Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min søster Trøste spiser!

Redigeret 4 oktober, 2010, 02:55 i Åben debat om overvægt
Hej.
Jeg har en søster på 17 år som har taget meget på her på det sidste.
Jeg er virkelig bekymret for hende. Mig og min mor bliver ved med at sige til hende at hun skal begynde at træne, og spise sundt. Men hun bliver ked af det, og begynder at spise. Hun har også nævnt at jo mere vi siger det til hende, jo mere har hun lyst til at spise.
Jeg har ved at hver gang hun er ked af det, så spiser hun.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det?? jeg er virkelig bekymret for hende.
Hun vejre ca. 90 kg og er 170 cm. Hendes BMI er på 31.1
Jeg ved at det går hende meget på at hun er overvægtig, og gider ikke og tale om det.
Hvad kan jeg gør for at hjælpe hende??
Kan hun få hjælp hos hendes læge??

med venlig hilsen
Fahimeh den bekymrede søster

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa.

    Det er pænt af dig at du gerne vi hjælpe hende, og det er dejligt at du bekymrer dig for hende. Når det er sagt, så skriver du ikke, om det er din store- eller lillesøster. Hvis det er din storesøster vil jeg gerne lige understrege, at det IKKE dig der skal have ansvaret her. Det er dine forældre og det er din søster selv. Hvis det er din lillesøster vil jeg mene at du er gammel nok til at tilbyde din hjælp, foreksempel med at kontakte lægen...

    Din søster er ikke alene. Det hedder overspisning og det er ikke noget man bare lige kan holde op med. Når man spiser på grund af en indre tvang, og er styret af maden, så er det en spiseforstyrrelse - fuldstændig lige som når man lader være med at spise på grund af en indre trang.
    Hun bør få en snak med sin læge, for det er noget man kan lære at håndtere. Det drejer sig ikke bare om mad, men om, at man ikke har det godt indeni.

    Jeg syntes, at du skal sige til hende, at du har læst om at der er noget der hedder overspisning som er en slags spiseforstyrrelse, og sige at du virkelig håber at hun vil tage til lægen og fortælle om det.
    Og jeg syntes også, at du skal fortælle din mor det hvis ikke hun ved det.
  • Indstillinger
    Jeg er er selv 30 år. og hun er 17 år.
    Jeg vil prøve og snakke med hende om spiseforstyrelse. Håber at hun vil hør efter.
Log in eller Registrér for at kommentere.