Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Glemt P-pille: Præcis 7 dage?

Redigeret 31 august, 2010, 12:36 i Prævention
Hej.
Jeg har lige et mindre spørgsmål jeg håber I kan hjælpe med.

Jeg er i et langdistance forhold med en dejlig mand der bor i USA. Han kommer og besøger mig i næste uge.

Jeg har glemt en p-pille søndag, som var uge 1 i en ny pakning. Min kæreste kommer sent natten mellem lørdag og søndag, altså ca 6 dage efter jeg glemte min pille. Jeg ved godt at jeg burde bruge ekstra beskyttelse i 7 dage, men mit spørgsmål er, behøver vi bruge det den ene dag, eller er risikoen for at blive gravid på det tidspunkt så lille at det ikke vil gøre den store forskel?
Vi er i et meget fast forhold (skal giftes om en par måneder), så p-piller er som regel den eneste form for beskyttelse vi bruger, og det ville da være rart ikke at behøve at bøvle med kondomer hvis det ikke er helt nødvendigt på det tidspunkt :)

Jeg håber I kan hjælpe mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvor lang tid glemte du pillen? Et helt døgn så du tog på en gang eller...?
  • Indstillinger
    Ja, ret præcis et døgn, jeg tog den sammen med pillen fra dagen efter.
  • Indstillinger
    For Yasmin gælder det, at man skal bruge kondom i 7 dage hvis den glemte p-pille var i uge 1 eller uge 3, men ikke hvis den var i uge 2. Så prøv lige at nærlæse din indlægsseddel.

    Hvis der står, at du skal bruge kondom, så må I gøre det hvis I skal være helt sikre. Men der er jo også muligheden for at bolle uden at han får udløsning i dig. På den måde er der stadig risiko for graviditet, men den er væsentligt nedsat. Det siger jeg kun fordi I er i et fast langvarigt forhold - for unge kan det ikke anbefales.
  • Indstillinger
    Øhhh - længe før manden overhovedet har en fornemmelse af udløsning, så er de første - jeg ved ikke hvor mange tusinde - sædceller allerede smuttet ud, og der skal som bekendt kun en enkelt sædcelle til. Så det der med afbrudt samleje er heller ikke anvendeligt, når man er i fast forhold, og ikke vil lave barn. Hvis kvinden har ægløsning på det tidspunkt, så bliver hun gravid hvad enten hun får hele "skyllen" eller kun noget af den. En meget betragtelig del af verdens befolkning er resultat af afbrudt samleje.

    Med alle de spørgsmål der kommer omkring p-piller her på ND må jeg gå ud fra at informationerne på indlægssedlerne i p-pillepakninger er yderst mangelfuldt udformede.

    Jeg vil foreslå dig for en sikkerheds skyld at kontakte den læge, der har skrevet recepten på dine p-piller og spørge der. Alternativt kan du kontakte producenten.

    Så bør du få den korrekte information der gælder for lige præcis det mærke, du nu tager, da det jo netop er forskelligt fra mærke til mærke hvordan og hvorledes.
  • Indstillinger
    Afbrudt samleje indebærer naturligvis en langt større risiko for graviditet end brug af prævention - sikkerheden ved afbrudt samleje er kun anslået til 80-85% (Sex&Samfund) mod de næsten 100% ved andre præventionsformer.

    Ja, man kan ikke undgå at præspermen som kommer uden manden bemærker det indeholder sædceller, men jeg vil ikke give dig (lotte) ret i, at udsagnet "Hvis kvinden har ægløsning på det tidspunkt, så bliver hun gravid hvad enten hun får hele "skyllen" eller kun noget af den."
    Dog er det helt sikkert, at en stor del af verdens befolkning er kommet til på trods af afbrudt samleje. Det er jo netop ikke en sikker metode - jeg siger bare, at det er mere sikkert end at han får udløsning i kvinden.

    Fertiliteten nu til dags er for nedadgående, og mange par kæmper for at blive gravide i måneder og år, så voksne mennesker i et forhold hvor det ikke vil være en katastrofe at blive gravid kan i min optik godt bruge den metode.

    Kender selv et fast par der ikke har brugt prævention, men har afbrudt samlejet før udløsning, i flere år uden graviditet til følge.

