Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Angsten for et hjerteanfald/svagt hjerte

Redigeret 10 september, 2010, 11:13 i Hjerteproblemer
For nogle uger siden havde jeg en episode, hvor jeg om aftenen/nat fik smerter i den venstre arm. Det føltes som et bånd omkring albuen/overarmen, men da smerten var relativ mild tog jeg det roligt.

Dog begyndte jeg at svede og jeg huskede så, at jeg havde hørt at et symptom på et hjerteanfald kunne være smerte i armen. Jeg blev derfor pludselig MEGA bange og havde hvad jeg idag mente var et angstanflad; fik strammen i brystet, større svedtur og hypperventilerede og jeg var faktisk parat til at ringe 112, da jeg troede at nu var livet ovre.

Grunden til jeg ikke ringede var, at jeg tidligere er bekendt med panikangst og da jeg egentlig ikke stærke smerter i armen, besluttede derfor i stedet at gå mod hospitalet, tage min telefon med også kunne jeg jo ringe, hvis det blev værre. Det gjorde det i perioder, men blev så bedre og sådan gik det lidt op og ned til jeg fik overbevist migselv om det var angst da jeg havde vadet rundt i byen i næsten en time og mente det var usandsynlig at det var et hjerteanfald.

Mit problem er så nu, at her nogle uger efter, der sidder denne angst stadig i mig og jeg går og tænker hvad nu hvis det var et mikro hjerteanfald mv. og det er egentlig invaliderende, da jeg ikke sover ordentlig og vågner ind imellem med smerter i armen og bliver bange og skal hele tiden prøve at overbevise migselv om at mit hjerte er ok. Jeg tør helst ikke dyrke motion, som jeg egtnlig gerne vil, da jeg er bange for at belaste hjertet, så det bliver blot til gåture.

Det skal nævnes, at jeg har været ved lægen dog i en anden henseende, men hvor jeg så prøvede at snakke med denne om det, men dennes reaktion var mildest sagt elendig og synes egentlg bare jeg spildte dennes tid og svarer i tåger når jeg prøver at få svar.

Jeg prøver derfor her at søge information på nogle af de ting jeg pusler med i hovedet og på den måde måske få noget ro i sjælen, hvilket jeg håber I herinde kan hjælpe mig med, her kommer spørgsmålene:

Kan det jeg oplevede den nat havde været et 'mikro' hjerteanfald? Findes sådan et udtryk overhovedet? Og i så fald kan man overleve et sådan hjerteanfald uden at søge læge? Og kan jeg derfor gå rundt med et dårligt/svagt hjerte der bare venter på en overbelastning får det siger stop? Bør jeg få mit hjerte undersøgt?

Til jeres orientering. Jeg er 29 år, mand, rimlig slank, men dyrker pt ingen aktiv motion udover jeg går nogle ture. Min hvilepuls er 52 slag i minuttet og mit blodtryk er i henhold til lægen ok.

Egentlig tror jeg selv at hvad jeg oplevede blot som sagt var et slemt angstanfald og mit hjerte derfor er ok, men jeg indimellem kan jeg simpelthen ikke ryste følelsen af mig, at der måske er noget galt og så bliver jeg bange og angst. Derfor håber jeg med svar på ovenstående spørgsmål endelig at enten få noget ro eller om jeg bør få undersøgt hjertet......

på forhånd tak.

Kommentarer

  • Såvidt jeg ved, kan man af et EKG og af blodprøver se om man har haft "et hjerteanfald", og da det under alle omstændigheder nok kan hjælpe på din angst at få vished, synes jeg du skal bede lægen om at få dit hjerte undersøgt. Om om at han/hun tager dine smerter og angst alvorligt.

    Held og lykke med det.
  • Har været ved en læge, som tog et EKG og det viste alt var fint, så det har ihvertfald givet mig ro i den henseende :)
  • Hej Angst 101

    Jeg kan i den grad godt forstå at du bliver bange og utryg, om det er hjertet eller panikangsten der har fået tag i dig, Kan du prøve med den lille løsning:
    Ta' en papirspose eller en frysepose, hold posens åbning tæt rundt om din mund og næse og i rolige åndedrag ånder du ud og ind i posen, er det panikangsten der driller dig får du det bedre i løbet af nogle få minutter, får du det IKKE bedre skal du ringe 112.

    Vi er nogle på www.prinzmetal.dk der har skrevet vores historier om vores hjertesygdom og meget andet, det kan være at du ved at læse lidt der, måske kan siger Det er ikke sådan jeg har det eller Hovsa det er sørme sådan jeg føler når dette opstår.
    For at du får mest muligt ud af den fulde brugerflade skal du melde dig til som bruger, hvilket er gratis, men du kan også shoppe i de mindre relevante ting uden at være medlem.
    Uanset hvad der er årsagen syntes jeg ikke at du skal stoppe helt med din motion, selvfølgelig skal du IKKE køre hårdt på, men kør på i et tempo hvor du har det godt og ikke bliver skidt til pas
    Du kan downloade historierne her:
    http://www.prinzmetal.dk/da/infusions/w ... apper_id=4
    God bedring til dig uanset hvad det måtte være årsagen til at du bliver skidt tilpas.
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.