Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Klinisk diætist?

Redigeret 8 september, 2010, 15:24 i Anoreksi
Hej

Jeg skriver fordi jeg har et stort problem. Jeg er nemlig meget i tvivl om hvilken uddannelse jeg skal tage. Og det er så småt ved at være derhen ad, hvor jeg skal finde ud af det. Jeg har en lille drøm om at blive klinisk diætist, jobbet tiltaler mig meget, men der er det problem, at jeg har haft en spiseforstyrrelse - og stadig ikke er helt ude af den.

Og det gør, at jeg er meget i tvivl. Vil det være for meget for mig med sådan en uddannelse? Altså, jeg ved en masse om kost, sundhed osv., jeg interesserer mig for det, vil gerne arbejde på et sygehus og kan lide at snakke med mennesker og sætte mig ind i deres problemer. Men vil det påvirke mig og mit måske fremtidige job som klinisk diætist, at jeg har haft anoreksi?

Jeg er meget i tvivl og forvirret og trænger til et godt råd fra jer :) Håber virkelig I kan hjælpe mig!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg havde selv mange tanker om at blive diætist inden min spiseforstyrrelse var overstået.
    Jeg er ret sikker på, at min store interesse for at tage dén uddannelse i høj grad kom af det sygelige fokus på mad og sundhed.

    Hvad med at tale med din behandler om det?
    Er du sikker på, at du kan gennemføre og om det er hensigtsmæssigt at starte på en uddannelse så længe du ikke er rask?
  • Indstillinger
    Jeg er ikke rigtig sikker på noget som helst :)

    Men interessen startede med at jeg kom i kontakt med en diætist efter en operation for næsten et år siden. Jeg synes rigtig godt om jobbet og omgangen med patienterne. Jeg vil gerne arbejde på et sygehus, men har ikke lyst til at "rode i folk." Jeg kan godt lide at snakke med andre mennesker og give viden videre - men ja, måske har du ret i, at interessen skyldes spiseforstyrrelsen.

    Heldigvis går der noget tid, før jeg rigtig skal vælge, først dette år på efterskole færdig og så 3 år på gymnasiet. Jeg håber at mange ting har ændret sig til den tid... Men jeg har også hørt om tidligere spiseforstyrrede piger, der har valgt et job indenfor sundhed og ernæring, og er rigtig glade for det, fordi de netop har set flere synsvinkler på det (hvis man kan sige det på den måde).. Så det er svært at vælge! Jeg har ikke snakket med min læge om det endnu..

    Tak for dit svar!
  • Indstillinger
    Jeg tror du gør klogt i at vente og se situationen an.. Nu siger du selv der er god tid til du skal vælge uddannelse, idet du først skal færdiggøre efterskole, og dernæst på gymnasie. Det giver dig god tid til at finde ud af hvad du egentlig ønsker, hvor dine interesser udspringer sig fra (om det reelt er det du- din raske del brænder for, eller om det er sygdommens tag der taler). Jeg vil dog sige at du skal tænke dig rigtig godt om mht. at påtage dig den form for job. Min veninde (som jeg var indlagt sammen med for anoreksi), hun var klart i bedring da hun pludselig valgt at tage sundhed og ernærings uddannelsen. Hun brændte ligesom dig for at hjælpe folk på den måde. Hun fandt det spændende, og mente det reelt set var HENDE der ønskede jobbet - ikke sygdommen. Men al den fokus på sund kost, kalorier mm. det trikkede i den grad hendes sygdom tilbage.. Nok vidste hun som tidligere spiseforstyrret alt om sund kost og kalorier, men sygdommens tag tog over da der igen på uddannelsen blev sat daglig fokus på mad, mad og mad.
    Min veninde er nu tilbage hvor hun var, inden hun kom i bedring. Hun har måtte droppe uddannelsen, og fortryder i den grad at hun overhovede startede.
    Jeg selv har samme ønske (ønsker at bruge mine erfaringer, sved og tårer med min kamp ud af sygdommen - som jeg stadig er fanget af). jeg har dog valgt at tage pædagog uddannelsen. Min drøm var da jeg startede, at bruge den til at arbejde med andre spiseforstyrrede, ud fra den pædagogiske vinkel. jeg ved nu at det kommer mig ALT for tæt på. I stedet tænker jeg at jeg vil være pædagog indenfor andre former for psykisk arbejde - idet det er psykiatrien jeg brænder for.

    Så jeg vil råde dig til at se tiden an - og ikke mindst tænke dig grundigt om.
  • Indstillinger
    Mange tak for dit svar, solsikke :)
    Jeg er desværre bange for at du har ret... Men det er så frustrerende, for jeg har ingen anelse om hvad jeg ellers kunne tænke mig at arbejde med. Og jeg vil jo ikke så gerne fortælle min vejleder om mit forhold til mad, så det er rimeligt svært at forholde mig til :(

    Men jeg håber jeg finder ud af det med tiden, tak for jeres svar...
Log in eller Registrér for at kommentere.