Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spørgsmål om skift til modigen

Redigeret 12 september, 2010, 13:31 i Åben debat om depression
Hej jeg skal til at nedtrappe med antidepressiv medicin, har snakket med min læge og ved hvordan jeg skal gøre, så det er ikke mit spørgsmål. Jeg vil gerne starte på blomstermedicin modigen.
Mit spørgsmål er: Hvis det lykkedes at trappe helt ud af det kliniske medicin, behøver jeg jo ikke blomstermedicin. Men hvis det ikke lykkedes at gå ned i dosis hvordan skal jeg så kunne starte på modigen da det antidepressive medicin jo skal være ude af kroppen inden jeg starter på blomstermedicin. Jeg vil rigtig gerne høre jeres erfaringer, for jeg vil så gerne skifte.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Regine

    Hvis jeg var dig, ville jeg spørge på apoteket, hvornår den antidepressive medicin kan forventes at være stort set ude af kroppen. Det er forskelligt fra produkt til produkt, hvor lang tid det tager.

    Først når den antidepressive medicin er stort set ude af kroppen, synes jeg, at det er forsvarligt at begynde på naturmedicinen Modigen, som består af ekstrakt fra planten perikon.

    Men det løser vel ikke dit problem? For du vil jo gerne starte på Modigen, hvis der kommer problemer undervejs i nedtrapningen, ikke?

    De problemer, der kan opstå, er jo enten de såkaldte ophørssymptomer eller depressive symptomer. Visse antidepressive piller er sværere at komme af med end andre. Og jeg har læst, at læger somme tider i en overgangsperiode ordinerer en antidepressiv pille med kort nedbrydningstid for at modvirke ophørssymptomer fra et antidepressivt middel, der nedbrydes langsomt.

    Men jeg tror ikke, at Modigen kan anvendes på den måde. Sagen er jo, at man som regel er nødt til at klare doseringen selv, når det handler om naturmedicin. Jeg vil stærkt fraråde, at man tager Modigen, før man er helt ude af den tidligere antidepressive medicin. Der er ingen, der kan forudse virkningen af at tage Modigen sammen med et andet antidepressivt middel.

    Jeg har selv taget Modigen i 8½ år, forebyggende mod svær depression, og været meget tilfreds. Dengang jeg begyndte på Modigen, var det meget længe siden, at jeg sidst havde prøvet lægeordinerede antidepressiver, så jeg har ingen erfaringer med et sådant skift.

    Jeg har fået at vide af forskellige psykiatere, at jeg på grund af mine mange svære depressioner vil skulle tage antidepressiv medicin resten af mit liv. Der var bare det problem, at jeg blev mere syg af de sidste tre slags lægeordineret antidepressiv medicin, jeg fik. Stor var derfor min glæde, da Modigen hjalp mig så godt.

    Jeg har nu for første gang prøvet at trappe ud af Modigen her i foråret, og det er gået fint. Herefter vil jeg tage Modigen i den mørke årstid, hvert år. Jeg begynder at tage det i gen her sidst i september måned.

    At trappe ud af antidepressiv medicin kan være vanskeligt. Man skal altid sørge for at være så meget ovenpå som muligt, når man trapper ud. Nu går vi jo den mørke årstid i møde. Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at tage Modigen i vinterhalvåret, når du er ude af det lægeordinerede antidepressive middel. Vinteren kan være en hård tid.

    Held og lykke med nedtrapningen

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kamelia jeg har læst flere af dine indlæg om blomstermedicin, og har sådan haft lyst til at snakke med dig fordi du lyder til at have erfaring på det område, smil. Hvis nedtrapningen ikke virker som den skal, at det ikke lykkedes, at min sygdom blusser op så er jeg jo nødt til at stoppe, eller hvad? Kan jo læse at du har været syg og kan gætte mig til at du også må havde fået en reaktion på skiftet. Men jeg vil skifte, og skal jeg så tage nedturen og trappe ud for derefter at starte på modigen. Det kan jo blive voldsomt. Hvad gjorde du Hilsen regine
  • Indstillinger
    Hov undskyld du skrev jo lige at du ingen erfaring havde med det skift jeg taler om. Kan du evt. henvise til litteratur eller hjemmesider jeg kunne bruge.
  • Indstillinger
    Hej Regine

    Nej, jeg har ikke prøvet at skifte direkte fra lægeordineret antidepressiv medicin til Modigen. Der gik vel ca. trekvart år, fra jeg stoppede med Zoloft, fordi jeg blev mere syg af det, til jeg ved et tilfælde hørte om Modigen og begyndte på det.

    Og jeg vil som sagt ikke anbefale, at man begynder på Modigen, før man er (stort set) ude af den tidligere antidepressive medicin.

    Du spørger til en hjemmeside. Den bedste hjemmeside om perikon, jeg kender, får du et link til her:

    http://www.sjwinfo.org/

    Siden er meget brugervenlig, men den er på engelsk. Hvis det er et problem, kan du bruge Googles oversættelse.

    Der er også et forum på ovenstående hjemmeside, hvor brugerne diskuterer deres erfaringer. Måske kan du finde erfaringer, som du kan bruge. Du kan evt. stille et spørgsmål i dette forum.