    Men for unge der evt. skulle læse med vil jeg da selvfølgelig i allerhøjeste grad fraråde det - risikoen for graviditet er til stede og man er ikke beskyttet mod sexsygdomme.

    Så Kashemia: Det er op til dig/jer at vurdere om I vil tage chancen.
  • Indstillinger
    Ja, nu kommer vi måske langt væk fra trådstarters oplæg, hvor jeg i hvert fald ikke kan se, at det handler om et par med fertilitetsproblemer, eller et par, hvor det ikke betyder helt så meget, om der kommer en graviditet. Der er du vist ude i en gættekonkurrence, Anna. Men - vi kan da lige hyggesnakke lidt om emnet, der jo er interessant nok, så fint du tager det op. :-)

    Det er da korrekt, at fertiliteten er dalende, men det er jo ikke ensbetydende med at der så ikke findes nogen, der ikke bliver gravide i første forsøg. Og jeg mener slet ikke, man kan bruge den information at mange har svært ved at blive gravide til at mene, at så går det nok med at tage chancen en enkelt gang.

    Statistisk set, ja, flere og flere får/har problemer med fertiliteten, men statistik kan altså ikke bruges til noget som helst i enkelttilfælde. I øvrigt hives den statistik jo gevaldigt i vejret ved at at mange kvinder slet ikke begynder at tænke i graviditet, før de er oppe i 30-erne, og de derfor biologisk, og ikke statistisk set, ganske enkelt ikke er helt så fertile længere.

    Hvis trådstarters p-piller er af en sådan art, at de ikke er sikre, når hun har glemt en pille, og hun - og hendes kæreste begge er helt fertile mennesker, og hun har ægløsning, ja, så kan hun sagtens blive gravid selv om risikoen er nedsat en smule ved afbrudt samleje. Sådan er det.

    Statistik er noget overordnet, som den enkelte som sådan ikke kan bruge til noget som helst.

    I en hel anden boldgade lå jeg for år tilbage på sygehuset i en hel uge med ubeskrivelige smerter. Jeg havde alle klassiske symptomer på galdesten, men jeg var for ung og for slank til at passe ind i statistikken til at have den sygdom, så jeg blev fejet af med panodil og bemærkninger fra sygeplejerskens side om, at jeg bare var hysterisk. Heldigvis for mig, var jeg så "hysterisk" at jeg insisterede på, at blive ordentligt undersøgt, og dagen efter lå jeg akut på operationsbordet forrest i køen.

    Så - statistik er for mig at se givet helt udmærket toiletpapir, men heller ikke mere i enkelttilfældene, men overordnet set, er det da givet et udmærket stykke værktøj.
  • Indstillinger
    Hehe :)
    Pudsigt - jeg har også selv fået fjernet galdeblæren på grund af galdesten trods jeg er ung, slank og bestemt ikke har forhøjet kolesteroltal.

    Til sagen:
    Jeg mener, at det i det her tilfælde er utroligt usandsynligt at hun skulle blive gravid.

    Det er slet ikke sikkert at p-pillerne ikke beskytter denne uge, da det langt fra er en regel, at man får ægløsning pga. en glemt pille. Alligevel anbefales det at bruge kondom i 7 dage for at være på den sikre side. Det er på 7. dagen ud af 7 hun ønsker at dyrke sex, afbrudt samleje formindsker risikoen yderligere, og dertil kommer, at det ikke en gang er sikkert at hun ville blive gravid på trods af "fuld ladning" endda på selve en eventuel ægløsningsdag, hvilket er temmelig mange faktorer der minimerer risikoen for graviditet.
    DERFOR foreslog jeg det som en mulighed i det her tilfælde.
  • Indstillinger
    Tak for svarerne, og tak Anna84, det var præcis hvad jeg var efter :) Jeg regnede også med at risikoen ville være meget lille, men tænkte at jeg lige vil spørge.
    Det er forresten almindelige p-piller, og ikke minipiller, så de virker til at vlre lidt mere fleksible.

    Mht afbrudt samleje ville jeg nok ikke bruge det som prævention.
Log in eller Registrér for at kommentere.