Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Overdosis af multivitaminpiller

Hej alle sammen (:
Jeg ved ikke helt om dette er den rette sted at smide et indlæg ind, men nu gør jeg det alligevel.
Jeg har de sidste 3 dage taget en overdosis af multivitaminpiller, ca 13 stykker! Jeg ved det ikke er sundt, men nu har jeg gjort det. Der er ikke rigtig sket noget med mig, andet end at jeg for tynd mave af det og farven på det der kommer ud af den anden side er grøn/sort!!!
- Er det farligt at tage så mange på en gang og hvad kan det gør i længden?
Knus fra mig (:

Kommentarer

  • Indstillinger
    Først og fremmest: Det var da ikke særlig smart gjort! Er det børnevitaminer du tager (de smager jo temmelig godt, så vidt jeg husker)

    Det er ikke sundt at tage for mange vitaminpiller, fordi der er nogle af vitaminerne, som kroppen ikke kan "skille sig af med" hvis den får for mange - i stedet ophobes de i leveren og så bliver du forgiftet. Det er bl.a. jern, der kan gøre det, og A, E og K-vitamin.

    Hvis du bliver fysisk dårlig, vil jeg foreslå at du ringer til giftlinjen.
  • Indstillinger
    Nej det er ikke børnevitaminerne jeg tager...
    Og jeg er ikke blevet fysisk dårlig af dem, endnu i hvert fald..
    Jeg fik det ret dårlig igen idag. Faktisk mange gange idag, så ialt har jeg taget 65 af pillerne... Først 13 på en gang, så 14 på en gang, så 7, 6, 10, igen 10 og så tog jeg de sidste der var tilbage som var 5! );
    - er selvfølgelig bange for hvis der kommer til at ske noget, men samtidig føler jeg slet ikke at jeg har taget skade af det?...
  • Indstillinger
    At du tør. Du kan få en virkelig alvorlig forgiftning ved at tage for mange vitaminer.

    Symptomer som appetitløshed, utilpashed, kvalme, kraftig tørst, kløe i øjnene, diarre, hyppig vandladning, sygelig kalkoplagring i de bløde væv og nyresten. Leveren bliver påvirket.
    Forhøjet tryk i hjernen og hovedpine. Kvalme , opkastning og kramper.
    Hvem ved, hvad der mere kan ske .
  • Indstillinger
    Jeg forstår simpelthen ikke, hvad der kan få dig til at spise så mange vitaminpiller, det er jo fuldstændig sindssygt.

    Et eller andet sted tror jeg, det er en joke, du fiser af her, og hvis ikke så mener jeg, du skal opsøge en læge og fortælle, hvad du har gjort. Ikke kun på grund af en eventuel forgiftning, men også fordi du kunne finde på det, for det er da ikke super intelligent gjort.

    Du skriver ”littlebaby” ja den tanke får man jo når man læser din historie. I min verden er det kun små børn der gør sådan noget.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Jeg er totalt forundret over dine mærkelige indlæg her.
    Hvis det virkelig passer, at du har slugt så mange vitaminpiller, så tror jeg ikke på, at du ingen symptomer har. Dine sorte afføringer kan være et tegn på indre blødning som følge af overdosering af jern.

    Og så må jeg spørge hvad der har fået dig til at æde så mange vitaminpiller på én gang? Mener du det er sundt (for så er du da dummere end de fleste)? Eller trænger du måske bare til opmærksomhed?

    Jeg synes du skal starte med at blive set af en læge, og når din mulige forgiftning så er behandlet, kan du jo bede om en henvisning til en psykiater..
  • Indstillinger
    Jeg tror, at grunden til, at du tager de mange vitaminpiller er et eller andet med, at du får det dårligt inden i, og så er der "noget" der får dig til at mene, at du er nødt til at tage vitaminpillerne for så vil du få det bedre - ELLER fordi du skal være ond mod dig selv.

    Derfor syntes jeg ikke hovedproblemet her er at du har taget pillerne. Hovedproblemet er hvad det er der gør at du får det behov.

    Du skal selvfølgelig kontakte lægen og fortælle hvor mange vitaminpiller du har taget. Ring hellere til vagtlægen.

