meget ind i) og at dette medfører irritation af knæskallen - deraf smerterne.

    Jeg lider selv af det, specielt hvis jeg har kørt bil, men da jeg kun har kørt med manuelt gear (og i øvrigt har problemet netop i venstre knæ) ved jeg ikke om det så også passer med dit problem. Mit opstod også meget pludseligt og efter en overbelastning af knæet.

    Du skal til egen læge og have en henvisning til en ortopædkirurg for at få stillet diagnosen. Du skal sandsynligvis også omkring en radiologisk afdeling og havde taget røntgenbilleder, da smerterne også kan være menisk-relateret. CMP kan dog ikke ses på røntgenbilleder (fik jeg at vide) hvorfor en ortopædkirurg laver nogle øvelser med knæet og spørger ind til symptomer.

    Behandlingen består i at træne musklerne omkring knæet, så de kan tage noget af belastningen fra knæet.
  • Indstillinger
    Synes at jeg havde sat linket ind, men orøver lige igen..

    Link.: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/smerteriknae.htm

    Ellers så prøv at gå ind på google og søg efter SMERTER FORAN I KNÆET ..
    Så tager du det link, som kommer frem fra netdoktor (link nummer 3)..
Log in eller Registrér for at kommentere.