Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Efter min depression, hvad så?

Redigeret 29 august, 2010, 17:36 i Studerende og unge
Hej Debat,

Jeg er en pige på 18 der haft min første depression. Har har været igennem et hårdt år i min famile bl.a. med et dødsfald og et forhold til en fyr der måtte stoppe. Jeg er behandlet med antidepressiv og det synes at virke som det skal. Men nu skal jeg ligesom tilbage til livet, men kan ikke rigtig komme igang igen. Det er som jeg hænger fast og jeg bor hos min far. Han vil mig det bedste men stiller ikke rigtig krav til mig. Mine andre venner er kommet videre med skolen og jeg gider ikke rigtig at studere nu. Ikke fordi jeg har evnerne men jeg får det dårligt når jeg er der og føler mig stadig lidt utryg. Jeg har en følelse af at være ude af 'træning' med at være socialt sammen med andre.
Hvad skal jeg gøre konkret? Har I nogle gode forslag. Måske vil jeg gerne tjene mine egne penge iblandt andre unge.
Kærligst Lisa

Kommentarer

  • Indstillinger
    Først og fremmest godt at du er kommet så langt, som du er!

    Med hensyn til at være social med andre, skal du nok starte ud i små doser ad gangen.. Hvis der er en mulighed for at deltage i et arrangement, der ikke er alt for overvældende, skal du prøve at komme afsted til det, selvom det måske ikke virker som det, du har mest lyst til.. Nogle gange er det det at komme afsted, der er det værste, lige indtil man er ude af døren.. Og er det muligt, så lav nogle regler for dig selv som f.eks. "Jeg må tidligst tage hjem om en time" og skulle du få lyst til at blive længere, er det jo bare en lille sejr for dig selv.. Der er ingen, der tvinger dig til at konversere lystigt med alle, men bare det at komme ud og få tankerne lidt væk fra det sædvanlige, kan være rart, når det kommer til stykket..
    Jeg kæmper selv med en angstlidelse, og når det er værst, har jeg mest lyst til at trække mig væk fra folk, men det hjælper ofte at komme lidt ud i andres selskab :) Held og lykke
  • Indstillinger
    Hej Lisa

    Først vil jeg sige, at jeg ikke går ind for medicinering uden, at der samtidigt er samtaler med en psykolog eller en terapeut. Men desværre er det almindeligt kun at behandle med medicin, hvor samtale ofte ville hjælpe bedre.

    Så har du fået talt det igennem, der er sket og fået hjælp til at forholde dig til det? Mange gange hjælper det meget bedre at tale med en udenforstående, der ser tingene anderledes, end dem der er tæt på.
    Hvis dine følelser er ubearbejdede, tager det meget energi og så kan det være svært at finde energien til at komme i gang igen.
    Jeg synes ikke, det lyder optimalt, at din far skal være nødt til at stille krav til dig for, at du kan komme i gang. Det ville vel være bedre, hvis det var lysten, der drev dig?

    Studiet er jo næppe det rigtige for dig, når du ikke har lyst, ikke orker og ikke er rigtigt tryg dér.
    Mit bedste forslag er, at du lytter rigtigt meget indad og prøver at få fat i, hvad der kan give dig fornemmelser af glæde, energi og lyst. Eller er der noget, du er nysgerrig overfor og kunne tænke dig at lære mere om?
    I første omgang skal du ikke tænke på job/uddannelse men kun på, hvad du kan lide at beskæftige dig med i det hele taget. Dernæst kan du prøve om du kan komme på nogle idéer til, hvordan du kan komme i gang med det. Måske bare i det små - f.eks. på aftenskole, indenfor frivilligt arbejde, i en forening ell. lign. Derved vil du også få kontakt med andre, der har samme interesse som dig selv. Det er et godt udgangspunkt for socialt samvær. Senere kan du begynde at tænke over, om det måske er noget, der på én eller anden måde kan udmønte sig i uddannelse eller job.

    En anden god øvelse til at komme i gang kan måske være, at du hver dag beslutter dig for at gøre ét eller andet lidt anderledes, end du plejer. Det kan være nødvendigt at udfordre dig selv og presse dig selv lidt. Men det skal være noget, du har lyst til og som føles så godt og positivt, når først du er kommet i gang, så du får lyst til at gøre det igen.

    Der er også en god øvelse til at styrke den positive energi:
    Hver aften inden du lægger dig til at sove, skriver du tre ting ned, som du har gjort godt for dig selv den dag. Derefter tre ting som du har gjort godt for andre i løbet af dagen. Og endeligt skriver du tre ting ned, som du har følt dig taknemmelig over i løbet af dagen. Det behøver ikke at være store ting – småting tæller bestemt også.

    Idéen med disse øvelser er, at du skal have bygget din energi op igen og det er glæde og lyst, der kan gøre det.


    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.