Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Støvallergien bremser mig

Redigeret 3 oktober, 2010, 17:26 i Allergi
Hej :).
Jeg håber nogen af jer kan hjælpe mig, eller om i kender til det jeg lider af. Jeg har siden jeg var et barn lidt af stærk støv allergi. Da jeg var yngre betød det jeg ikke kunne have gulvtæppe og bamser, idag betyder det en eksistens med støvsugning og meget udluftning.
Da jeg flyttede hjemmefra for at studerer, flyttede jeg ind i et nybyggeri. Åbent. Det har betydet at min allergi blev reduceret til ikke eksisterende. Jeg bor med min kæreste, og med en travl hverdag med studier, studiegrupper og læsning så er der ikke altid tid til støvsugning. Der mærker jeg ikke min allergi. Men når jeg vender hjem til mit barndomshjem har jeg det virkelig dårligt.
Indeklimaet er måske for tæt? mine forældre har brændeovn? betyder den noget? Min mor gør rent hver eneste dag, selv i gæsteværelset hvor jeg er når jeg er på besøg.
Min næse går amok, jeg er så forkølet at jeg får det forfærdeligt varmt, når jeg tager hjem så har jeg det helt fint igen.

jeg forstår ikke hvad der er galt... og vil gerne besøge min familie uden at jeg er ved at dø af forkølelse...

:) - Am -

Kommentarer

• Jeg synes, at du skal kigge på Astma-Allergiforeningens hjemmeside. De har mange gode tips osv omkring specifikke allergier. Der er meget god viden at hente om støvallergi - herunder vask af dyner og puder mv.

Mht rengøring, så er det bedste at gøre rent én gang om ugen - altså ikke hver dag. Årsagen er, at støv og andet hvirvles rundt, når man gør rent. Så hvis din mor gør rent f.eks. dagen før eller to dage før du skal komme, og så venter nogle dage, før hun gør rent igen, er det bedst for dig.

Ja, brændeovn kan godt genere, når du i forvejen har allergi. Du kan også være allergisk overfor andre ting i dit barndomshjem, og når du siger, at du har det godt der, hvor du bor nu, så tænker jeg om der evt. er fugtproblemer i dit barndomshjem? Husdyr? Dyner/puder/madrasser af ældre dato? Gamle gulvtæpper?

Skriv igen!

:-)
    Pia
Log in eller Registrér for at kommentere.