Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kan jeg få kyssesyge?

Redigeret 19 september, 2010, 11:25 i Åben debat om infektioner
Mange af mine venner og veninder har efterhånden haft kyssesyge på skift.
Når men, en af mine veninder har muligvis kyssesyge, eller nærmere blodprøven var positiv.
Spørgsmålet er så bare nu, om jeg kan få kyssesyge, ved at hun har drukket af min vandflaske en gang eller to? Jeg mener, hvor meget spyt skal til for at smitte?

Håber meget at der er nogen der har erfaren derude eller kender til det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Maggie

    Jeg tror, der skal en del spyt til for at blive smittet – som ved f.eks. tungekys, det er også hvad der står på dette link som jeg vedhæfter.

    http://www.laegevagten.dk/frame.cfm/cms ... =3/menu=1/

    Håber du er heldig og kan undgå kyssesyge, men der går lang tid fra, at man er blevet smittet til, man bliver syg.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Ja, jeg mener det er 3 måneder der kan gå. Men ta' det lige roligt. Nogle mennesker bliver meget syge, andre får bare en uges influenza/halsbetændelse-lignende sygdom. En del har desuden haft sygdommen som børn, og kan derfor ikke få den igen. Hos små børn bliver det tit ikke opdaget at det er det, fordi småbørn ofte bare får lidt forkølelsessymptomer.
    Ingen grund til at bekymre dig på forhånd. Der er jo ikke noget du kan gøre.

    Jeg fik kyssesyge da jeg gik i gymnasiet, og få dage før jeg røg ned med feber og var møg syg i tre uger havde jeg festet med mine venner, og vi havde i stor stil drukket af samme flasker og glas. Ingen af dem blev syge.
Log in eller Registrér for at kommentere.