Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

mælkeallergi

Redigeret 12 marts, 2012, 14:28 i Allergi
Hej til alle.

Er ny herinde og er ikke helt sikker på om jeg kan spørge her, men prøver alligevel.
Er man født med mælkeallergi eller kan man pludselig få det? Oplever lige for tiden, at hver gang jeg får mælk, så er maven tosset( diarre) bagefter. Det kan også komme efter en lille smule smør på brødet.
Håber nogen kan svare.

Hilsen connie64

Kommentarer

  • Indstillinger
    Dine symptomer er laktose intolerens.

    Du kan læse mere om det her: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... lerans.htm

    Mælkeallergi er mere udenpå f.eks. som udslæt og ikke i maven. Derfor hedder det laktose intolerens, hvor maven ikke lige kan klare mælkesukkeret.

    Jeg selv er blevet testet for laktose intolerens (laktasebelastning) og har det i ikke slem grad, så det er godt nok. Jeg havde i flere år havde store smerter i maven, men har så undgået mælk så vidt muligt, og det har vist hjulpet noget på det.

    Man kan også få kapsler på apoteket, som hedder Latasce (tror jeg det var), hvor den går ind og kan nedbryde mælkesukkeret i maven.

    Ellers kan jeg anbefale f.eks. Nutana som smør (findes i Spar). Mener også Becel også er mælkefri.

    Henvend dig til lægen og fortæl om dine mistanke om laktose intolerens. Så kan du få en henvisning til en test for at se, om du har det eller ej.
  • Indstillinger
    Hej MR2300

    Tusind tak, for svaret. Det er altid godt, at høre at man ikke er helt skør, når man tror der er noget galt.
    Jeg har fundet ud af, at der er noget, der hedder laktosrfri mælk, desværre kan man vidst kun få det i bilka, men vil da prøve at købe det næste gang jeg kommer der.

    Hilsen connie64
  • Indstillinger
    Hej
    Ja Arla har en mælk uden laktose. Du kan også købe det i SuperBrugsen nogle steder. Nogle Irma butikker har også is uden mælkesukker i. Det smager godt. Kan ikke lige nu huske, hvad det hedder. Besøg også specialbutikkerne, hvis det er.

    Ellers er der Soja-mælkene, de kan f.eks. købes i Spar. Se evt. mere på www.naturli-foods.dk De har rigtig fine produkter uden mælkesukker i.
  • Indstillinger
    Hvis det er det, du fejler, så kan du ikke klare det ved blot at udskifte den mælk du drikker. Du vil få problemer med mange produkter, som er tilsat mælk eller mælkebestanddele.

    Så det er nok bedst at du smutter forbi lægen - selv-diagnosticering og selv-pålagte diæter skal man generelt undgå. Og tænk hvis du fejler noget helt andet?
  • Indstillinger
    Hejsa

    Faktisk kan du købe noget som kan hjælpe dig med laktose intollerencen. Hvis du får noget med mælk´, f.eks er ude at spise eller bare må have en fløde is, så kan du tage nogle tabletter som hedder LactoNON, det er de enzymer som man selv mangler og ikke danner for at tåle det. Prøv at spørg på apoteket eller i helsekost forretning, måske Matas.

    K.H
  • Indstillinger
    Hej
    OBS at laktoseintolerance ofte hænger sammen med glutenallergi, måske har du også andre gener når du spiser brød?
    Undgå for alt i verden laktoseholdige produkter, læs deklarationer også på piller!
    Mvh. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.