Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

holde sig til en kvinde

Redigeret 21 september, 2010, 17:01 i Utroskab
Jeg har været sammen med min dejlige kæreste i næsten 10 mdr., og vi har det godt sammen. Problemet det er, at jeg har lyst til at være sammen med andre kvinder hele tiden. Jeg ser udmærket ud, så derfor har jeg ofte muligheder hos andre piger, men jeg har ikke lyst til at være min kæreste utro, og stadigvæk er det nærmest en "kamp" ikke at være hende utro. Forstået på den måde, at jeg nogle gange er nødt til at stikke af, fordi jeg ikke stoler på mig selv. Hvordan stopper man med at have lyst til andre kvinder og kun sin kæreste?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu skriver du ikke din alder, så derfor ved jeg ikke, om du er en voksen mand eller en ung dreng.

    Du har været sammen med en dejlig kæreste i 10 måneder. Er du så glad for hende, at du seriøst overvejer, at det skal være hende, du skal leve dit liv med, have børn med? Hvis det er tanker, du går med, så er det også fordi, du således aldrig skal være sammen med andre end hende resten af dit liv.

    Kan du overhovedet magte den tanke?

    Med mindre du er meget ung, og derfor ikke har fundet dit ståsted her i livet, så tror jeg det her handler om, at du i den grad har brug for bekræftelse, og dermed så også har nogle problemer med dit selvværd. For du er nødt til at se i øjene, at hvis du har det sådan nu, hvor du kun har været sammen med din kæreste så kort tid, så er det kun et spørgsmål om tid, før du ”falder i”, og det vil være vejen til enden for dit forhold, hvor du i øvrigt også vil komme til at gøre din kæreste ualmindelig meget ondt. Det er dybt smertefuldt at blive udsat for utroskab, især da hvis du prøver at fastholde, at du da elsker hende, og det andet ”ikke betyder noget.” Du vil muligvis kunne køre den i en periode indtil hun opdager det, men på et tidspunkt vil hun opdage det, - og det vil ikke kunne undgås på nogen måde, ligegyldigt hvor forsigtig, du mener at være, og du vil være skyld i, at hun bliver dybt, dybt fortvivlet. Jeg nævner lige også – bare for at det ikke bliver glemt - alle de kønssygdomme, du også kan komme hjem og smitte hende med.

    Du har for mig at se to muligheder: Enten gør du det forbi med din søde og dejlige kæreste, og kaster dig ud i en række tilfældige damebekendtskaber, eller også indser du, at det sådan set er dig, der har et problem med dit selvværd og din søgen efter bekræftelse, og søger noget professionel hjælp for at få taklet dette problem, som faktisk er ret alvorligt.

    Jeg vil foreslå dig at kontakte en psykoterapeut og der fremlægge problemet, og jeg mener det faktisk ret seriøst, og gør det nu, for hvis du har det sådan med den kæreste, du har nu, så vil du også have det sådan med den næste og den næste, og du vil givet selv ende med at blive dybt ulykkelig.

    Dog - hvis det her handler om, at du er kun er 16 år, så kan det da godt være, du skal se tiden lidt an og du af dig selv falder til ro på et tidspunkt, men er du voksen, bør du gøre noget ved det, og du bør gøre det nu, før du gør noget utilgiveligt mod din kæreste.
  • Indstillinger
    Jeg mener ikke, at der er noget i vejen for at tænde på andre end sin partner, men som du beskriver det lyder det næsten som en besættelse.
    Jeg vil derfor give Lotte ret - du vil nok have gavn af at afsøge din psyke for at finde ud af behovet for konstant bekræftelse.

    Hvis du er ung og det er din første kærlighed, så må jeg nok være en lyseslukker og sige, at langt størstedelen af disse ikke holder i det lange løb. Jeg tror, at sådan cirka alle tror, at de vil være sammen med deres første seriøse forelskelse for evigt, men man møder andre senere hen.
    Hvis du hører til den kategori bør du seriøst overveje, om det her forhold skal fortsætte.

