Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvornår er man alkoholiker

Redigeret 20 oktober, 2010, 05:48 i Alkohol
Min mand drikker for det meste 2-3 øl inden aftensmaden, 2-3 øl efter maden el ½-3/4 fl. rød/hvidvin og ca. 2 dl wisky. Han starter først når han kommer fra arbejde, aldrig noget om morgenen eller i arbejdstiden. (Disse mængder er det som jeg ser, men ved at der går mere ind, når han lige er i garagen) Er vi byen kan han godt "moderere" sig, nogen steder, men så snart vi er hjemme henter han en øl og en wisky. Når vi har alm. hyggeaften med vennerne, som kun er baseret på snak, hygge og et glas rødvin formår han altid at blive fuld. Han går flere gange (ca. 3-4) om ugen, fuld i seng og nogen gange så meget, at han ligner lort om morgenen, men han formår at passe sit job til punkt og prikke. Jeg har forsøgt at tale med ham om det, nedsætte sit forbrug, ikke drikke på hverdage osv. men det gør han jo nærmest heller ikke, og det må jo være mig som har et problem! Mit spørgsmål er: Hvor går grænsen for hvornår man er alkoholiker og hygge drikker. Jeg vil gerne hjælpe ham, men har svært ved at komme igennem.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tja... Det lyder helt klart som om, at han ikke kan undvære alkohol.

    At han går i forsvarsposition når du nævner det, ser jeg da også som tegn på, at han godt ved, at det ikke er helt som det skal være. Men om du får ham til at indrømme det uden virkelig at sætte ham et ultimatum som du er villig til at føre ud i livet tvivler jeg på...
    Når du vil tale med ham om det, bør du nok sørge for, at i sidder bænket ved et bord og at det er tydeligt I sidder der for at tale sammen - altså at det ikke er over aftensmaden du pludselig slynger det ud. Og i stedet for at bebrejde ham kan du jo udtrykke bekymring for ham og fortælle hvordan det påvirker DIG.
    Du kan jo eventuelt have skaffet noget materiale om alkoholisme.
    Men hvad med at kontakte en forening eller sådan noget og spørge om råd til hvordan du skal håndtere det her?

    Det er vel i og for sig lige meget om man kalder det alkoholisme, misbrug eller overforbrug af alkohol. Hovedsagen er, at han drikker for meget, og næppe har kontrol over alkoholen. Og at det går ud over jeres parforhold. Og muligvis betyder, at han kører spritkørsel hvis han kører i bil til arbejde. Og så er det virkelig dårligt for hans helbred.

    Men det jeg læser mellem linierne er, at dit egentlig spørgsmål er, om man kan være alkoholiker når man ikke drikker i løbet arbejdsdagen, og ja det kan man godt. Faktisk kan man opfylde kriterierne for alkoholisme uden at drikke hver dag.

    Prøv at google "alkoholiker pårørende" (uden gåseøjne), så kan du finde masser af information og råd til dig.
  • Indstillinger
    Hej Lone

    Det lyder for mig som om, at din mand er alkoholiker. Det er et voldsomt stort alkoholforbrug han har. En test ville være, hvordan han ville få det, hvis han ikke kunne drikke i f.eks. bare 3 måneder.
    Jeg læste engang en defination af alkoholisme. Det var noget med, at hvis éns alkoholmisbrug påvirkede sider af éns liv negativt og man alligevel valgte at drikke. Og det gør det jo - det påvirker Jeres forhold negativt og det påvirker hans helbredstilstand og det må påvirke Jeres økonomi ret meget. Det påvirker vel også hans sociale liv, Jeres sexliv og andre områder negativt.

    Du vil gerne hjælpe ham men man kan ikke hjælpe nogen, der ikke erkender, at de har et problem. For at han kan erkende, at det her er et problem skal han måske ligefrem have stillet stolen for døren. Nogen gange kan det være nødvendigt at forlade en alkoholiker, før han finder ud af, at man faktisk mener det så alvorligt, så han må vælge.

    Det skal også med i betragtningerne, at et misbrug (uanset type) har en funktion for misbrugeren. Det dækker over noget andet. Holder han op med at drikke, vil han givetvis begynde at mærke nogle følelser, han slet ikke har lyst til at mærke. Mange misbrugere bliver derfor alvorligt deprimerede eller aggressive, hvis de tvinges ud af deres misbrug.

    Jeg mener, at hvis ikke din mand selv føler, han har et problem, så føler han heller ikke, at han har brug for hjælp. Derfor er det meget vigtigt, at du hjælper dig selv og selv tager ansvar for, hvordan du har det.
    Når du har kunnet leve med hans misbrug, så er du højst sandsynligt medmisbruger - d.v.s. du har problemer med at sætte græsner, og er på forskellig vis med til at gøre hans misbrug muligt og derved er du med til at misbruge dig selv.

    Hvis det siger dig noget, kan jeg anbefale dig at læse bogen 'Kvinder der elsker for meget' af Robin Noorwood. Der er også en bog, der hedder: 'Afhængighed - din skjulte gave' af Mary O'Malley.
    Du kan læse omtale af bøgerne her:
    'Kvinder der elsker for meget': http://www.williamdam.dk/product_info.p ... anner_id=1
    'Afhængighed - din skjulte gave': http://www.psykeogsjael.dk/webapp/wcs/s ... ctId=36668



    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene og Anna. Mange tak for Jeres super fine svar, de sætter lige nogen tanker igang. Ja, nogen gange kan jeg da godt føle mig som medmisbruger, hvis jeg f.eks. har lyst til et glas og kun et glas rødvin til noget lækkert mad, da jeg ved at han drikker det sidste. Hvilke problemer, sorger mm han har med fra sit tidlige ægteskab og forhold inden vi mødte hinanden for 7 år siden er aldrig noget han har villet tale om, så ja der kan der måske godt være noget at dulme. Har efter Jeres indlæg konfronteret ham med forbruget, hvilket han ikke agter at lave om på, da det jo kun er mig som har et problem!
  • Indstillinger
    Hej Lone

    Det har han jo desværre også ret i: At det er dit problem! For ham er det jo åbenbart ikke noget problem.

    Jeg husker bestemt den holdning fra min ex-mand. Selvfølgeligt kunne han lade være med at drikke, HVIS HAN VILLE. Men det ville han bare ikke. For hvorfor skulle han det? Han havde ikke nogle intentioner om at gå 'alkohol-fri' gennem livet. Den holdning er i høj grad tegn på misbrugsadfærd og så er alkoholmisbruget næppe det eneste område, han viser den på.

    Det er godt, at du har konfronteret ham, for nu er tingene blevet tydelige for Jer begge. Nu har du et bevidst valg, hvor du må tage stilling til, hvad du kan og vil leve med. Dermed bliver det klart, at han har ansvaret for sit liv og du har ansvaret for dit liv. Men let er det ikke - jeg ved det.

    KH Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.