    Held og lykke med det.

    Der er lige en ting, jeg vil sige: Egentlig synes jeg, at det er forkert at kalde perikon for blomstermedicin :o)

    Du har selvfølgelig ret i, at planten perikon er en blomst. Men jeg tror, at der er mennesker, der forbinder udtrykket ”blomstermedicin” med en helt anden type produkter. Jeg har nemlig hørt om Bachs blomstermedicin. Så vidt jeg ved, er Bachs blomstermedicin ikke produkter, hvis virkning er videnskabeligt bevist, sådan som det gælder for perikon.

    Jeg tror, at det er vigtigt at skelne mellem den type blomstermedicin og så naturmedicin, som er godkendt af myndighederne.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    tak for snakken, jeg kigger lige på hjemmesiden hilsen regine
  • Indstillinger
    Jeg har prøvet at skifte fra Cipralex til et perikumpræparat. Da jeg begyndte med perikum var jeg langt nede i dosis af Cipralex, men tog begge dele en kort periode på samme tid, men tal med din læge om det, inden du forsøger dig. Der er visse mediciner bl.a, hjertemedicin, p-piller som perikum kan indvirke på, vær opmærksom på det. Ellers vil jeg sige, at jeg slap for alle de bivirkninger jeg havde haft af den lægeordinerede medicin, da jeg skiftede til perikum, men jeg tog så også dobbeltdosis af perikum. Hertil skal også siges, at jeg jo på det tidspunkt var klar til at droppe den lægeordinerede medicin, jeg var ovenpå igen, og det er altså ikke noget man selv bare skal eksperimentere med, men sørge for at have sin læge med på sidelinjen.
    Vedr. blomstermedicin, så findes der, som en anden skriver, Bachs blomsterdråber. De er altså rigtig gode at have ved hånden under nedtrapningen af din nuværende medicin, i det tilfælde, at du skulle få det dårligt med angst/nedtur. Man tager nogle ganske få dråber i et glas vand og det syntes jeg hjalp mig dengang.
    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Hej Troldepus og Regine

    Når jeg advarer mod at tage to antidepressive midler samtidig, altså både et lægeordineret antidepressivt middel og perikon, så er det, fordi det er meget vigtigt, at man ikke får en for stor dosis antidepressivt middel! Sagen er jo, at for lidt og meget fordærver alting. Hvis man får for lidt af et antidepressivt middel virker det ikke, og hvis man får for meget, kan det få helt uoverskuelige følger, enten en forværring af depressionen eller også det såkaldte serotoninsyndrom, som er en slags forgiftningstilstand, der er meget ubehagelig, og som kan være direkte farlig.

    Men jeg ser ikke noget problem i at begynde på perikon, når det tidligere antidepressive middel er stort set ude af kroppen. Så kan der jo ikke være tale om, at man får for meget antidepressivt middel.

    Angående medicin, som ikke kan forenes med perikon (der er desværre en del!) kan man tjekke på:

    http://www.interaktionsdatabasen.dk/

    eller også kan man spørge på apoteket. Modigen er jo apotekets mærke, og min erfaring er, at apotekets farmaceut er meget kompetent og meget ivrig for at hjælpe.

    Men jeg er lidt nysgerrig, Troldepus. Du skriver, at det er vigtigt at have sin læge med på sidelinjen. Vil det sige, at din læge har vejledt dig angående skiftet fra Cipralex til perikon? Jeg har selv erfaret, at der er læger, der er ved at skifte holdning til perikon – fra en tidligere voldsom modstand til et mere positivt syn. Men har din læge været villig til at hjælpe dig med dosering af perikon?

    Det største problem i forbindelse med perikon er nemlig, efter min mening, at det er vanskeligt at få hjælp til doseringen. Man er helt alene om det. Derfor kunne det være dejligt, hvis de almindelige praktiserende læger har skiftet holdning og nu er begyndt at hjælpe. Jeg tog ved et lykketræf den rigtige dosis fra begyndelsen af. Men det er ikke alle, der er så heldige.

    Angående Bachs blomstermedicin, så var det ikke min hensigt at kritisere blomstermedicin. Jeg har ingen erfaringer med det. Det var udelukkende min hensigt at sige, at det er en god ide at skelne mellem blomstermedicin som Bachs blomstermedicin og godkendt naturmedicin som Modigen. Jeg ved af erfaring, at man skal passe meget på, for det er nemt at forveksle de produkter, der findes.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg blev ikke direkte vejledt, men spurgte om jeg måtte tage dem sammen med den dosis Cipralex jeg tog ( på det tidspunkt kun 5 mg dagl.) Grunden til jeg spurgte var, at jeg tidligere, før jeg fik "rigtig" antidepressiva, havde erfartet, at perikum også hjalp mod forkølelsessår. Det fik jeg at vide, var ok. Så jeg blev ikke direkte vejledt omkring det, men spurgte blot. Tror bestemt jeg fik positivt svar, da jeg var på så lille dosis medicin. Men lige meget hvad, vil jeg altid foreslå, at man taler med sin læge, inden man starter perikum, da der er så meget medicin det kan virke ind på.
Log in eller Registrér for at kommentere.