klamydia
Hej Netdokter
Jeg fik konstateret klamydia for en måned siden. Opsøgte selvfølgelig dem som jeg havde været sammen med. Mit spørgsmål lyder på, om det kan passe at jeg kan have klamydia uden at smitte en anden???? Det er ikke den oplysningen jeg har fået fra min lægen, ej det jeg har læst mig til. Fordi jeg spørger, er fordi jeg har været sammen med 3 personer inden for relativ kort tid. Den første har fået lavet testen 2 gange og viste negativ begge gange. Den anden ved jeg ikke, har intet hørt fra ham, den tredje er også blevet testet og viste negativ. Hvordan kan det lade sige gøre, når jeg har haft det???? kan testen vise forkert eller er der nogen som kan være immun over for kønssygdommen??? Håber du kan svare mig.
P.s tro mig jeg har lært af lektien. Husk kondom derude.
Hilsen den forvirret læser
Jeg fik konstateret klamydia for en måned siden. Opsøgte selvfølgelig dem som jeg havde været sammen med. Mit spørgsmål lyder på, om det kan passe at jeg kan have klamydia uden at smitte en anden???? Det er ikke den oplysningen jeg har fået fra min lægen, ej det jeg har læst mig til. Fordi jeg spørger, er fordi jeg har været sammen med 3 personer inden for relativ kort tid. Den første har fået lavet testen 2 gange og viste negativ begge gange. Den anden ved jeg ikke, har intet hørt fra ham, den tredje er også blevet testet og viste negativ. Hvordan kan det lade sige gøre, når jeg har haft det???? kan testen vise forkert eller er der nogen som kan være immun over for kønssygdommen??? Håber du kan svare mig.
P.s tro mig jeg har lært af lektien. Husk kondom derude.
Hilsen den forvirret læser
Kommentarer
Klamydia er en bakterie, der først smitter ved intim kontakt. Af at det vil smitte, skal det selvfølgelig lige siges, at du ikke er sikret, at smitte andre/blive smittet, hvis du har sex med en der bærer smitten.. (dog er der omkring 95% sandsynlighed for at netop dette vil ske)
Dog mener jeg bare at forstå, at du ikke hørte mere til en af dem du havde været sammen med, forinden smitten?
-Hvis du ikke ved om han/hun er positiv/negativ smittet, er der stor sandsynlighed for, at det netop er dén person, der har smittet dig, til at starte med.
Husk kondom næste gang!
Sådan som jeg læser det, så er der 5 % chance for at jeg ikke smitter andre, hvis jeg bærer smitten. Lad os antage at ham jeg ikke har hørt fra har båret smitten og overført den til mig. Jeg får klamydia men smitter ikke den sidste, eller gør jeg????
Jeg har hørt fra min læge og læst, at der er forskellige måder at teste på. Den sidste har fået foretaget en urintest, som jeg har hørt ikke er 100 %, hvorimod en podning er. Så kan han være 100 % sikker på, at han ikke bære smitten nu?? har også hørt, at hvis mænd tisse lige inden de skal lave en urintest kan den vise negativ.
Så er stadig en smule forvirret, med mindre at han var en af de 5 % som var heldig
Hilsen den forvirret
Jeg synes da, du skal foreslå ham, at han for en sikkerheds skyld går til læge igen og får foretaget en podningstest.
Dine beregninger kan du desværre ikke bruge til så meget, da det er statistisk at nogle enkelte kan være heldige, men man kan ikke beregne sig frem til, hvem der lige præcis undgår smitte og hvem, der ikke gør.
Men - du har altså handlet korrekt ved at fortælle de implicerede parter, at du er blevet smittet, og så er det sådan set op til dem selv at sørge for en ordentlig behandling.
Du har vel nu lært at bruge kondom - hver gang? Også hvis du skal være sammen med ham den sidste igen.
Længe før manden overhovedet er ved at fornemme at der er en udløsning på vej, har han allerede sendt en del væske af sted - og i den væske er der masser af levedygtige sædceller i øvrigt.
Så jo, risikoen for en kønssygdom er absolut også til stede, selv om han ikke får udløsning. Og risikoen for at gøre pigen gravid er også til stede ved den metode.
Hvis afbrudt samleje var en effektiv metode, ville vi slet ikke have problemer med overbefolkning på denne klode. :-)
Klamydia er en bakterie der sidder i urinrøret hos mænd og ved livmoderhalsen eller i urinrøret hos kvinder.
Du kan også få klamydia ved bare at gnide pikken mod fissen uden at stikke den ind.
Jeg syntes, at du skal kigge på hjemmesiden www.sexsygdomme.dk og blive helt opdateret omkring alle kønssygdommene :-)
Desværre florerer der mange historier om, hvordan og hvorledes det hele "nok" er blandt de unge. Reel information er der beklageligvis ikke så meget af, så det var rigtigt fornuftigt af Steffen at spørge, så jeg benyttede bare lejligheden til at give en information mere, som mange unge heller ikke er ordentligt informerede om.
Kondom - kondom - kondom - og det helt fra start til slut.