Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan jeg være blevet gravid?

Redigeret 29 september, 2010, 03:02 i Prævention
Hej!

Jeg fik for lidt over en måned siden, nogle p-piller af min læge.
Da jeg i forvejen var på p-piller (men bare skulle have nogle kraftigere) fik jeg en "prøvepakke" udleveret af min læge - uden indlægsseddel.

Han anbefalede at jeg holdt min pause fra de andre piller, fik min menstruation og derefter startede på de nye p-piller, som skulle fungere som mine gamle piller.

Så langt så godt.

Efter jeg havde brugt hele blisterpakningen af de nye p-piller, holdt jeg en pillefri uge. Da jeg kun fik blødning 1 dag, havde jeg sex i løbet af den pillefri uge.

Nu har jeg læst i den tilhørende indlægsseddel til mine nye p-piller, at man skal starte på de nye p-piller med det samme - efter de gamle - uden pause. Dvs. INGEN PILLEFRI UGE.

Ikke nok med det - der står også at der ingen pause skal være mellem pillerne af den nye slags. De sidste 4 piller er en slags "placebopiller" som ikke indeholder hormon, og den nye pakning fortsættes dagen efter sidste placebopille.

I stedet for at fortsætte med pillerne, holdt jeg her en pause - og havde sex i den periode hvor jeg holdt forkert pille-pause.

Nu lyder spærgsmålet: Hvor stor er risikoen for graviditet i mit tilfælde?

Kan jeg være blevet gravid? I princippet skulle jeg jo have "glemt" min.5-7 p-piller før samleje.

På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er egentlig noget rystet over, at din læge uden videre giver dig en ny medicin, der virker anderledes end den foregående uden overhovedet at give dig information om, hvordan den skal tages.

    Hvorvidt du er gravid eller ej, kan jeg ikke sige - jeg tror det dog ikke, da pillerne vel stadig er nogle, der har forhindret ægløsning, og ægløsning almindeligvis er mellem to blødningsperioder.

    Men - hvordan de her piller indvirker på dit system bør du nok lige tale med din læge om - og så i øvrigt efterfølgende være ret så opmærksom på, hvad han/hun giver dig uden at informere ordentligt.

    Og jo - jeg ved godt at de fleste læger finder at p-piller er helt og aldeles ufejlbarlige, og det derfor er totalt ligegyldigt at informere om, hvad de også gør ved kroppen. De fleste kvinder tåler dem da også helt udmærket og har ingen problemer. Problemet er at det altså er "de fleste" - ikke alle, så prøv lige at sætte dig ind i, hvad "bare nogle kraftigere" egentlig indeholder. Du har åbenbart haft lidt problemer med de tidligere, siden du nu skal have nogle med mere "gods" i. I stedet for at sløre disse symptomer med stærkere medicin, var det måske en ide, at du fik undersøgt, hvorfor de andre ikke var gode nok.
Log in eller Registrér for at kommentere.