Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt i maven efter jeg har spist

Hej jeg er en pige på 17 år, her de sidste 3 måneder har jeg haft meget svært ved at spise? Hver gang jeg har skullet spise, har jeg haft en klam fornemmelse.. Altså at jeg skulle kaste op hele tiden, engang har jeg prøvet at kaste op ved at stikke fingeren i halsen, men har ikk gjort det siden! Jeg ved at jeg har meget svært ved at synke maden, da det går i stå så det sidder nærmest fast i midten af spiserøret.. Jeg er blevet undersøgt for det, men de kunne ikk gøre noget ved det?

Men nu synes jeg det er begyndt at gå den forkerte vej, jeg har mere eller mindre holdt om med at spise, nogen gange spiser jeg 1 gang om dagen sjældent 2 gange og andre gange kan jeg lade være med at spise i 3 dage, jeg vejer normalt 52kg, men nu vejer jeg 49kg.. Somsagt jeg spiser næsten aldrig og jeg ved ikk om jeg ska gå til lægen med det..
Da jeg også ligger inde med en Depression og lavt selvværd og mangler en del selvtillid?

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej og komme med nogen gode råd

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Det lyder som om du går igennem meget lige nu.
    Jeg synes, dit eget forslag om at gå til lægen, lyder rigtig godt. Netop fordi du også har en depression lige nu, er det vigtigt, at du foregriber det, der måske er ved at ske dig.

    Helt praktisk kunne jeg godt tænker mig at høre dig ad, om du har prøvet dig frem med forskellig mad. Om der er noget der er bedre eller værre end andet?
    Umiddelbart vil jeg tror, at du kunne have gavn af at tale med en diætist. De er ikke kun uddannet i at få folk til at slanke sig, men også i at håndtere vanskeligheder omkring spisning, som dem du døjer med.

    Hvad sagde lægerne til dig, da du blev undersøgt?
    Har du nogen i den familie eller din vennekreds du kan tale med om det her? Jeg tror det er vigtigt, at det ikke bliver tabu, for så tror jeg først, at du er på vej imod en dessideret spiseforstyrrelse.

    Hvordan har du det med mad (ud over, at du har svært ved at spise). Har du nogle tanker omkring at maden feder, at du ikke fortjener det. Eller er det rent og skært et fysisk problem for dig?

    Mange tanker og hilsner fra Oktober
  • Indstillinger
    Hej Oktober

    Da jeg blev undersøgt for det, fik jeg bare at v ide af lægerne at jeg skulle ringe igen? Hvis det blev sværer for mig at synke maden, mere fik jeg ikk at vide?

    Altså, jeg synes mad feder.. Vil helst ikk tage på, selvom jeg dog har meget svært ved at tage på i forvejen? decideret, for jeg det bare dårligt ved tanken om at skulle spise? Her hjemme får vi lidt at hvert at spise, men selv en krydderboller.. Kan få mig til at føle mig så mæt, at jeg får så ondt i maven! Så jeg ikk kan holde ud at være nogen steder?
  • Indstillinger
    Hej MissBeauty.

    Jeg tænker, at du måske er ved at udvikle en spiseforstyrrelse. Der er en del af de ting du skriver, der tyder på det.

    Hvad tænker du selv?
    Må jeg spørge om, hvad du vejer og måler? Og hvor gammel du er. Du behøver ikke svare på det, men det giver mig et bedre billede af, om min teori passer. Det er helt op til dig selv, om du vil skrive mere om det.

    Venlig hilsen Oktober
  • Indstillinger
    Hej october

    Jeg er 163 høj 17år og vejer 47kg
  • Indstillinger
    Hej hvis du stadig har svært ved at spise kan du få noget protein drik på brugsen eller måske på apoteket . det giver dig det kroppen har brug for så du ikke bliver syg af ikke at spise. du må tale med lægen om din smerte i maven . det kan også gøre ondt i maven hvis du ikke får noget at spise. så er det din mavesyre der får det til at svie i maven og det er ikke godt. der kan gå små huller i mave slimhinden. har du fået hjælp med din spiseværring Hvis du har en sart mave skal du ikke spise mange kryderier og syltet asier . rødbeder . agurker. det kan man godt få mavesmerter af. håber du har det bedere nu . hej
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Hvordan går det med dig nu?
    Det er jo et stykke tid siden du lavede dit første indlæg.
    Jeg tænker, at det måske kunne være godt for dig at komme til psykolog.
    Selv om du måske ikke har en spiseforstyrrelse, så lyder det ikke til, at du har det godt, når du også har en depression. Og når først ens spisevaner bliver dårlige, så kan det være let at falde år, når man oven i købet ikke har et godt selvværd, sådan som du beskriver det hos dig selv.

    Nu er du jo under 18, så det første jeg tænker på er, om du har talt med dine forældre, og om de ved, hvordan du har det?

    Mange tanker fra Oktober
  • Indstillinger
    Spider68
    Jeg er ekstrem kræsen og kan ikk lig nogen af de ting du skriver..

    Oktober
    Jeg har gået til psykolog, men er stoppet og jeg har tabt mig yderligere 1kg siden jeg skrev at jeg vejede 47kg.. Det går ikk så godt med mig, jeg bliver nød til at flytte på et behandlingshjem.. For at jeg kan få det bedre med mig selv, jeg har været indlagt 1 gang siden jeg skrev mit første indlæg pga selvmordsforsøg.. Jeg er meget glad for at i gider svare på mit indlæg
Log in eller Registrér for at kommentere.