Hjem Kvinder Overgangsalder

Naturlige østrogener - og rod i menstruationen!!!

Redigeret 21 september, 2010, 03:45 i Overgangsalder
Hejsa,

Jeg er en kvinde på 49 år, som altid har haft regelmæssig menstruation, som kom hver 28. dag, lige indtil i sidste måned.

Jeg undrer mig meget over, at min menses, denne gang, ikke kom til tiden, jeg gik faktisk 9 dage over.

Min læge sagde, at jeg nok var ved at komme i overgangsalderen.

Jeg kunne godt tænk mig at høre om, hvordan i andre herinde har oplevet de første tegn på overgangsalderen.

Startede det med, at menses ikke kom til tiden?

Jeg har haft ømhed i underlivet, fra den dag, hvor min menses skulle have været kommet. Jeg har også haft det meget varmt om natten, nogen gange vågnet op med en undertrøje, som kunne vrides for sved.
Træthed, alment dårligt velbefindende og hovedpine.

Har nogen af jer oplevet, at menses stoppede brat? Det mest normale er vist, at menses bliver uregelmæssig i overgangsalderen... eller hva?

Nu er det jo ikke sikkert, at jeg er kommet i overgangsalderen, det må tiden vise.
Jeg har i de sidste 4 uger foretaget en kostændring, hvor jeg har indtaget mange naturlige østrogener, måske det har påvirket min cyklus?

Da jeg skar lidt ned på østrogenindtaget kom min menses, men den var måske kommet alligevel?

Er der andre, som har erfaring med kostomlægning og udeblivelse af menses?

Jeg døjer meget med migræne op til menses, har i nogen gode råd til, hvad der kan afhjælpe migrænen?


Håber, på en god debat :)

Hilsen Annette

Kommentarer

  • Når en kvinde i aldersgruppen 40-60 år kommer til lægen, med stort set ligegyldigt hvad, så bliver hun meget ofte fejet af med bemærkningen, at hun "nok" er i overgangsalderen, og så bliver der ikke foretaget yderligere.

    Dog - vil jeg mene, at dine symptomer virkelig er ret så typiske for overgangsalder, så det er sikkert rigtigt nok. Jeg mener at netop det, at menstruationen bliver meget uregelmæssig er et tydeligt tegn. Jeg har oplevet det stik modsat dig; jeg har haft en yderst kort cyklus fra maj måned og til august, hvor jeg havde cyklus på helt ned til otte dage, og så fik jeg endda en ret så kraftig og heftig menstruation. Nu er det så aftaget noget og jeg er tilbage på næsten fire ugers cyklus.

    Jeg har også været til lægen, og i øvrigt insisteret på at blive undersøgt, for at få at vide, at alt er som det skal være, og heldigvis har jeg en fornuftig læge, der lytter til mig, så jeg har netop været på sygehuset til en scanning, og alt viste normalt, så det var jo dejligt.

    Det er vist mere almindeligt at menstruationen langsomt klinger af, så for nærværende vil jeg foreslå dig at tage det helt roligt, og så ellers velkommen i klubben, hvor man altid skal have et bind og et par skiftetrusser i tasken. :-)

    Det, at du har indført en masse "naturlige østrogener" i din kost, kan naturligvis sagtens have indflydelse, og nu er jeg nysgerrig, så jeg spørger, fordi jeg ikke ved det: Hvad er det for naturlige hormoner, du har tilført din kost? Og hvorfor tilfører du disse hormoner?

    Mht. migrænen er det også noget, jeg har døjet meget, meget voldsomt med, og min tidligere læge fejede mig bare af med overgangsalder, men da det efterhånden blev nærmest invaliderende for mig, søgte jeg andre metoder, og kan bestemt anbefale akupunktur, der på det nærmeste har reddet mit liv. Jo, jeg kan da stadig få en lettere migræne, men de voldsomme anfald, der sendte mig i seng 24 timer er helt væk, så det behøver du ikke finde dig i.
  • Hej Lotte,

    Tak for dit svar på mit indlæg.

    Jeg er ved at overstå min menses, så nu håber jeg på, at det kommer til tiden i næste måned. Hvis ikke, så er det nok starten på min overgangsalder.

    Jeg har omlagt min kost efter Thorbjørg Hafsteinsdottir's bog "10 år yngre på 1o uger".
    I kosten er der mange naturlige østrogener fx i soya, mandler mm.

    Jeg har muligvis ændret min kost lidt for hurtigt, der skal nok være en glidende overgang.

    Hilsen Annette
Log in eller Registrér for at kommentere.