    Og så skal du have en tid hos din egen læge på mandag hvor I kan tale om hvorfor du egentlig gør det her.
  • Indstillinger
    Kære dig.

    Jeg vil egentligt bare sige, at jeg er helt enig med Anna.

    Jeg er mest interesseret i, hvorfor du gør, som du gør.

    Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du er max 18, vil jeg anbefale dig at kontakte Cyberhus chatrådgivning (cyberhus.dk). Der kan du chatte stille og roligt med en voksen om dine problemer, og hvad det er, der får dig til at tage pillerne.

    Jeg tænker, at det måske kan være en glidebane, og at du skal have nogen at tale med det her om. For den adfærd som mange her i debatten kalder barnlig og dum (de fordømmende brugere af ND, der ikke kan sætte sig ind i kompleksiteten og den manglende logik af folks reaktion på, at de mistrives!) ser jeg som et udtryk for desperation og afmagt.

    Jeg håber i det mindste, at du har en idé om årsagen til, at du skulle tage pillerne i flere dage i træk.

    Tanker fra Trine
  • Indstillinger
    Opslaget er gammelt, men nøj jeg blev irriteret da jeg læste det!
    Pigen har det formegentlig helt vildt psykisk dårligt, og er forvirret!
    Det er utrolig svært at bede om hjælp i sådan en situation, så det at hun turde skrive her er utrolig flot!! Og det gør det ikke nemmere at ringe til en lægevagt, det er nemmere at skrive ind at snakke.
    Tænk lige over hvordan i skriver tingene næste gang!
    Hvis jeg selv havde siddet i den situation hvor i svarede sådan ville jeg da blive endnu mere ked af det, og når man er så langt nede skal der ikke meget til man knækker helt!!
  • Indstillinger
    Dette viser bar hvor lidt mennesker egentlig kender til det mentale helbred - er selv en pige på knap 15 år, og har allerede haft store psykiske nederlag, igennem min tid som teenager og yngre.

    Selvom dette er et opslag længere tilbage, kan jeg sige at man tager ikke bare en masse piller, uden det kommer indefra.

    Denne pige hår altså sikkert med nogle ting som der kan være svære, og gør det måske for at straffe sig selv.

    Og ja, hvis det er for opmærksomhed, har hun det stadig svært. Det kommer altså stadig indefra.

    Men derfor kan man stadig tillade sig at søge om hjælp, uanset hvor man benytter sig henne.

    Og denne pige, har det svært, ellers ville hun jo ikke tage de piller - for det gør man ikke bare. Måske ved hun hun har det svært måske ikke.

    Men vi kender jo ikke hendes historie, vi ved jo ikke hvem hun er eller hvad hun går eller har gået igennem. Så nytter det jo overhovedet ikke at stå og fortælle hvordan hun skal håndtere sit liv, når vi egentlig overhovedet ikke ved noget omkring hende, eller hendes liv.

    Hun havde bare brug for at fortælle det til nogen, og det endte så med at blive denne side - for hvad er svære end at gå med det alene? Og når man har en mulighed for at fortælle fremmede om det man har gjort, uden at høre dem kede af det? Hvorfor så ikke tage den chance?

    Jeg er selv ved at komme ud af min depression, som har varet i snart 3 år. Og har allerede prøvet noget magen til hende her. Men stadig, jeg kan jo ikke fortælle hvad hun skal eller ikke skal, for jeg kender hende ikke.

    Hun har brug for at blive hørt - ikke rettet på.....
  • Indstillinger
    Opslaget er gammelt, men nøj jeg blev irriteret da jeg læste det!

    Og nøj, hvor bliver jeg irriteret over et sådan indlæg,Caillat123

    Det er så farligt at tage overdosis og vi gjorde ret i at advare hende.

    Det behøver heller ikke at være en psykisk lidelse, der må eksperter til i så fald, da jeg var 16 år tog jeg for sjovs skyld en overdosis bare for at se hvad der ville ske. Der skete det jeg blev syg i nogle dage og jeg gjorde det aldrig siden.
    Nogle tror de er så kloge at de bare kan kritisere andres råd. Dette er en debat og der kan være gode og mindre gode råd.
    Tænk lige over hvordan du skriver tingene næste gang.
Log in eller Registrér for at kommentere.