    Hvis du derimod er voksen, og mener, at det er den rigtige kvinde for dig, så - jo du må stadig overveje om det her forhold VIRKELIG er dét - må du i særdeleshed finde ud af hvad det er der gør, at du har så svært ved at binde dig til hende.
    Gerne gennem nogle samtaler med en terapeut, men OGSÅ ved at tale med hende om hvad det er du har behov for fra hende for at føle dig tryg og tilstrækkeligt bekræftet i jeres forhold.

    Lotte skriver:
    "Er du så glad for hende, at du seriøst overvejer, at det skal være hende, du skal leve dit liv med, have børn med? Hvis det er tanker, du går med, så er det også fordi, du således aldrig skal være sammen med andre end hende resten af dit liv."

    Det er jeg ikke 100% enig i. Der er en del der lever i forhold hvor sex ikke kun foregår mellem de to. Men jeg mener IKKE, at det er i orden at have sex ved siden af, uden at det er en velformuleret aftale der er imellem jer. Eventuelt ved at I har en udenforstående med i sengen sammen.
    Det er uden tvivl noget der kræver RIGTIG god kommunikation i parforholdet og det skal foregå i tryghed jer to imellem. Og der tror jeg ikke, at I har et særlig godt udgangspunkt når du i så høj grad tørster efter andre. Det jeg beskriver bør efter min mening kun være et krydderi til et godt fungerende sexliv og parforhold.
    Hvis hun ikke tænder på at dele dig med andre, så må du efter min mening enten helhjertet bestemme dig for ikke at skulle have sex med andre end hende, og få hjælp til reelt at kunne holde dette enten ved terapi alene eller i parterapi, eller afslutte forholdet.
  • Indstillinger
    Jeg er også i tvivl om, du er en voksen mand eller bare en ung fyr, der ikke har fundet dit ståsted endnu, som Lotte så rigtigt skriver.

    Men uanset hvad, så tror jeg, at du går og keder dig lidt i dit liv, og kæmper med selvværdet og har brug for den bekræftelse, som dine flirt giver dig.

    Jeg tror du skal undersøge alle aspekter af dit liv, dit parforhold selvom du skriver, at du har en sød kæreste, hvilket vel ikke er nok at hun er sød, hun skal også være en masse andet.

    Hvordan har du det med dit arbejde, din fritid og dit forhold til dig selv og din krop, og spørg dig selv om, hvorfor du hele tiden føler dig fristet.

    Der er ikke noget galt i, at du synes det er dejligt at føle sig attraktiv hos andre kvinder, men der er noget galt i, at du skal flygte for ikke at være din kæreste utro.

    For den du flygter fra er dig selv, så jeg vil råde dig til at lære dig selv bedre at kende, enten ved selvransagelse eller få hjælp hos en dygtig terapeut. Vær ærlig overfor dig selv, hvad er det der er galt i dit liv, det skal du prøve at finde ud af.

    Du skriver ikke så meget, men mine ord til dig er, hvad jeg lige sidder og tænker…

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Hej alle sammen.. Jeg er 23 år gammel og læser ironisk nok selv psykologi, så de ting I siger har skam også strejfet mine tanker. Jeg nyder mit studie rigtig meget og mit deltidsarbejde som bartender også, så jeg ved ikke rigtig om det kunne være der, den er gal.. Alle de der ting om mangel på at blive bekræftet osv., har jeg også tænkt på, men jeg synes bare ikke rigtig, jeg kan genkende det.. men det kan godt være, det var noget, jeg skulle undersøge nærmere...
  • Indstillinger
    Jeg har et andet bud: Du er sandsynligvis bare ikke monogam, og det er der ikke noget galt i - så længe man er ærlig om det. Men det kræver selvfølgelig at man selv når til den erkendelse først. Hvis du har lyst til at læse om min egen vej til den erkendelse, er du velkommen forbi min blog på utroskab.org

    Kærlig hilsen
    Anja Lysholm
Log in eller Registrér for at kommentere.