Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hypermobil med nerveskade...

Redigeret 7 november, 2010, 11:01 i Hypermobilitet
Har efter 1 1/2 år i smerte helvede nu fået min diagnose... Diverse læger har fundet ud af, at jeg er hypermobil, og det er en ting: men hvordan jeg kunne have SÅ stærke smerter i lyske/hofte efter at have været rejst mig op fra en stol vidste ingen. Pga. min hypermobilitet fik jeg en nerveskade i lysken- så man skal virkelig passe på med, hvordan man rejser sig osv. når man er hypermobil. (Det skal lige tilføjes at jeg skal leve med mine smerter resten af livet, og på trods af min unge alder, 25, nu højst sandsynligt bliver sat i flexjob resten af mit liv...).
Pas rigtig godt på jer selv alle sammen!!! :0)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Jeg fik min dom for 3 måneder siden, jeg er 100% hypermobil? Mit sidder i nakken og ryggen og de fleste af mine led? Hvilket jeg har været hele mit liv, uden at man har vidst det
  • Indstillinger
    Hej Mette.

    Vil du ikke skrive lidt mere? Jeg er hypermobil og har dertil modic forandringer i lænden - voldsomme smerter! Jeg er meget interesseret i at høre mere om nerveskader...

    hilsen
    Pia
  • Indstillinger
    Til jer alle:
    Husk at Modic forandringer i sig selv kan give ekstreme smerter og hvis du ikke giver det ro, bliver det ikke bedre. Selv stillestående og stillesiddende arbejde kan være en belastning - Så at sidde foran pc'en derhjemme hele dagen er heller ikke en løsning.
    Jeg er selv sygemeldt fra et kontorarbejde, fordi jeg ikke engang kan holde til få timers arbejde om dagen. Ingen kan dog sige om / garantere at jeg bliver rask. Men hos mange går Modic Forandringer i sig selv efter nogle år - man skal dog give det mulighed for at hele - altså fuldstændig ro. Ingen løft - skal du løfte, så minimér belastningen for ryggen / lænden ved at løfte rigtigt. Ingen rengøring, ingen havearbejde. Som aleneperson er det svært at lade være, men hvis du vil have færre og mindre smerter, må du følge dét.
    Prøv også med et lændebælte (fåes sikkert hos din fysioterapeut) til at stabilisere og støtte. Stabiliserende træning kan være godt, men det skal en fys. med forstand på Modic Forandringer instruere i, så du ikke belaster din krop de forkerte steder.
    Ingen fortjener at leve med smerter. Gå til din læge, bed om smertestillende og bliv henvist til smerteklinik eller f.eks. reumatolog, hvis du ikke allerede har været dér.
    Google "Modic Forandringer" eller "Modic Changes" og I vil finde et utal af muligheder og debatforaer, hvor I kan hente råd. Der opereres også mod det. Dvs. delen af ryggen, der har modic forandringer stivgøres og kan dermed ikke bevæges. Ingen bevægelse = helingsproces kan gå i gang. En stivgørende operation betyder i øvrigt ikke, at du bliver stiv, som om gik du med et 20-30 cm. plastkorset.
    - Dog tror jeg kun private klinikker opererer for Modic Forandringer.
  • Indstillinger
    Hej Henne

    Ja, du beskriver det meget godt - sådan er det, og sådan har jeg det. Jeg er sygemeldt fra kontorjob og jeg tror det bliver meget svært blot at kunne klare et fleksjob. Jeg har et meget lavt funktionsniveau og har næsten ingen aktiviteter, laver stabiliseringstræning, bruger korset mv, men det bliver ikke bedre af den grund, dog kan jeg da så være oprejst...

    Det er med operation - har du evt. nogle links el.lign. på det? Jeg har nemlig kun fået at vide at det gør man ikke, fordi erfaringen viser at det ikke hjælper på smerteniveauet...
  • Indstillinger
    www.ryghospitalet.dk
    Jeg ville ikke selv vælge en operation, for jeg tror på, at ro er vejen til bedring. Om det nogensinde giver mig min fulde arbejdsdygtighed tilbage, kan ingen sige, og jeg er derfor blevet anbefalet invalidepension.
  • Indstillinger
    Mht. operationen, så er det korrekt, at smerterne ikke forsvinder dagen efter operationen. det kan tage lang tid (måneder) før du mærker en bedring. En operation er vel en smutvej til fuldstændig ro i leddet / leddene for at de kan hele.
  • Indstillinger
    Tak for svaret! Jeg er også selv meget skeptisk, da jeg forestiller mig, at det er kritisk at begynde at rode i det - jeg oplever, som du, at ro er det, der virker bedst. Men selvfølgelig, hvis der er en reel mulighed for at blive bedre, så ville jeg da overveje det.
  • Indstillinger
    Hej pia!
    Skriv til min private mail. dyrepasser@live.dk. så kan jeg fortælle mere om det du vil vide :0)

    Hilsen Mette
Log in eller Registrér for at kommentere.