Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad er "seksuel kontakt"?

Redigeret 29 september, 2010, 02:31 i Åben debat om sex
Ja, jeg er interesseret i at høre hvordan I definerer "seksuel kontakt"..

Jeg spørger fordi jeg lige har fået et klamydiaprøvesæt af kommunen i forbindelse med en eller anden kampagne, og selv om der står at man ikke behøver tage testen hvis man stadig er jomfru eller altid har brugt kondom ved seksuel kontakt. Men "seksuel kontakt" bliver nævnt over det hele, og jeg kan ikke finde svar på præcis hvad det er, og om jeg derfor behøver tage testen. Jeg har kun haft sex med 3 forskellige fyre, der alle var jomfruer før mig, og vi brugte kondom, så jeg er nu ikke så bange for at det er dem der kan have smittet mig, men..! der var lige en episode for noget tid siden, hvor jeg næsten var i seng med en fyr uden kondom. Jeg ved at han havde været i seng med andre før mig (hvor mange og hvor sikkert ved jeg dog ikke), men vi nåede heller ikke længere end at vores kønsorganer rørte hinanden (udvendigt), og så fik vi kolde fødder og stoppede - tæller det stadig som seksuel kontakt, selv om der ikke skete mere?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Seksuel kontakt er enhver form for kontakt med hinandens kønsdele, så selv om du har været sammen med nogle fyre, der var jomfruer, så kan de da godt have haft en kønssygdom, hvis de tidligere har "nusset" med en anden på samme måde som du nussede med ham, du ikke ved, hvor har været før.

    Jeg bliver godt nok helt knuget, når jeg læser sådan et indlæg, for det er dog helt himmelråbende så lidt som unge bliver informerede. Hvad ligner det at bare køre en kampagne uden at give ordentlig information?

    Prøv en gang at søge her på nettet eller gå på biblioteket og find noget om seksualinformation i det hele taget. Du er allerede seksuel aktiv, hvorfor det vel også kunne være fint for dig at vide, hvad det i grunden handler om, og hvordan du passer på dig selv.

    Jeg læste lige forleden at hver 4. unge får en kønssygdom, og det må da være fordi de ganske enkelt ikke aner, hvordan de skal undgå det.

    Hvis du efter at lave læst om tingene stadig har spørgsmål må du ikke tøve med at skrive f.eks. her til ND igen.
  • Indstillinger
    Slap af, det er nu ikke fordi jeg ikke ved noget overhovedet, jeg aner bare ikke hvad definitionen på seksuel kontakt er - det bliver nævnt ved stort set hver kampagne om kønssygdomme, men der bliver ikke nævnt præcis hvor grænsen går.

    Men det du prøver at sige er at det er ved enhver kontakt?
  • Indstillinger
    Eftersom jeg ikke var spor ophidset, er der ingen grund til at bede mig om at slappe af.

    Men hvis du læser lidt rundt omkring unges spørgsmål om seksualitet, så er det altså dybt chokerende så lidt man er informerede.

    Jeg prøvede ikke at beskrive hvad seksuel kontakt er, jeg gjorde det faktisk ret klart, og du viste da tydeligt, at du ikke var klar over at det, du allerede har foretaget dig, sætter dig i en risikogruppe for en kønssygdom, og jeg beklager da, at du opfattede det, som om jeg ikke mente, du vidste noget.
  • Indstillinger
    Jeg vidste godt i forvejen hvordan kønssygdomme kan smitte, og det ved de fleste af mine jævnaldrende egentlig også - nogle af dem er bare ligeglade. Men det ændrer ikke ved at jeg uanset hvilken alder jeg havde ville blive forvirret over udtrykket "seksuel kontakt", når det bliver nævnt uden beskrivelse og nærmest som det modsatte af at "man altid har brugt kondom" :)

    Men tak for info.
Log in eller Registrér for at kommentere.