Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Graviditet - solarie og hårfarvning?

Redigeret 14 september, 2010, 05:27 i Små børn
Hej ..Er nu i 8 uge .. og har nogle spørgsmål .. Må man gerne tage solarie, når man kommer længere hen i sin graviditet? Og hvad med at farvee hår, nogle siger man må og andre ikke?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Omkring solarie ved jeg ikke, om det er direkte fosterskadeligt, muligvis andre ved det, men når du nu skal til at være mor, og derved have ansvar for et nyt lille liv, så er der vel ingen grund til, at du påfører dig en hudkræft, vel?

    Men - det er da vist helt almindeligt bevist at hårfarvningsmidler indeholder så mange giftige kemikalier, at det ikke kun er skadeligt for dig - for det er du vel klar over?, - men bestemt også for et foster, så det vil jeg absolut råde dig tid at lade være med.

    I det hele taget, hvis der er noget, der er tvivl om, så lad være - især når det handler om noget, der ikke er direkte livsnødvendigt, og det er hverken hårfarvning eller solarie.

    Tillykke med graviditeten, og tænk godt og grundigt over, hvad du byder det nye lille liv.
  • Indstillinger
    Der er faktisk en grund til solariet.. kan slet ik være ude i solen, hvis jeg ik har fået sol inden!

    Det er fair nok at du skriver din mening, men det er altså ik nødvendigt at lyde så nedladende
  • Indstillinger
    Hej - og tillykke med graviditeten!

    Jeg tror ikke det er direkte skadeligt for fosteret med solarie - men er bestemt ikke sikker. Hvis du pga. sart ud eller lig. føler det nødvendigt at gå i solarie, kan du evt. dække maven til. :)

    Hvad angår hårfarve kan det desværre være rigtig skadeligt for fosteret - som lotte123 også skriver. Så det er helt klart bedst at undgå i mens du er gravid.
  • Indstillinger
    Jeg beklager dybt, hvis mit indlæg er opfattet nedladende - det var ikke meningen, men nu er der jo i alle højeste grad fokus på at solarie er den direkte vej til hudkræft, hvorfor jeg da helt givet går ud fra, at man som bruger af solarie er helt og aldeles klar over den risiko, man løber.

    Nej, jeg gik mere på, at når man er gravid bør man ikke tage nogen chancer overhovedet, hvorfor man hvis der er den mindste tvivl, bør vælge den sikre side og lade være.
  • Indstillinger
    Hej,

    Tillykke :)

    Min søster har 4 børn, og jeg tror hun gik i solarie med dem alle. I hvert fald i starten, senere i graviditeten gjorde hun ikke. Deres børn fejler ikke noget :)

    Altså, det er jo stråler, men om de kan "komme ind" i maven - det ved jeg faktisk ikke. Som du selv skriver: Nogle er for, andre imod. Det er nok lidt op til én selv.

    Men bare det ikke er hver dag, så tror jeg altså ikke, at der sker noget ved det.

    Med hensyn til hårfarvning, der kan du købe noget hårfarve i helsekostforretninger og i Matas, som du godt kan bruge. Henna skulle også kunne bruges.

    Held og lykke med det hele :)

    Johanne
  • Indstillinger
    Okay, men ska til lægen imorgen og have lavet vandrejournal .. solariet kan bare hjælpe mig inden sommeren, så jeg kan komme ud ..

    Det er self. ik det vigtigste at få farvet hår, slet ik - men det ville bare være lækkert hvis det kunne lade sig gøre ..

    Og mange tak :)
  • Indstillinger
    Nu kan man jo skrive til ND fra alle lande, så jeg ved ikke, hvor du befinder dig, men min kalender siger efterår, og det bliver ikke sommer før et stykke tid efter, du har født, så det er for mig en anelse svært at forstå vigtigheden af det solarie på denne årstid, men jeg vil da foreslå dig at tale med lægen, når du alligevel skal der hen - både om solarie, hårfarvning og i øvrigt, hvad man skal tænke over, for at give det lille nye barn en god start her i livet.


    Held og lykke med det hele.
Log in eller Registrér for at kommentere.