Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hej netdoktor

er det muligt at smitte hinanden med klamydia når man umildbart kun har været sammen med den samme person de sidste 3 år??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det her er et debatforum, ikke en brevkasse.

    Men jeg kan godt svare dig selvom jeg ikke er læge:

    I kan sagtens have haft klamydia i 3 år uden at have opdaget det.
    Men det kræver selvfølgelig, at en af jer havde haft ubeskyttet sex med en anden, før I to fandt sammen.
  • Indstillinger
    hehe har lige oprettet mig så aner ikke hvor jeg ellers skulle skrive det henne,, men det er noget vi først har fået nu her for har ikke haft det før men er det ikke muligt at virussen opstår på en af os og den anden så bliver smitte derved?

    hvor er brevkassen så?
  • Indstillinger
    Nu er klamydia ikke et virus ligesom forkølelse :-)

    Klamydia er SEKSUELT overført.
    Hvis man har haft ubeskyttet sex kan man være blevet smittet og dermed kan man smitte andre.
    Klamydia kan man have i flere år uden at have symptomer.

    Hvad mener du med at I først har fået det nu???
    Blev I testet da I blev kærester, så du VED ingen af jer havde det dengang?
    Eller er det bare først nu en af jer har fået symtpomer/er blevet testet?
  • Indstillinger
    okay det blev formuleret lidt forkert jeg har haft det før og er også blevet testet negativ for det så derfor ved jeg at vi først har fået det igen nu her! men kan vi når vi har ubeskyttet sex så få klamydia uden at være sammen med andre end hinanden??

    altså kan vi sammen danne klamydia?
  • Indstillinger
    I kan kun "sammen danne klamydia" hvis en af jer har fået det fra en tredie.

    Det vil sige, at hvis du blev behandlet, og bagefter blev testet for at sikre, at behandlingen havde virket, og du helt sikkert ikke længere havde klamydia, så må din kæreste have haft det og smittet dig.

    Hvis han ikke blev testet da I begyndte at være sammen, så kan han sagtens have haft det med ind i forholdet for tre år siden.

    Hvis den ene har klamydia og bliver behandlet, så skal den anden også behandles, ellers nytter det ikke noget. Det smitter ad pommeren til, så hvis den ene har det har den anden det som regel også.
  • Indstillinger
    hvis du eller din partne bruger et offelig toilet og hvis der er en person der har været inde og tisse kan det faktisk godt vøre på toilette så ingen af jer kan have fået det for måske 4 mdr siden.
  • Indstillinger
    Hej
    Brevkassen kan du komme ind i på toppen af denne side, fane 2 fra venstre. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Hej

    Værsko er er et link, så du kan blive lidt klogere på sygdommen.
    http://www.menneskerogmedicin.dk/videns ... a/klamydia

    Der vil altid være en af jer som har smittet den anden. Bakterien stammer fra en af jer, som er blevet smittet af en af jeres tidligere sexpartner.
    Som du også kan læse i linket, så der der rigtig mange som har denne bakterie, uden at de har nogle symptomer på det. Derfor har din kæreste sagtens have været vært for denne bakterie, uden at han har haft nogle symptomer. Og derved har han smitte dig.
    Det er meget vigtigt at I bliver behandler begge to samtidig inden I har sex igen.
  • Indstillinger
    Sortecobra.
    Hvor har du det med at klamydia smitter ved at bruge samme toilet???

    Det har jeg aldrig hørt noget om.

    Læs et af de mange steder der beskriver klamydia, fx her:
    http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/ ... mydia.aspx :
    "Klamydia skyldes infektion med en bakterie, der benævnes Chlamydia trachomatis. Bakterien kan kun leve i slimhinden. Man kan derfor kun blive smittet ved samleje og ikke fx ved at dele toilet eller håndklæde med en smittet person."
Log in eller Registrér for at kommentere.