Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ordblind

Min datter, der lige er fyldt 8 og går i 2. klasse er rigtig dårlig til at læse. Jeg har mistanke om at hun er (let) ordblind, men hendes lærer mener at hun bare er langsom til at komme igang.
Er der nogen ved om der er nogen særlige kendetegn man skal se efter? eller hvordan man kender forskel? Vi vil jo gerne have at hun får hjælp så hurtigt som muligt hvis der virkelig er et problem.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Jeg synes, at du skal tage en snak med klasselæreren om hvorvidt der er tale om et reelt problem eller din din datter blot er en langsom starter til at få knækket læsekoden. Jeg har selv en dreng på 9 år i 2. klasse, der var langsom til at lære at læse i 1. klasse, men da vi fandt ud af, at han havde samsynsproblemer fandt vi årsagen til hans problematik. Du kan evt. læse meget mere uddybende om det her, hvor jeg har skrevet meget om det på www.sanseintegration.blogspot.com
  • Indstillinger
    Hej børn og voksne der har problemer med at læse kan få hjælp på en lyd klinik. inde i hovedet kan der være et læsecenter der er lukket ned. og ved hjælp af at høre musiklyde i nogle uger kan man være heldige at disse center åbner sig og personen bedre kan læse , skrive . med mere. det er værd at prøve. I Sverige arbejder de med ordblinde ved at spille morzard musik symfoni nr 12 såvidt jeg husker . den skulle også kunne åbne læsecenter i hjernen. Jeg er ikke ordblind. men da jeg var barn kunne jeg godt læse. men ikke forstå ordene i mit hoved og huske det jeg havde læst. . Det hjalp mig at læse højt . og forstå når min mor læste historien højt for mig. I dag husker jeg ret godt. og mange siger jeg er klog. men med hårdt arbejde bag. at læse. og og skrive. der findes lydbånd. de kan være en hjælp. og leg på computer. Der lærer min 7 årige dreng at skrive. og han er god til det trods handicap. Hvilken dialekt taler i hjemme. hvis risdansk får barnet ikke så svært veed at skrive. og læse. men et modersmål. og det er bare svært at læse og skrive. Da jeg skulle skrive . talte jeg . a , Jen, mæ, do , gråv, mjalk. ja at skrive risdansk er svært. når ens forældre lære os i mens vi er helt små deres egnssprog. . da jeg fik børn talte jeg risdansk til dem. det er først nu de lærer mit gamle sprog. held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.