Hjem Sind og psyke Personlighedsforstyrrelser

Accentueret personlighedstræk

Har fået "diagnosen" accentueret personlighedstræk (Z73.1) og har søgt nettet tyndt for information...men intet at finde.
Håber at der er nogen her der ved hvad dette indebærer.

På forhånd tak

Kommentarer

  • Hej med dig.

    Jeg kan ikke heller ikke rigtigt finde noget. Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at finde noget, og stå med en diagnose, der er så uspecifik. Ved du, om det er en form or personlighedsorstyrrelse.
    Jeg ved, at ordet betyder accentuation noget med at forstærke. Men det siger mig ikke noget.
    Du kan prøve at spørge inde på www.forstyrret.dk, der er en forening for folk med personlighedsforstyrrelser. Der er mange kloge mennesker inde.

    Fik du ingen forklaring i forbindelse med, at du fik diagnosen?

    Venlig hilsen Trine
  • Jeg har fundet dette på engelsk:
    Accentuation of personality traits
    Type A behaviour pattern (characterized by unbridled ambition, a need for high achievement, impatience, competitiveness, and a sense of urgency)

    Iflg. Google oversætningen skulle det betyde:
    Accentuering af personlighedstræk
    Type A adfærd mønster (karakteriseret ved uhæmmet ambition, behov for høje resultater, utålmodighed, konkurrenceevne og en følelse af uopsættelighed)

    http://www.amb.org.br/medicina_prisiona ... 3/gz70.htm


    Hilsen Helene
  • Jeg har et lille spørgsmål – var det psykiateren Piet Casier, der gav dig diagnosen?
  • Nej det var et eller fortravlet damemenneske fra Kbh. Som kommunen havde hyret til at komme til Aalborg. Her brugte hun 45 minutter på at give mig dette fine stempel.
    Hvad da?
  • Jeg fik denne mærkat af Piet Casier - da jeg ikke var klar over, hvad den dækkede over spurgte jeg flere psykologer, der ikke vidste det, derfor ringede jeg til Piet Casier , der først skulle slå det op i en bog, før han vidste, hvad det var.
    Han tog også rundt i landet for at lave speciallægeerklæringer for kommunerne - i dag er han flygtet til USA grundet mange sagsanlæg - prøv blot at skrive hans navn på Google, så kommer der ganske mange sager frem.
  • Nej hvor er det en vild historie. Men undrer mig overhovedet ikke, jeg har meget lidt til overs for psykiatere og deres menneskesyn. Jeg har heller ikke kunnet kende mig selv i den smule som jeg har kunnet finde om accentueret personlighedstræk. Faktisk hader jeg de fleste former for konkurrence. Mon ikke hans vurderinger er blevet annulleret så?
  • Kan se at det er et gammelt indlæg men min søn har fået samme diagnose med begrundelsen: kraftige humørsvingninger, selvskade samt snifning af deodoranter

Log in eller Registrér for at kommentere.