Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

OCD eller normalt?

Redigeret 30 august, 2010, 09:34 i Angst
Hej. Jeg er en pige på 16 år, som har i længere tid undret sig over, om jeg evt. kunne lide af en mild form for OCD. Jeg håber i kan give mig svar.
Grunden til jeg tror det er:
Jeg tjekker om døre og vinduer er låst, og om toiletbrættet er slået ned, om tæppet ligger det "korrekte" sted og det samme med dørstopperen. Dette gør jeg før, jeg forlader hjemmet, og før jeg går i seng. Jeg går ofte frem og tilbage for at tjekke igen - bare for en sikkerhedsskyld, det kunne jo godt være jeg ikke havde mærket eller tjekket ordentligt.
Jeg tæller, f.eks. hvis jeg spiser noget, altså f.eks. hvis jeg spiser nødder, vil jeg helst spise 2 nødder på en gang, og hurtigt 2 bagefter, så må der gerne gå en "lille pause", det behøver ikke være ere end nogle få sekunder, også gør jeg det samme igen. Altså så jeg får spist 8. 2+2=4 - 2+2=4 - 4+4=8. Det er sådan jeg "tæller". Det samme gælder, hvis jeg kaster en bold ned i jorden, så skal jeg gøre det 4gange og så 4gange igen, så jeg kommer op på 8. Eller hvis jeg kommer til at slå en ske mod en tallerken, skal jeg også gøre det op til 8 gange ofte. Jeg bruger også min tæling når jeg tjekker døre, osv. osv.
Det jeg gør med døre og vinduer og tælning, har jeg gjort så længe jeg husker, har dog senere "proppet" tjek tæppe og gulvstopper på. Jeg gør det hver dag. Det kommer dog nogle gange i perioder, hvor det er slemmere end andre. Og er slemmest når jeg har en periode, hvor jeg er nede.
Jeg har også meget svært ved at skrive det her, fordi jeg tænker "du overreagere, du "lider" ikke af noget, der er folk der har det uendelige gange værre end dig" osv. osv. Men på den anden side vil jeg bare gerne snart have svar.

Håber i vil svare.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej :-)
    gør du dine ritualer fordi det er en vane, eller fordi du er "nødt til det" for at der f.eks. ikke skal ske noget el. lign. ?? Det handler jo lidt om, om det er noget du ikke kan lade være med -om det er en besættelse der hæmmer din hverdag.
    -hvis det er det, syntes jeg du skal gå til lægen og tale med ham/hende om, at få en henvisning til en psykolog. Gerne en der arbejder ud fra den kognitive metode. De er super dygtige til at arbejde med sådan noget.
    For det her handler ikke om, hvordan du syntes du har det i forhold til mange andre... det handler om, hvordan DU har det! -og hvis dine ritualer er noget der begrænser din hverdag, og som du ikke har det godt med. Så skal du gøre noget ved det.

    Held og lykke med det! :-)
  • Indstillinger
    Hej

    Det er meget fint, at du skriver herind og søger svar. Det har ikke noget at gøre med, at du overreagerer eller om du 'lider' af noget eller om nogen har det værre end dig. Det handler om, hvordan DU har det - og du skal jo gerne have det godt.

    Jeg synes, det er væsentligt, hvordan du får det, hvis du ikke gør disse ting. Hvis du f.eks. oplever angst, bliver meget ked af det eller andet ubehageligt, så er det nok en god idé at få noget hjælp.

    Du er måske klar over det, men den slags handlinger har en tendens til at komme til at fylde mere og mere i éns liv, hvis de ikke bliver stoppet. Som du skriver, så er der jo kommet et par ting mere på, der skal chekkes.
    Så uanset om det er en belastning i hverdagen, synes jeg, at du skal være meget opmærksom på, at du ikke tillader, at der bliver flere og flere ting, du skal have kontrol over.
    Den slags ritualer handler ofte om at have kontrol - og så ender de med at tage kontrollen over én. Så spørgsmålet er også: Er det dig, der kontrollerer disse handlinger eller kontrollerer de dig?

    Hvis du beslutter, at det nok er en god idé at få hjælp, så skal du få en tid hos din læge og fortælle ham/hende, hvordan du har det. Du kan evt. printe dit indlæg her på siden ud og vise det, hvis det er lettere.

    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hej :)
    Jeg gør det, fordi "jeg bliver nød til at gøre det", jeg får det enten ubehaligt eller kan føle nogle ville bryde ind eller lignende. Om det kontroller mig, ved jeg dog ikke 100%
  • Indstillinger
    Hej igen

    Ud fra det du skriver, opfatter jeg det sådan, at det kontrollerer dig.
    Fordi du får det dårligt og bliver angst, hvis du ikke gør det.
    Den angst kan du få hjælp til at komme af med.
    Det vil vel være mere behageligt for dig, hvis du ikke behøvede at kontrollere disse ting og slet ikke tænkte på det?

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej igen :)
    og ja det ville det da. Men ved bare ikke hvordan jeg skal komme videre med det, da min læge er lidt streng, man skal fejle noget før hun vil hjælpe en, altså hvis det bare er lidt, vil hun nok ikke give mig noget hjælp.
  • Indstillinger
    jeg syntes du skal gå til lægen alligevel... sige det som det er (evt. tage det med på skrift, som Helene skriver -hvis det er nemmere for dig.) du kan få 12 behandlinger ved psykolog med tilskud, men lægen skal lave en henvisning. Hvis hun ikke vil give dig det, skulle du måske overveje at skifte læge, for en psykisk lidelse er lige så behandlingskrævende som en fysisk!
  • Indstillinger
    Går du stadigt i skole?
    Hvis du gør, kan du nok søge skolepsykologen i stedet for at skulle til lægen.

    Er der nogle voksne, du kan tale med om det, som forstår dig?
    I så fald kunne det måske hjælpe at have en voksen med til lægen, der kan tale din sag og insistere på behandling.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Ja jeg går stadig i skole, hvor jeg kan snakke med en skolepsykolog.
    Og har ikke ikke rigtig nogle voksne, jeg kan sige det til. Har sagt det til min mor, men hun sagde, at vi alle gør nogle underlige ting, og hun ville først blive bekymret, hvis jeg begyndte at vaske mine hænder meget, og lægen nok ikke ville hjælpe mig når det var så småt.
    Men tror jeg ville prøve og se, om jeg kan få en snak med skolepsykologen.
  • Indstillinger
    Jeg er glad for at høre, at du har mulighed for at kontakte skolepsykologen.

    Det lyder desværre ikke som om, at din mor forstår, at tvangshandlinger/tvangstanker (OCD) kan give sig mange udslag og ikke kun handler om f.eks. overdreven håndvask.
    Men fordi din mor ikke forstår, at det er et problem for dig, som du har brug for hjælp til, så kan det jo godt være, at din læge vil forstå det. Din mor ved jo ikke, hvad lægen tænker.

    Held og lykke med skolepsykologen :-)


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Tusind tak for hjælpen :)
Log in eller Registrér for at kommentere.