Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Depression pga. Kærligheden

Hey Debattere.

Jeg har tidligere haft en eller flere depressioner, jeg kender alle tegnene, og symptomerne.
Med det sagt, kan et knust hjerte virkeligt være i stand til at fremprovokere depressionen endnu engang ..
Jeg har lige mistet den eneste ene, og livet kunne ikke blive mere sort. Det eneste jeg føler er tomhed, en smerte indeni uden lige .. som intet jeg har prøvet før .. Jeg forstår intet af det, Jeg bryder komplet sammen bare jeg ser hendes billede eller høre hendes navn .. Men alt dette har resulterede i de gængse depressions symptomer .. som ikke ligefrem er opmuntrende tanker ..

Håber at høre fra jer.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Escape

    Det gør mig ondt for dig. Jeg ved, at det kan føles som om, at man nærmest kan dø af at miste.

    Ja, tabet kan absolut sagtens fremprovokere endnu en depression. Når du tidligere har haft depressioner, så går du formentligt rundt med nogle gamle uløste problemer - måske ubevidste. Måske er du meget sensibel overfor at miste, hvis du tidligere i livet har mistet eller har været udsat for svigt etc.

    Man siger, at tiden læger alle sår. Det er ikke nødvendigvis rigtigt. Tiden kan mildne en sorg og får man det godt igen, kan man lægge den bag sig. Men hvis det er smerten fra gammel sorg, gamle tab eller gamle svigt, der vækkes til live igen, så læger tiden ikke sorgen. Så vil du tværtimod blive mere sensibel for hver gang, du oplever nye tab eller nye svigt og det bliver sværere og sværere at komme sig over det.

    Selvfølgeligt skal du have tid til at sørge over, at du har mistet. Men hvis du direkte ryger ind i en depression, så har du måske brug for hjælp til at håndtere det. Hvad den hjælp kan være, er et temperaments spørgsmål. Måske medicinsk hjælp, eller hvis du er motiveret for at kigge på årsagerne til depressionerne, så kan du nok have glæde af en form for terapi.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Tiden læger ikke alle sår .. Sår der stadig er åbne kan ikke heles ..
    - Jeg har igennem tiden været til psykologer og psykiater .. Men det synes at være medicinen der hjalp ..
    - Jeg vil bare ikke gå til de længder endnu .. Men når man har lysten til at gøre skade på sig selv, så ved man den er glat .. Jeg drikker som et hul i jorden, alene a den; det gir mig en smule fred i sjælen .. Jeg har sovet 10 timer på de sidste 5 dage.
    - Men går jeg til lægen, og fortæller om hvordan jeg har det eller symptomerne, fordi jeg kender dem, og fordi jeg igennem tiden har sat mig ind i hvad en depression handler om, så tror de ikke på mig .. Hvilket ikke hjælper nogen ..

    - Jeg er oprigtigt glad for dit svar - Tak.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Hvis ikke din læge forstår dig og ikke lytter, så skal du måske overveje at skifte læge.

    Omvendt så finder du næppe noget behandling, der hjælper, så længe du drikker. Drikkeriet er en flugt fra det, det handler om. Man kan ikke behandle en aktiv misbruger med terapi.
    Har dit alkoholforbrug været med til at ødelægge forholdet til din kæreste?
    Jeg ved, at alkohol kan dulme smerten men det er som at tisse i bukserne for at holde varmen. Før eller siden vender problemerne mangedobbelt tilbage til én.
    Jeg har INTET godt at sige om alkohol.
    Så før du kommer videre med at løse dine andre problemer, tror jeg, at det er nødvendigt, at du beslutter, at det er helt slut med at drikke og aktivt er indstillet på at finde årsagerne til dine problemer og arbejde med dem.

    Jeg ved, at dette svar næppe er det, du helst vil høre...


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hej,

    jeg har ligesom dig prøvet at miste kærligheden flere gange med depression til følge.

    Jeg har oplevet det igen for en måned siden, og har haft en væmmelig jul.

    Jeg tror det er meget sandsynligt at man kan opbygge en depression ved igen og igen at miste en man har tæt på sig, da man ofte rammer i et gigantisk hul.

    Jeg tror det er sandsynligt at både du og jeg har en depression igen, men mit råd må være at du skal begynde at træne. (evt. i et fitness center) eller begynde at motionere oftere (hvis du motionerer i forvejen). Desuden kan du også begynde at tage noget sol, da det giver noget med varme og lys.

    Egentlig burde jeg selv gå til lægen, da jeg ved det vil hjælpe.
    Men vælger man medicinen, ved man også bare at processen er lang og svær at komme ud af igen.

    Jeg synes ligeledes heller ikke det er det bedste for dig at drikke, da det ofte forstærker diverse følelser, positivt som negativt :(

    Pøj pøj...
Log in eller Registrér for at kommentere.