Hjem Hjerne og nervesystem Børn med ADHD

HJÆLP! Hvordan og hos hvem får man testet børn???

Redigeret 3 oktober, 2010, 14:46 i Børn med ADHD
Hej, er der nogen der kan hjælpe mig?

Har lige mødt min kæreste, som har 2 sønner på henholdsvis 7 og 8 år.
Den mindste af dem har meget voldsomme ticks, især når han er træt, derudover er han så aggressiv indimellem, så at hans mor næsten ikke kan styre ham desuden kan han ikke sidde stille, hvilket gør at han allerede har problemer med skolen selvom at han lige er startet.

Hans bror på 8 år er blevet testet af hans tidligere skole, selvom at han ikke udviser nogen som helst tegn på hverken ticks, aggressivitet eller koncentrationsbesvær, men skolen ville ikke teste den lille, da man mente at det bare var pga "dårlig opdragelse" at den lille opfører sig som han nu gør.

Det jeg gerne vil vide er om hvordan man får ham testet, kan man igennem sin kommune eller skal man søge om det gennem skolen eller andet. Moderen har prøvet gennem egen læge, men han vil heller ikke gøre noget, og mener også at det er opdragelsen, som der fejler noget.

Jeg vil meget gerne have gode råd og helst hurtigst muligt, da min kæreste snart ikke holder til det pres der er med at tage sig af den lille, og jeg er bange for at hun snart går helt ned med flaget også selvom at jeg prøver at hjælpe.

Jeg vil blive meget glad hvis der er nogen der har haft problemer med at få deres børn testet og har fundet en løsning, da jeg snart er desperat.

Wolf1974

Kommentarer

  • Hej Wolf

    Jeg har ikke forstand på ADHD men jeg har nogle erfaringer omkring børn med de reaktioner, du beskriver. I sin tid fik min egen datter ikke den hjælp, hun havde brug for, fordi man sygeliggjorde hende i stedet for at forholde sig til, at det var problemer i hjemmet og uhensigtsmæssige adfærdsmønstre (hos os voksne), hun reagerede naturligt på.

    Jeg synes det er vigtigt, at der ikke er nogen, der tror, at drengen fejler noget, men at det er problemer i hjemmet, der er årsagen. Hvis dette er tilfældet (og det er det ofte) er det forfærdeligt, hvis barnet bliver sygeliggjort og får en diagnose, der sætter ham i bås for resten af hans liv.

    Derfor vil jeg foreslå, at I opsøger en børnepsykolog, der måske kan finde ud af, om det handler om 'dårlig opdragelse' (der som regel skyldes, at forældrene ikke ved, hvad de skal gøre).

    Hilsen Helene
  • Hej Helene2, ja det er rigtigt at man ikke skal "sygeliggøre" børn hvis de ikke fejler noget, men hvad ham her angår, er der desværre ikke så meget tvivl, da jeg kender flere forældre hvis børn har fået konstateret ADHD, og som opfører sig som han gør, dem jeg kender kommer fortrinsvist fra hjem, som er rimeligt stabile og trygge. Men i samme åndedrag vil jeg også sige at ham her også er lidt "uopdragen", men kun som man vil kunne forvente af et barn på 7 år. Det at jeg er ude efter er kun at finde ud af om han fejleer noget eller om det er som du siger "psykiske" problemer pga hjemmet. For hvis han virkeligt fejler noget, så vil det jo ikke nytte at sidde og snakke om det, og det vil gøre det svært for drengen i skole og blandt venner, hvis han ikke får den hjælp han behøver.

    Med venlig hilsen
    Wolf1974
  • Hej Wolf

    Godt du er opmærksom på det. Omvendt er det selvfølgeligt forfærdeligt, hvis drengen rent faktisk fejler noget og ikke får den hjælp, han har brug for. Så selvfølgeligt må det først defineres, hvilken hjælp han har brug for.

    Hilsen Helene
  • Hej

    Der er mulighed for at tage kontakt til PPR uden om skolen. I kan også anmode egen læge om at henvise til en børnepsykiater eller psykiatrisk hospital, hvis I vurderer som forældre, at der er behov for en afklaring/udredning.

    Mette
    www.sanseintegration.blogspot.com
Log in eller Registrér for at kommentere.