Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gravid eller ej? Og hvornår er chancen størst?

Redigeret 26 september, 2010, 13:27 i Snart gravid
Hej
Min kæreste og jeg prøver og får et barn. Vi er ikke desparte, men vi glæder os til at jeg bliver gravid. Men da det er første gang, har jeg en masse spørgsmål i mit hoved, som jeg håber I vil svare på.
Jeg har taget p-piller siden jeg var 16 år og er stoppe for lidt over to måneder siden. Min menstruation og ægløsning har været reglmæssig lige indtil nu. Jeg er gået fire-fem dage over mine menstruation og trodede derfor jeg evt. kunne være gravid. Men gravidtetstesten viste, at det er jeg ikke. Men kan den tage fejl? Jeg tænket, hvis jeg ikke har fået min menstruation om en uge, skal jeg så tage en test igen?
Og så til noget andet, kan man blive gravid hele måneden, undtagen hvor man har sin menstruation eller skal de være lige op til ægløsning og efter ægløsningen, for at man overhovedet har en chance for at blive gravid.
Håber på at høre fra jer.
Pft.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver, at du har taget p-piller fra du var 16 år, men ikke, hvor gammel du er nu, men jeg går ud fra du således har taget disse p-piller i en længere årrække?

    Det kan altså tage endog meget lang tid for kroppen at falde helt på plads, og det er slet ikke usædvanligt at menstruationen sagtens kan springe over eller komme nogle ekstra gange. Jeg tror således ikke, du er gravid i denne omgang.

    Du skriver at du ophørte med p-piller for to måneder siden og at din menstruation og ægløsning har været regelmæssig? Du har kun to måneder at holde det op på, så noget tyder på, at sådan er det ikke helt alligevel.

    Man er mest frugtbar omkring ægløsningstidspunktet, og det hedder sig at ægløsning er ca. midt mellem to menstruationer, men det er sådan set forskelligt fra kvinde til kvinde, så den bedste metode vil da være at I har sex, når I har lyst til det og ikke tænker over om det måske, måske ikke er den rette periode, for det kan da være, at netop du har ægløsning på et lidt andet tidspunkt, og det måske endda er noget, du sådan set alligevel ikke mærker. Nogle kvinder mærker tydeligt deres ægløsning, men rigtigt mange gør ikke.

    Held og lykke - og dejligt, at I tager det afslappet.
  • Indstillinger
    Tak for dit hurtige svar ;)
    Ja jeg er 28 år og har taget dem næsten 12 år, så du har helt hundrede ret. Det lyder godt, så fortsætter vi med det vi har gjort

    M
  • Indstillinger
    Lotte har helt ret!

    Jeg smed mine p-piller sidste år i juni måned, og min menstruation blev regelmæssigt FØRST i januar i år. Heldigvis er min krop blevet "sig selv" igen, men det har sku taget noget tid som du kan høre.

    Nu får jeg menstuation ca 30 dage imellem, hvilket er normalt bare det kommer med nogenlunde samme mellemrum hver gang.

    Fra juni - december svingede min menstruation MEGA meget. Der gik 40 dage imellem første gang. Så gik der 15 dage, derefter 50 dage. Helt vildt!!

    Man plejer derfor at sige, at man skal smide sine p.piller ca et år før man ønsker/prøver på at blive gravid, for der skulle p-pillerne være helt ud af kroppen.
    Jeg siger ikke, at du ikke kan blive gravid før der er gået noget tid, det kan man sagtens (høre om mange der bliver lige efter)
    Men vent lidt endnu og prøv ikke at tænke for meget på det, jo mere man tænker jo længere tid kan det tage, fordi det hænger en hel del sammen med psyken.

    Held og lykke :O))
Log in eller Registrér for at kommentere.