Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter i fodballen

Redigeret 13 januar, 2015, 14:20 i Åben debat om smerter
Vedr. behandling af smerter i fodballen

Vi efterlyser informationer, der kan hjælpe en 55-årig mand (JA), der gennem flere år har haft brændende smerter i fodballen, der føles som om han træder på en kugle, når han går. Smerterne føles mindre eller forsvinder delvist, når han masserer stedet eller tager sine sko af.

Vi efterlyser informationer om, hvordan JA kommer i forbindelse med en læge, som kan tænkes at vide noget om behandlingen af sådanne smerter.

Vi efterlyser informationer om, hvordan JA kan blive røntgenfotograferet, MR-scannet eller på anden måde undersøgt for smerterne.

JA har været tilset af sin egen praktiserende læge, som ikke har kunnet angive nogen diagnose. Han har henvist til en neurolog. Denne har henvist til en undersøgelse, der først kan ske på sygehuset om en måned, og som skal påvise om smerterne skyldes indeklemte nervebaner i ryggen, som hun mistænker det kan være.

De voldsomme smerter er imidlertid taget markant til i den sidste tid. JA har fået udstedt recept på morfinpræperat (Dolol 50 mg.). Men for at tage smerterne har han øget antallet af disse piller dagligt uden at smerterne af den grund forsvinder.

Gennem Nettet har vi set, at der findes en form for fodsmerter med betegnelsen Mortons Neuron. Den omtale, der findes på Nettet svarer fuldstændig til den situation og de smerter, som beskrives her.

Behandlingen af Mortons Neuron kan efter det beskrevne være at få skiftet fodtøj. Det er sket flere gange uden at det har løst problemet. Det angives også, at fodgymnastik kan være en løsning, men det har ikke indtil nu være et råd fra JA´s praktiserende læge. Endelig peges der på en løsning med indlæg med fodrodspelotte. Det er forsøgt med forskellige indlæg, men uden at det har hjulpet.

Vi efterlyser derfor informationer om, hvilken læge der kender til Mortons Neuron og som enten er i stand til at behandle JA ud fra denne eller konstatere, at det ikke er Mortons Neuron.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved ikke, om jeg kan hjælpe, da jeg er i tvivl om, hvor fodballen præcist sidder, men for et par år siden fik jeg - hvilket er yderst usædvanligt - seneskedehindebetændelse under foden, primært i svangen.

    Læge kunne ikke hjælpe, fysioterapeut prøvede med ultralyd, hvilket heller ikke hjalp, men inden han, som han sagde "kastede håndklædet i ringen", ville han gøre et nyt forsøg, og det var netop en ret så kraftig massage, hvilket havde en øjeblikkelig virkning til det bedre.

    Jeg reagerer på indlægget netop fordi jeg ser, at det lader til at massage har haft en gavnlig virkning.

    Jeg fik nogle behandlinger hos fysioterapeuten med direkte ret hård massage på stedet, og min mand overtog så behandlingen, og gav mig hver aften en omgang - efter nogen tid blev det hver anden aften og så fremdeles.

    Det var en hård omgang og tog sin tid. Det var vigtigt, at jeg ikke gik mere end højst nødvendigt og hvilede, når det begyndte at gøre ondt, men det er nu et par år siden og jeg har ikke haft problemer med den fod siden.

    Så netop oplysningen om, at massage hjælper bør da så være det sted, man starter.

    Seneskedehindebetændelse det sted er som nævnt meget usædvanligt, hvorfor det kan tage tid at få den tanke, at det kan være det.
  • Indstillinger
    Hej jeg kender lidt til nerveknude, som det også hedder. JA bør henvises til en ortopædkirurg. Man kan blive opereret for nerveknuden, men det er ikke altid, man kan. Du skriver ikke lige, hvor I bor, men jeg tror, at enhver ortopædkirurg bør kunne stille den diagnose, da det også er dem, som undersøger problemer med fødder.

    Hvis ikke en operation kan afhjælpes, kan man få lavet et individuelt fodindlæg hos en bandagist, som bør aflaste smerten, og ikke bare et fodindlæg som man kan købes "færdigt". (hvis du forstår, hvad jeg mener).

    http://www.foddoktor.dk/?Fodlidelser:Ne ... i_forfoden
  • Indstillinger
    En Ortopædkirurg ville nok være hans bedste mulighed. Individuelt lavet indlæg burde laves hos en god fodterapeut fordi de laver dem efter fodens gangafvikling (dvs. foden i bevægelse) i modsætning til indlæg bandagister og fysioterapeuter laver (ikke i bevægelse). Det er måske værd at undersøge nærmere. Held og lykke.
  • Indstillinger
    Jeg er opereret 2 gange for muskel knude.
    Du skal henvises til mr scanning, der vil de kunne se om du har en muskel knude.
    Desværre har jeg igen smerter i forfoden, mellem tæerne. Det føles som om jeg har en nål siddende under foden.
    Begge gange jeg er blevet opereret er smerten forsvundet. Men vi har jo 10 tæer, og kan risikere at få muskel knuder under de andre tæer.
Log in eller Registrér for at kommentere.